دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم ها / تمام ابتلاها وارداتی است

رییس اداره مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به میزان ابتلا به مالاریا و آمار آن در سال گذشته و همچنین موفقیت های کشورمان در کنترل این بیماری با وجود مجازات های ظالمانه، اعلام کرد: تمامی موارد این بیماری در سال گذشته از جمله مواردی بود که وارد کشور شد.

احمد رییسی در گفت وگو با دکتر نارنجی. وی با بیان اینکه 25 آوریل نسبت به 14 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی مالاریا نامگذاری شده است، اظهار داشت: این روز فرصت مغتنمی برای ارایه دستاوردهای کشورها در زمینه کنترل مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهانی است. و توضیح داد. چالش هایی که کشورها ممکن است با آن مواجه شوند، به ویژه در زمینه استراتژی ها و برنامه های سازمان بهداشت جهانی.

موفقیت ایران در کنترل مالاریا و مبارزه با این بیماری

وی درباره وضعیت مالاریا در این کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مبارزه جهانی با مالاریا 4 سال است که هیچ موردی از مالاریا در این کشور نداشته است. 2017 تا 1400 که نشان دهنده پیشرفت چشمگیر برنامه کنترل مالاریا پس از شش دهه مبارزه با این بیماری در کشور است.

رییس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت با بیان اینکه در شرایط سخت سال های گذشته پیشرفت هایی در زمینه مبارزه با مالاریا حاصل شده است، ادامه داد: این پیشرفت با وجود تحریم های شدید علیه کشورمان است. موانع تحویل کالاهای بین المللی و بار سنگین همه گیر کووید-19، بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک های فنی و فنی این سازمان و به ویژه اقدامات پزشکی جنوب و جنوب شرق. در دانشگاه های علمی، کسب این پیروزی غیرممکن بود.

رییسی به کمک سازمان جهانی بهداشت در مقابله با بیماری این بیماری اشاره کرد و گفت: علاوه بر کمک های سازمان بهداشت جهانی، تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرق کشور است. کشور در استان ها سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان، یعنی منطقه ای که دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در آن قرار دارد، عامل بیماری مالاریا شده است. این دستاورد بزرگ در شرایطی حاصل شده است که ایران در همسایگی کشوری مانند پاکستان قرار دارد و تخمین زده می شود که سالانه بیش از 2 میلیون مورد مالاریا وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: علیرغم ثبت موارد ابتلا به مالاریا در سال گذشته که به گفته کارشناسان وزارت بهداشت همه آنها بومی نبودند، اما ایران در بین 22 کشور جهان به عنوان کشوری موفق در کنترل این بیماری شناخته شده است. منطقه خاورمیانه سازمان بهداشت جهانی.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور

رییس اداره کنترل بیماری های ناقل وزارت بهداشت، عدم ثبت موارد مالاریا بومی در کشور طی چهار سال 1397 تا 1400 را نشان از پیشتازی ایران در منطقه در مبارزه دانست. در برابر مالاریا وی افزود: متاسفانه با توجه به افزایش بار بیماری در سال 1401 در کشورهای همسایه شرقی، افزایش موارد مالاریا از پاکستان و افغانستان و متعاقب آن افزایش خطر بازگشت به چرخه انتقال مالاریا در کشور افزایش یافت. شده است

وی به رشد جغرافیایی کشور اشاره کرد و گفت: شایان ذکر است که ایران کشوری پهناور و بزرگ است و با کشورهایی مانند امارات و مغرب که در گذشته موفق به اخذ گواهی ریشه کنی مالاریا شده اند قابل مقایسه نیست. سال ها. . جمعیت آن کشور بیش از 80 میلیون نفر است و در کنار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که تعداد بیماری های مالاریا در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای منطقه است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی تشخیص مالاریا را یکی از دستاوردهای خوب کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود سختی های بیماری کرونا، گسترش سیستم تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به سطح تشخیص میکروسکوپی رسیده است. به گفته کارشناسان بین المللی، ایران پیشرو در تشخیص مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است.

رییسی همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته متاسفانه پس از گذشت نزدیک به ده سال که کاهش مالاریا داشتیم، شاهد افزایش ابتلا به مالاریا بودیم. البته تاکید می شود که تمامی موارد مالاریا از مرزهای جنوبی و جنوب شرقی کشور به ویژه از پاکستان ارسال شده است. حتی اگر موارد آلوده وارد شوند، بر برنامه های در حال اجرا تاثیر می گذارد. ما و شرکایمان نگران هستیم که مواردی که از افغانستان و پاکستان می آیند، عواقبی برای برنامه ایران برای مهار و حذف مالاریا داشته باشد.

شیوع این بیماری در مناطق مختلف کشور

وی با بیان اینکه علیرغم عدم گزارش سالیانه مالاریا، برای اولین بار موارد ابتلا به مالاریا ثبت شد، ادامه داد: در استان های همدان، خراسان شمالی، چرمحال و بختیار، حوزه دانشگاه سبزوار و برخی دیگر. مکان هایی در کشور به عنوان همه مالاریاهای وارداتی و غیربومی و همه سفرهای برون مرزی به منطقه جنوب شرقی ثبت شده است.

رییس اداره کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره ابتلا به مالاریا در سال 1402 گفت: پرونده مالیه در این کشور سال گذشته با 10 هزار و 264 مورد بسته شد. ما معتقدیم همه این موارد بدون توجه به ملیت ایرانی، افغانی و پاکستانی جزو مواردی است که صادر شده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت نیروهای نظامی و قانونی، حمایت مسیولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان اداره بهداشت با حساسیت بیشتری نسبت به شناسایی هویت ها اقدام کنیم. بیماران را به موقع بیابند و درمان فوری و کامل انجام دهند و افق روشنی برای نقشه نبرد داشته باشند.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم ها / تمام ابتلاها وارداتی است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم ها / تمام ابتلاها وارداتی است"، کلیک کنید.