آیا شارژرها واقعاً می توانند به گوشی آسیب بزنند؟

آیا شارژرها واقعاً می توانند به گوشی آسیب بزنند؟

متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که یک شارژر 100% بی نقص باشد (البته ممکن است برخی از شارژرها در حین تولید دچار مشکل شوند) اما به طور کلی استفاده از شارژرهای برندهای معتبر ایمن تر است.

به گزارش نارنجی از دیجیاتو در این مقاله به شما می گوییم شارژرهای غیر استاندارد و بدون مارک چگونه به باتری و گوشی آسیب می رسانند و استفاده از آنها چه خطراتی دارد.

انتخاب شارژر مناسب برای گوشی جدید به خودی خود کار دشواری است اما گزارش های منتشر شده مبنی بر تزئین شارژرهای تقلبی گوشی جدید سامسونگ گلکسی زد فولد 6 استرس استفاده از شارژر نامرغوب را افزایش داده است اما آیا شارژرها واقعا به گوشی شما آسیب می رسانند. در زیر دیدگاه های درست و نادرست در این موضوع را بررسی می کنیم تا پاسخ سوال شما را پیدا کنیم.

آیا ادعای سامسونگ منطقی است؟

این اولین بار نیست که شارژ در دنیای گوشی های هوشمند مشکل ایجاد می کند. شاید به خاطر داشته باشید که مهندس گوگل بنسون لیونگ دریافت که چندین کابل USB-C فروخته شده در آمازون غیراستاندارد و غیرایمن برای استفاده برای شارژ با قدرت بالا هستند اما طبق گفته سامسونگ دلیل آن ممکن است فلش زدن Galaxy Color Z Fold 6 در استفاده نادرست باشد. شارژرهای شخص ثالث”. سرزنش شارژر تا حدودی غیرعادی و بسیار نگران کننده است.

آیا استدلال سامسونگ منطقی است؟ ممکن است شارژر USB-C به درستی وصل نشده باشد ممکن است همه پایه های زمین وصل نشده باشند یا محافظ (نام) کابل ممکن است به محافظ شاسی متصل نباشد. اتصال زمین نامناسب یا ناقص می تواند باعث عبور جریان شارژ از مسیر دیگری مانند سوکت گوشی شود. فقط سامسونگ می داند که آیا این نشت برای حذف رنگ گوشی های Galaxy Z Fold کافی است یا خیر. البته این مشکل ممکن است مربوط به اتصال زمین ضعیف گوشی نیز باشد.

البته شارژر با اتصال زمین ضعیف نیز در هنگام اتصال کوتاه ناامن است. یک خطای داخلی در شارژر می تواند باعث برق گرفتگی آسیب به دستگاه شارژ و حتی آتش سوزی شود. به خصوص زمانی که با قدرت بالا بارگیری می شود. اگر چنین شارژرهای معیوبی در بازار وجود داشته باشد مشکلات احتمالی استفاده از آنها بسیار خطرناک تر از تمیز کردن رنگ گوشی های گران قیمت سامسونگ است. خوشبختانه به نظر می رسد چنین مشکلاتی در تولید به ندرت در ساخت شارژرها پیش می آید و جای نگرانی برای استفاده از شارژرهای برندهای مطرح و بزرگ وجود ندارد.

آیا شارژ بیش از حد به گوشی شما آسیب می رساند؟

خطرات رایج استفاده از تلفن های مدرن عبارتند از: شارژ بیش از حد استفاده از شارژر غیر استاندارد یا شارژر با قدرت بالا. با این حال این نگرانی ها عمدتاً بی اساس هستند. اگر بخواهیم به صورت تئوری به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که اگر شارژر وارد ولتاژی بالاتر از حد باتری یا مدار گوشی شود استفاده از آن باعث افزایش دمای گوشی کاهش عمر باتری و مشکلات جدی می شود اما گوشی هوشمندی که برای جلوگیری از این امر طراحی شده است. البته گاهی اوقات ممکن است این ویژگی های امنیتی به درستی کار نکنند!

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که فناوری های شارژ سریع مانند USB Power Delivery که توسط اپل گوگل و سامسونگ استفاده می شود نیاز به یک اتصال دیجیتال موفق بین شارژر و دستگاه در همان سطح دارند. عدم موافقت با استفاده از پروتکل و سطح توان پشتیبانی شده بار را تا حد معقولی کاهش می دهد و خطر اضافه ولتاژ را از بین می برد.

دومین نکته مهم این است که دستگاه های مدرنی که از فناوری شارژ با توان بالا پشتیبانی می کنند دائماً وضعیت داخلی باتری خود را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که ولتاژ و دما به طور ایمن در محدوده عملکرد قرار دارند. هنگامی که مشکلی رخ می دهد این دستگاه ها به سطح انرژی پایین تری تغییر می کنند و به گوشی زمان می دهند تا خنک شود.

پورت های USB-C گوشی هوشمند دارای حفاظت اختیاری در برابر تخلیه الکترواستاتیک و اضافه ولتاژ هستند. به لطف این 2 ویژگی گوشی در برابر اتصال کوتاه و سایر آسیب های احتمالی ناشی از استفاده از یک سوکت غیر استاندارد محافظت می شود. اکثر گوشی های پرچمدار حتی مدل های میان رده باید دارای برخی ویژگی های حفاظتی باشند اما این ویژگی ها به ندرت مورد بحث قرار می گیرند.

فناوری های شارژ سریع اختصاصی ممکن است در ارتباطات حفاظت از ولتاژ و سایر ویژگی های ایمنی کم و بیش قوی باشند. البته ممکن است هنگام استفاده از شارژر تجربه متفاوتی داشته باشید. به خصوص هنگام انتخاب شرکت های حمل و نقل شخص ثالث که ادعا می کنند برخی از استانداردهای ناشناخته حمل و نقل را رعایت می کنند. این بدان معنا نیست که فناوری های شارژ سریع اختصاصی امن نیستند. مسئله این است که ما اطلاعات کمی در مورد نحوه اجرای استاندارد جهانی USB در محصولات آنها داریم.

ویژگی های شارژ استاندارد

متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که یک شارژر 100% بی نقص باشد (البته ممکن است برخی از شارژرها در حین تولید دچار مشکل شوند) اما به طور کلی استفاده از شارژرهای برندهای معتبر ایمن تر است. لوازم جانبی رسمی و تایید شده گوشی های هوشمند همیشه امن ترین انتخاب هستند. زیرا سازندگان گوشی به دقت پروتکل های شارژ را با محصولات خود مطابقت داده و آزمایش می کنند. البته در صورت بروز مشکل به دلیل استفاده از شارژر ایمنی شارژرها می تواند قوی ترین دلیل شکایت و مطالبه غرامت باشد.

استفاده از شارژرهای شخص ثالث همیشه کمی مخاطره آمیز است اما اگر نیاز دارید چندین دستگاه را به طور همزمان شارژ کنید تقریباً نیازی به خرید آنها ندارید. به طور کلی شارژرهای برندهای بزرگی مانند “Anker” و “UGREEN” کیفیت خوبی دارند. زیرا از محصولات USB Power Delivery به خوبی پشتیبانی می کنند. Anker اخیرا برخی از پاوربانک های خود را به دلیل خطر آتش سوزی فراخوان کرده است اما شرکت بزرگی مانند Anker می تواند به سرعت چنین مشکلاتی را حل کند.

بهتر است از شارژرهای ارزان قیمت و بدون مارک یا محصولات برند تقلبی استفاده نکنید. به خصوص اگر در کشورهایی تولید شوند که حساسیت چندانی به کنترل کیفیت ندارند. با خرید چنین محصولاتی نه تنها خطر استفاده از شارژر نامرغوب و بی کیفیت را می پذیرید بلکه کشورهای سازنده آنها کمتر این شارژرهای بی کیفیت را جمع آوری می کنند و یا مصرف کنندگان را از مشکلات این محصولات مطلع می کنند. در این موضوع جمله معروف «هرچه پول بدهی بیشتر بخوری» کاملا درست است.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا شارژرها واقعاً می توانند به گوشی آسیب بزنند؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا شارژرها واقعاً می توانند به گوشی آسیب بزنند؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه