همه ترفندهای تبلیغاتی بیگانه برای نشاندن رای‌دهندگان در خانه

همه ترفندهای تبلیغاتی بیگانه برای نشاندن رای‌دهندگان در خانه

روند رقابت های انتخاباتی و استقبال کاندیداهای ریاست جمهوری در شهرهای مختلف، رسانه های بیگانه آشکارا به فکر استفاده از آخرین فرصت های خود و سرکوب ناامیدی حضور در انتخابات در جامعه بودند.

به گزارش نارنجی، به نقل از ایرنا، حضور در انتخابات نشان ملموس دموکراسی است. در نظام‌های دموکراتیک، مردم با رأی دادن به نامزدهایی که اراده آنها را در جامعه نمایندگی می‌کنند، در صحنه سیاسی عمل می‌کنند.

در نظام جمهوری اسلامی، مشارکت علاوه بر حمایت نهادهای دموکراتیک، از مبانی دینی نیز سرچشمه می‌گیرد. بر این اساس شهروند جمهوری اسلامی ایران برای حضور در شعب اخذ رای وظیفه مضاعف دارد. شهروندی و مسئولیت دینی

تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر اصل مشارکت به عنوان عنصری برای تجلیل از نظام جمهوری اسلامی در دیدار مردمی به مناسبت ایثار، موجب این امر است. همکاری که رسانه های بیگانه فارسی زبان دست به دست هم دادند تا آن را نابود کنند.

محصولات رسانه ای با موضوع بیان و یادآوری وقایع و تظاهرات سال 1401 در رقابت های انتخاباتی در رسانه معند افزایش زیادی داشته است.

بی حرمتی به انتخابات، دعوت از نامزدهای واجد شرایط و منتخب، دلسردی مردم از اصلاحات، تلاش برای تعمیق شکاف بین مردم و دولت با یادآوری برخی از حوادث تلخ اخیر و گذشته، ناکارآمد و نمایشی خواندن انتخابات، زیر سوال بردن جایگاه و راحتی. . رهبر بودن در نظام سیاسی یعنی حضور در انتخابات با پذیرش و تایید وضعیت موجود و … محورهای اصلی است که این رسانه برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات به کار می گیرد.

رادیو فردا، دویچه وله فارسی، ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی و سایر رسانه ها در روزهای اخیر در این زمینه اقدامات جدی انجام داده اند.

سرمایه گذاری تبلیغاتی بر اتحادیه ها، اقلیت ها و قربانیان اعتراضات 1401

رسانه های خارجی در روزهای گذشته عمدتاً اخبار و مطالبی را درباره برخی گروه ها منتشر کرده بودند که مواردی از جمله عدم حضور مردم در انتخابات را در بر می گرفت.

به عنوان مثال رادیو فردا در گزارشی مدعی «سکوت و بی توجهی سینماگران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایران» شد. این نیز در شرایطی است که تاکید تک تک مجموعه های صنفی بر حضور در انتخابات امری رایج نیست و صحبت نکردن در این مورد را نمی توان به عنوان بی اقبالی در انتخابات تعبیر کرد.

در عین حال این رسانه ها به طور گسترده تمامی اظهار نظرها و اظهارات مخالفان و گروه های غیرحزبی را برای عدم شرکت در انتخابات درج کردند. بی بی سی فارسی در گزارش های متعددی پیام ها و اظهارات مخالفان نظام برای «بایکوت گسترده» انتخابات را تکرار کرد.

رسانه های خارجی فارسی با انتشار نتایج نظرسنجی های ناشناس که نشان می دهد مردم علاقه ای به انتخابات ندارند، سعی دارند مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند.

تحریم انتخابات توسط برخی از خانواده های قربانیان ناآرامی های اخیر در این رسانه ها به ویژه در ایران منتشر می شود. با همین هدف، محصولات رسانه‌ای با موضوع بیان و یادآوری وقایع و تظاهرات سال 1401 در رقابت‌های انتخاباتی در رسانه‌های معند افزایش زیادی یافته است.

این رسانه ها در عین حال مدعی شدند که دولت برخی گروه ها را برای حمایت از مشارکت تحت فشار قرار داده است. به عنوان مثال، صدای آمریکا مدعی شد که نیروهای امنیتی فشار بر علمای اهل سنت را افزایش داده اند تا مردم را به رای دادن به “انتخابات دولتی” تشویق کنند.

استفاده از تکنیک «ردیابی جمعیت» برای ترویج عدم مشارکت

رسانه های بیگانه از ابتدای بحث ها سعی داشتند از طریق رسانه های گروهی مردم را از حضور در پای صندوق های رای منصرف کنند. در این تکنیک به این معنی است که اکثر افراد تصمیم می گیرند کاری را انجام دهند و اگر کسی با آنها نباشد اشتباه است.

در همین راستا این رسانه ها با انتشار نظرسنجی هایی که نشان از اقبال کم مردم به انتخابات دارد، سعی در جلوگیری از حضور مردم در انتخابات دارند.

به عنوان مثال رادیو فردا بر اساس نظرسنجی یک سازمان ناشناس در هلند به نام گروه پژوهشی افکار رسانه ای ایران (گامان) مدعی شد که بر اساس نظرسنجی این گروه، بیش از 65 درصد مردم ایران در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. این بدان معناست که تنها 35 درصد آماده حضور در انتخابات هستند.

اعمال نظرسنجی های داخلی که مشارکت نه چندان زیاد را پیش بینی می کند نیز در راس اخبار این رسانه ها قرار دارد. دویچه وله فارسی گزارش داد که نرخ مشارکت از 53 درصد (6-9 ژوئن) به 45 درصد (29-30 ژوئن) کاهش یافته است.

موضوع دیگری که در مطالب منتشر شده در این رسانه ها به چشم می خورد، متهم شدن نامزدهای انتخاباتی به فساد، مشارکت در سرکوب و اعدام معترضان، بدحجابی، حمایت از مظنونان و مجرمان در پرونده های مختلف و نفرت پراکنی پیرامون آن است. زیرا نظر روانی اراده رای دهندگان برای رای دادن به کاندیدای مورد نظر را مختل می کند

در این میان، این رسانه ها مدعی شدند که در انتخابات آینده تعداد زیادی آرای باطل وجود خواهد داشت. آماری که نباید در معادلات تعیین نرخ مشارکت گنجانده شود.

دویچه وله در این رابطه گفت: ناظران کنونی به ویژه در خصوص عدم استقلال در نظرسنجی ها بر این عقیده هستند که در دوره چهاردهم «آرای تلف شده» افرادی که به دلایل مختلف از جمله کار و … مجبور به رای دادن عدد بالایی برای فرم

آن هم در شرایطی که بر خلاف رسانه های داخلی وابسته به جریان های مختلف، تصاویر استقبال ازدحام جمعیت از نامزدهای انتخاباتی به ویژه سه گانه «سعید جلیلی»، «محمدباقر قالیباف» و «مسعود مزیکیان» و با شور و شوق منتشر شده است. از انتخابات در شهرهای مختلف، راهی برای پخش بیشتر این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنها پنجره نمی‌بینند.

آیا وعده های انتخاباتی غیرممکن است؟

شک و تردید در صحت وعده های انتخاباتی نامزدها یکی دیگر از تکنیک های رسانه های خارجی برای منصرف کردن مردم از شرکت در انتخابات است.

این رسانه ها به تقدیم کاندیداها برای سیاست های کلی نظام و رهبری اشاره دارند، این رسانه برای رؤسای جمهور و دولت های مختلف امکان تأثیرگذاری بر سیاست ها و گرایش های کشور در عرصه های مختلف سیاسی، خارجی، اقتصادی، فرهنگی و … را ندارد. . به این ترتیب اثربخشی انتخابات و تاثیر انتخاب های مردم در تغییر شرایط کشور را زیر سوال می برند.

«مرتضی کاظمیان» کارشناس ایران اینترنشنال مدعی شد: عده ای فکر می کنند با حل و فصل انتخابات می توانند به خواسته های خود برسند اما کاندیدای اصلاح طلب وعده هایی می دهد که محقق نمی شود. وعده‌هایی مانند مبارزه با فساد بدیهی است که نمی‌توان با فساد نهادهای غیرپاسخگوی دولتی مقابله کرد.

نظریه پردازی و توجیه عدم مشارکت

رسانه های خارجی با تاکید بر کلیدواژه هایی مانند «تحریم انتخابات» سعی دارند عدم مشارکت را تئوریزه کنند و مردم را به ماندن در خانه در روز انتخابات متقاعد کنند.

«رضا طالبی» دیگر کارشناس ایران اینترنشنال با اشاره به نظریه «اسکینر» یا «شرطی کردن عامل» گفت: بر اساس این نظریه، افراد زمانی عمل می‌کنند که انتظار نتایج خوبی داشته باشند، اگر نداشته باشند، متوقف می‌شوند. مردم باور ندارند که انتخابات چیزی را تغییر می دهد، بنابراین شرکت نمی کنند.

«مجید محمدی» جامعه شناس در گفت و گو با این رسانه دلایلی چون «نمایش انتخابات، عدم بصیرت، عدم امکان اصلاح روندها، نقش تسهیل گر رئیس جمهور، عدم رقابت واقعی بین نامزدهای نمایندگی ذائقه واقعی مردم و خیانت به “مرگ تظاهرات اخیر” دلیل “بی میلی مردم” برای شرکت است.

نگاهی به عملکرد کلی رسانه های بیگانه فارسی نشان می دهد که این رسانه بر جملاتی مانند «هر رأی نشان دهنده تأیید همه سازوکارها و نهادهای سیاسی کشور»، «عدم تغییر در روند کشور امکان پذیر نیست» و… تمرکز دارد. مردم را دلسرد می کنند و سطح مشارکت را کاهش می دهند. آنها جدی تر از همیشه دنبال می کنند

نارضایتی از اصلاحات جاری است

تاکید بر تداوم برخی روندهای بد کنونی و ناامید ساختن مردم از هرگونه اصلاحات از دیگر راه های بیگانگی مردم از سازوکار انتخابات است.

دویچه وله فارسی در این خصوص مدعی شد: مردم امید مثبتی در انتخابات برای تغییر مدیریت جمهوری اسلامی نمی بینند و همچنان انتظار می رود که مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد.

ایران اینترنشنال تایید پزشکان را تنها یک حربه برای داغ کردن انتخابات دانست و مدعی شد که این انتخابات مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفته است.

با این ادعا که «رهبری به طور مستقیم در انتخابات مداخله کرده است، کاندیدای اصلح را فردی که قصد مذاکره با آمریکا را ندارد و عوامل او وابسته به آمریکا هستند» دانسته و مدعی «مداخله» وی شده است. در انتخابات

این رسانه در عین حال با تأکید رهبر مهم انقلاب بر مشارکت بالا، هر رأیی را رأی به جمهوری اسلامی ارزیابی کرد، حتی اگر این رأی «انتقادی» و حتی «باطل» و در امید به “اصلاح”، برای اخراج اصلاح طلبان نامزد برای تامین مالی

آیا بحث انتخابات را داغ نکرد؟ آنها به نامزدها حمله می کنند و به رای دهندگان انگیزه می دهند

عدم توافق مناظره ها، ادعای محدودیت نامزدها در بیان کاستی ها، منع کاندیداها از تحلیل ریشه ای مشکلات کشور و …. روند انتخابات با برگزاری مناظره

دویچه وله فارسی در این رابطه نوشت: بخش بزرگی از جامعه نسبت به انتخابات مشکوک و در بهترین حالت بی تفاوت هستند. بحث های انتخاباتی برای عموم مردم جالب نبود و بیشتر مورد توجه طرفداران این یا آن گروه سیاسی قرار گرفت.

بی بی سی فارسی نیز از بی نتیجه ماندن تبلیغات انتخاباتی و بحث های «میل به مشارکت» در میان مردم نوشت.

در مجموع این رسانه ها فضای انتخابات را سرد و یخ زده توصیف می کنند. 3 روز مانده به انتخابات، رادیو فردا فضای مشارکت را «سرد» توصیف کرد.

شک و تردید در صحت وعده های انتخاباتی نامزدها یکی دیگر از تکنیک های رسانه های خارجی است که مردم را از شرکت در انتخابات منصرف می کند.

این رسانه نوشت: در شبکه های اجتماعی به ویژه در میان فعالان رسانه ای فضای انتخابات شفاف و دوقطبی به نظر می رسد اما همچنان کف خیابان بین قطعیت «رای ندادن» و به تعویق افتادن «رای دادن» تقسیم شده است.

موضوع دیگری که در مطالب منتشر شده در این رسانه ها به چشم می خورد، متهم شدن نامزدهای انتخاباتی به فساد، مشارکت در سرکوب و اعدام معترضان، بدحجابی، حمایت از مظنونان و مجرمان در پرونده های مختلف و نفرت پراکنی پیرامون آن است. زیرا نظر روانشناختی بر تمایل رأی دهندگان به رأی دادن به کاندیدای مورد نظر تأثیر می گذارد.

نگاهی به عملکرد کلی رسانه های بیگانه فارسی زبان نشان می دهد که این رسانه مبتنی بر جملاتی چون «مشارکت مشروعیت بخشیدن به نظام است»، «هر رأی حاکی از تأیید همه سازوکارها و نهادهای سیاسی کشور» است. «نمی توان روند کشور را تغییر داد» و … استیصال مردم و کاهش میزان مشارکت جدی تر از همیشه است و با توجه به انتخابات اخیر شورای اسلامی و احساسات این در دوره رقابتی، آنها بیشتر مبارزه و قدرت تبلیغاتی خود را صرف می کنند تا مخاطب را از رأی دادن باز دارند.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "همه ترفندهای تبلیغاتی بیگانه برای نشاندن رای‌دهندگان در خانه" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "همه ترفندهای تبلیغاتی بیگانه برای نشاندن رای‌دهندگان در خانه"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه