دلیل افزایش قربانیان مشروبات الکلی: افزودن اتانول و کتانول برای کاهش قیمت

دلیل افزایش قربانیان مشروبات الکلی: افزودن اتانول و کتانول برای کاهش قیمت

به گزارش نارنجی روزنامه ایران نوشت: این روزها چند نقطه دومینوی مرگ و مسمومیت مشروبات الکلی یا چشمانشان را از نور دنیا می بندند یا زندگی شیرین آدمی را از بین می برند.

در چند روز گذشته آمار قربانیان مسمومیت با الکل در چند استان همدان گیلان و مازندران در دستور کار اصلی قرار گرفت به طوری که تنها در استان مازندران 344 نفر بر اثر مسمومیت با الکل بستری شدند و 90 نفر از آنها دیالیز شدند. 5 نفر در بیمارستان های آی سی یو تحت مداوا هستند و 4 نفر نابینا شده و تعدادی فوت شده اند.

با وجود هشدارهای مکرر مسئولان بهداشتی و درمانی نیروهای قانونی و جرم انگاری مصرف و فروش آن در کشور همچنان شاهد چنین مواردی هستیم. حال سوال این است که وقتی متانول به نوشیدنی ها اضافه می شود چه اتفاقی می افتد؟ این وسط سودآوری و سود اقتصادی است یا جهل؟

تمام الکل سمی است
دکتر فراز زندیه متخصص طب اورژانس و متخصص سم شناسی بالینی و مسمومیت های بیمارستان لقمان حکیم در مورد مسمومیت با الکل به «ایران» گفت: در ابتدا می خواهم بگویم که نوشیدن مشروبات الکلی اعم از خارجی یا مصنوعی. جدا از اینکه در اسلام حرام است در ایران برای فروش و مصرف آن مجازات تعیین کرده اند اما وقتی در دوره ای با موج مسمومیت مواجه می شویم در علم پزشکی چه می شود؟ همه الکل ها اعم از پزشکی و صنعتی سمی هستند اما دوز سمی در آنها متفاوت است بنابراین الکل اتانولی که برای دارو استفاده می شود و مصرف می شود سمیت کمتری دارد و به راحتی از بدن خارج می شود اما الکل متانول بدن تولید می کند. سمی که می تواند باعث مرگ مصرف کننده آن شود. متانول الکلی است که در نوشیدنی هایی که به طور غیرقانونی در بطری های نارنجی و موم شده وارد می شوند و زیرزمینی هستند استفاده می شود و باعث کوری و مرگ می شود.

آنها برای کسب سود به نوشیدنی ها الکل اضافه می کنند
او توضیح می دهد: هیچ فروشنده ای یا به تعبیر رایج ساقی نمی خواهد ماده خطرناکی به مشتری بدهد و باعث مرگ مردم شود اما همیشه برای سود و درآمد بیشتر است این چیزها اجتناب ناپذیر است و مردم متانول را به الکل اضافه می کنند. از جهل اتانول و الکل متانولی هر دو در صنعت پتروشیمی تولید می شوند و اگر بخواهند نوشیدنی را بدون افزودن الکل در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند قیمت آن بالاتر از قیمتی است که در حال حاضر به فروش می رسد بنابراین از صنعت پتروشیمی الکل می خرند. و به محصولات خود اضافه کنند حجم نوشیدنی ها را افزایش داده و قیمتی که به مشتری داده می شود ارزان باشد. افرادی که الکل را به محصولات خود اضافه می کنند عمدتاً از اینکه این الکل حاوی متانول است و می تواند کشنده باشد بی اطلاع هستند.

زندیه با اشاره به اینکه متانول خالص در عرض چند ساعت باعث مرگ می شود تصریح کرد: بیشتر نوشیدنی هایی که مصرف می شود حاوی متانول خالص نیستند و بخشی از آن اتانول است که از بدن خارج می شود و پس از آن متانول در بدن فعال می شود. در حال حاضر فروشندگانی که الکل می خرند از وجود متانول در آن اطلاعی ندارند و آن را به محصولات خود اضافه می کنند زیرا از نظر رنگ بو و طعم مشابه هستند و به هیچ وجه قابل جداسازی نیستند.

23302

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دلیل افزایش قربانیان مشروبات الکلی: افزودن اتانول و کتانول برای کاهش قیمت" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دلیل افزایش قربانیان مشروبات الکلی: افزودن اتانول و کتانول برای کاهش قیمت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه