مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت

مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت

از پیش بینی طوفان قدرتمند در ایالت فلوریدا تا تایید اولین تست تشخیصی “آبله میمون” برخی از مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته گذشته اتفاق افتاد.

به گزارش نارنجی در هفته ای که گذشت رویدادها دیدگاه ها و موضوعات مهم در حوزه بهداشت و حفاظت از محیط زیست و رویدادها و مناسبت های جهانی نیز در رأس رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفت.

رویدادهای دیگری مانند سیل در تایلند یا افزایش پوشش گیاهی در قطب جنوب به دلیل گرم شدن کره زمین بخشی دیگر از اخبار اجتماعی مورد علاقه جهان در روزهای اخیر است که در ادامه به طور خلاصه به بررسی مهم ترین رویدادها می پردازیم.

16 نفر در سیل در بوسنی و هرزگوین جان خود را از دست دادند

در بوسنی و هرزگوین دست کم 16 نفر بر اثر سیل ناشی از باران شدید جان خود را از دست دادند.

مقامات محلی بوسنی و هرزگوین اعلام کردند که دست کم 16 نفر در حوادث ناشی از باران شدید و جاری شدن سیل جان خود را از دست دادند.

مقامات محلی همچنین اعلام کردند که عملیات جستجو و نجات سایر قربانیان این حادثه ادامه دارد.

رسانه های محلی می گویند که یک نوزاد در میان قربانیان است.

در قطب جنوب پوشش گیاهی به دلیل گرم شدن زمین افزایش یافته است

پوشش گیاهی در سراسر شبه جزیره قطب جنوب در چند دهه گذشته بیش از 10 برابر شده است و کارشناسان معتقدند دلیل این تغییر بحران آب و هوایی است که باعث گرم شدن این قاره یخ زده شده است.

تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای نشان می دهد که در سال 1986 بیش از یک کیلومتر مربع پوشش گیاهی در قطب جنوب وجود داشت اما در سال 2021 حدود 12 کیلومتر مربع سطح سبز در این منطقه یافت شد. محققان دریافتند که گسترش گیاهان عمدتاً موز از سال 2016 سرعت گرفته است.

رشد گیاهان در قاره تحت سلطه یخ و صخره نشانه ای از رسیدن گرمایش جهانی به قطب جنوب است. دانشمندان هشدار داده اند که این گسترش می تواند راه را برای گونه های مهاجم بیگانه به اکوسیستم قطب جنوب باز کند.

سازمان بهداشت جهانی اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمون» را تایید کرد.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که اولین آزمایش تشخیصی M.pox (آبله میمون) را تایید کرده است ابزاری کلیدی در کشورهای در حال مبارزه با شیوع.

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری های اتحادیه آفریقا بیش از 800 نفر از این میمون در سراسر آفریقا جان باخته اند جایی که این بیماری به طور رسمی در 16 کشور به رسمیت شناخته شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد: اعتبارسنجی استفاده سریع از این آزمایش برای گسترش ظرفیت تشخیصی در کشورهای مبتلا به بیماری M.pox حیاتی خواهد بود.

این آزمایش که سنجش Alinity m MPXV نامیده می شود به ویروس mpox اجازه می دهد تا از سواب های گرفته شده از زخم های انسان شناسایی شود.

خشکسالی و کاهش بی سابقه سطح آب رودخانه آمازون

با تشدید خشکسالی در سراسر برزیل سطح آب در شاخه های اصلی رودخانه آمازون به پایین ترین حد خود رسیده است.

کارشناسان می گویند در برخی مناطق مرکزی این کشور بیش از 150 روز است که باران نباریده است.

روز جمعه سطح آب رودخانه نگرو در مانائوس در ایالت آمازوناس در شمال غربی برزیل به 12.66 متر رسید که پایین ترین سطح از سال 1902 است.

ویدئویی که رویترز گرفته است خشک شدن رودخانه دیگری در نزدیکی مانائوس را نشان می دهد که بخش های بزرگی از آب را در معرض دید قرار می دهد و مردم را در حال راه رفتن روی زمین خشک نشان می دهد.

سیل در تایلند هزاران خانواده را تحت تأثیر قرار داد

رسانه های محلی در تایلند روز یکشنبه گزارش دادند که سیل عظیم بیش از 30 هزار خانواده را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار داده است و عملیات نجات ادامه دارد.

روزنامه «بانکوک پست» گزارش داد که 20 استان در شمال و شمال شرق این کشور همچنان برای مقابله با اثرات سیلاب دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس بیانیه وزارت پیشگیری و کاهش بلایا تایلند سیل 34 هزار و 373 خانواده را در بسیاری از نقاط تحت تاثیر قرار داده است.

علاوه بر این از 25 مرداد ماه سال جاری تاکنون حداقل 26 نفر بر اثر سیل در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند.

رودخانه های جهان در سال 2023 با خشک ترین سال 3 دهه اخیر روبرو هستند

بر اساس گزارش آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد سال گذشته (2023) جریان رودخانه ها در سراسر جهان در میان دمای بی سابقه به سطوح بی سابقه ای رسید و منابع آبی را در دوران افزایش تقاضا در معرض خطر قرار داد.

بر اساس گزارش وضعیت منابع آب جهان که روز دوشنبه توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) منتشر شد با پنج سال متوالی جریان کمتر از حد نرمال در رودخانه ها و ورودی های مخزن فشار شدیدی بر ذخایر جهانی آب وجود دارد.

بر اساس داده های 33 سال گذشته این گزارش نشان داد که خشکسالی طولانی مدت جریان رودخانه ها را در بخش های بزرگی از آمریکای شمالی مرکزی و جنوبی کاهش داده است و حوضه رودخانه های می سی سی پی و آمازون در سال 2023 سطح آب پایینی را گزارش کردند.

عفونت شدید کووید می تواند مرکز کنترل مغز را از بین ببرد

متخصصان پزشکی می گویند که عفونت شدید کووید می تواند باعث التهاب در مرکز کنترل مغز شود و در نتیجه آسیب هایی ایجاد کند که ممکن است تنگی نفس خستگی و اضطراب طولانی مدت را در برخی بیماران توضیح دهد.

اسکن های MRI با وضوح بالا از 30 بیمار بستری در بیمارستان با کووید در شروع همه گیری علائم التهاب در ساقه مغز را قبل از تزریق نشان داد. ساختاری کوچک اما مهم که عملکردهای بدن مانند تنفس ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند.

اسکن ها نشان می دهند که عفونت های شدید کووید می تواند باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی شود که مغز را می سوزاند و باعث آسیب می شود که ماه ها پس از ترخیص بیماران می تواند علائم طولانی مدت ایجاد کند.

یک طوفان قدرتمند به فلوریدا آمریکا نزدیک می شود. به یک میلیون نفر دستور تخلیه داده شد

با نزدیک شدن طوفان قدرتمند موسوم به “میلتون” به ایالت فلوریدا جایی که طوفان رده 5 است ساکنان این منطقه در حال آماده شدن برای تخلیه خانه های خود هستند.

در این میان این منطقه بار دیگر در معرض خطر چنان طوفانی خطرناک قرار گرفته که اخیراً طوفان دیگری به نام «هلن» تحت تأثیر آن قرار گرفته و خسارت هایی به آن ها وارد کرده است.

کمتر از 2 هفته پیش طوفان هلن این مناطق را درنوردید و در حالی که وضعیت زندگی رو به بهبود بود این بار طوفان میلتون مردم محلی را تهدید کرد و آنها را مجبور به تخلیه منازل خود کرد.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مهم ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته ای که گذشت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه