سن استفاده از سیگار های الکترونیکی زیر ۱۵ سال رسیده

سن استفاده از سیگار های الکترونیکی زیر ۱۵ سال رسیده
نارنجی:

طبق آمار وزارت بهداشت سالانه 50 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در ایران جان خود را از دست می دهند و میلیاردها دلار برای درمان بیماری های ناشی از آن هزینه می شود.

این بیماری ها به مشکلات قلبی عروقی و ریوی محدود نمی شود اما مطالعات جدید حداقل هشت سرطان خطرناک مرتبط با سیگار را ثابت کرده است. اما این ماجرا زمانی بیشتر نگران کننده شد که محصولات دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان (VAP) کشف شد و شرکت های سازنده ایمنی خود را اعلام کردند! سیگارهایی که به نظر جایگزین ایمن برای سیگارهای تنباکو هستند. اما بر خلاف تصور عمومی و تبلیغات دروغین ضرر آنها اگر کمتر از سیگارهای سنتی نباشد کمتر است!

تخیل نادرست!

در حالی که شرکت های مختلف فروش سیگارهای الکترونیکی و ویپ ها در تبلیغات خود بر ایمنی این محصولات تاکید دارند مطالعات علمی خلاف این را نشان می دهد. آکادمی ملی علوم مهندسی و پزشکی آمریکا در گزارشی گزارش داد که جوانانی که سیگار الکترونیکی می کشند در معرض خطر سرفه خس خس سینه و تشدید آسم هستند.

در عین حال مطالعه دیگری در دانشگاه کارولینای شمالی نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی و مواد موجود در آن می توانند باعث آسیب حاد ریه COPD آسم سرطان ریه و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شوند. بنابراین برخلاف تصور رایج که این نوع سیگار راه حلی برای ترک سیگار سنتی است سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ سیگار الکترونیکی (vape pod mod و غیره) را ایمن و موثر نمی شناسد. او سیگار را ترک نکرد

سلامت روان کمتر سیگار کشیدن بیشتر

اگرچه بسیاری از سیگاری ها برای سال ها معتقد بودند که سیگار راهی برای بهبود اضطراب است اما مطالعات علمی خلاف این را ثابت می کند. چندی پیش رسانه هلث دی نیوز درباره امیلی استوکینگ یکی از محققان دانشگاه سیدنی نوشت: افرادی که سطح استرس متوسطی دارند 74 درصد بیشتر به سیگارهای الکترونیکی روی می آورند. همچنین کسانی که سطح استرس بالایی دارند 64 درصد بیشتر از این سیگار استفاده می کنند. علاوه بر این مصرف سیگار الکترونیکی در میان جوانانی که سلامت روان خود را پایین ارزیابی کرده بودند 105 درصد بیشتر از افرادی بود که آن را بالا ارزیابی کردند.

70 درصد از افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند سیگار سنتی نیز مصرف می کنند

سیگارهای الکترونیکی در ابتدا به عنوان راهی جدید برای کمک به ترک سیگارهای سنتی معرفی شدند اما به تدریج مشخص شد که پشت صحنه این ادعا تنها جنبه تجاری ماجرا بوده است. الیرضا شاهسون دبیر برنامه ملی POD (پیشگیری از دخانیات) در گفتگو با جام جم گفت: سیگار الکترونیکی جایگزین سیگار واقعی نمی شود زیرا 70 درصد از کسانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند از سیگار سنتی نیز استفاده می کنند.

این مصاحبه کننده به اثرات منفی این نوع سیگار بر سلامت انسان اشاره می کند و می گوید: سیگارهای الکترونیکی نیکوتین را مستقیماً وارد بدن انسان می کنند بنابراین تصور بی خطر بودن این نوع سیگارها اشتباه است. شاهسون ادامه می دهد: متأسفانه این ایده ایمنی باعث شده است که این نوع سیگار در بین جوانان رواج زیادی پیدا کند و خانواده ها نسبت به این موضوع حساسیت کمی نشان دهند. اما برخلاف این مفاهیم باید گفت که نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد و چون نیکوتین یک اعتیاد است متأسفانه رهایی از آن بسیار سخت است زیرا یک زنجیره عصبی در مغز ایجاد می کند.

دانش آموزان؛ هدف اصلی سیگارهای الکترونیکی

دبیر طرح ملی POD (پیشگیری از دخانیات) سیگارهای الکترونیکی را دلیل گرایش جوانان به سیگار می داند و می گوید: شرکت های مختلف از این سیگارها به طرق مختلف برای سرگرمی مردم و به ویژه دختران استفاده می کنند. وی همچنین گفت: توصیه جدی به جوانان این است که به سراغ قلیان و سیگار الکترونیکی نروند و آنها را سرگرمی نبینند زیرا ماده مضر نیکوتین دروازه ورود سایر مواد مخدر است.

وی ادامه می دهد: متاسفانه سن استفاده از سیگار الکترونیکی و قلیان به 15 سال رسیده است. در مطالعات ما در پروژه POD (پیشگیری از سیگار در بین دانش آموزان نوجوانان و جوانان) مشخص شد که متأسفانه هدف اصلی سیگارهای الکترونیکی این دانش آموزان هستند زیرا آنها به حق ادعا می کنند که این سیگارها بو نمی دهند و می توانند. راحت تر از آنها استفاده کنید

ممنوعیت تبلیغات مواد مخدر

شاهسون راه حل ساماندهی و بهبود این وضعیت را بالا بردن سطح آگاهی خانواده ها و فرزندانشان می داند. وی در این خصوص می گوید: باید خانواده ها و دانش آموزان را در مدارس آگاه کنیم و مضرات این نوع دخانیات و خطر ایجاد عادت و اعتیاد به نیکوتین را به آنها یادآوری کنیم. همچنین سازمان های مختلف باید از ورود این مواد افیونی و آسیب آن به جامعه جلوگیری کنند. همچنین باید جایگزین های مناسبی مانند فعالیت های ورزشی کلاس های آموزشی و… در مدارس ایجاد کنیم تا دانش آموزان کمتر سیگار بکشند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سن استفاده از سیگار های الکترونیکی زیر ۱۵ سال رسیده" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سن استفاده از سیگار های الکترونیکی زیر ۱۵ سال رسیده"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه