نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند

کارشناس گیاهان طبیعی در گفتگو با نارنجی

نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند

یک کارشناس چمن طبیعی و مصنوعی گفت: در کشور با کمبود نیروی متخصص در زمینه چمن طبیعی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری نارنجی، فصل جدید فوتبال ایران با یک مشکل بزرگ آغاز شد و آن نبود چمن با کیفیت در ورزشگاه های معروف این کشور و سایر ورزشگاه ها است. این یک مشکل جدی برای مسابقات بود تا اینکه باشگاه های استقلال و پرسپولیس تهران به شهرهای دیگر منتقل شدند و سپاهان مجبور شد در ورزشگاه فولاد شهر بماند. بدشانسی و دیدار شب گذشته استقلال و البداء باعث تعجب بازیکنان شد. بی شک ضعف مسئولان و مدیران در حفاظت و نگهداری از چمن حیاط ها باعث بروز چنین حادثه تلخی شده است.

در همین منطقه بهزاد ریگی کارشناس چمن طبیعی و مصنوعی به خبرنگار ورزشی نارنجی گفت: بیشترین نیاز به چمن طبیعی آبیاری است که باید به شدت و منظم اجرا شود. زیرا آبیاری منظم و در مدت زمان کوتاه چمن طبیعی مصرف آن زیاد بوده و هزینه بالایی دارد. در نتیجه به دلیل تشخیص اشتباه مسئول نگهداری از چمن به منظور کاهش هزینه، چمن دچار حشرات شده و پس از مدتی رنگ آن زرد شده و سپس از بین می رود. به خصوص در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا و گرمای ایجاد شده، عدم آبیاری مستقیماً بر تخریب چمنزار تأثیر می گذارد. در نهایت عدم تخصص در زمینه آبیاری منجر به از بین رفتن چمن طبیعی و هزینه های بسیار بالایی می شود که صرف ایجاد و نگهداری آن می شود. نبود تخصص در زمینه حفاظت از چمن طبیعی باعث شده است که در استان های سرسبز گیلان، مازندران و گرگان از چمن مصنوعی استفاده شود.

وی ادامه داد: موضوع بعدی در مورد بذر چمن مصنوعی است. بهترین بذر هلندی است که برای تولید چنین بذرهایی هزینه زیادی دارد. در مرحله بعدی لازم است برای کاشت این بذر تخصص کافی داشته باشید و به نگهداری چمن ادامه دهید. به عنوان مثال، چمن طبیعی Yarıgeha Azadi در سیرافت کاشته شد و سپس با جعبه یا اسباب بازی به ورزشگاه منتقل شد. هزینه نگهداری چمن این ورزشگاه زیاد است و چون ورزشگاه ملی ماست باید بهترین چمن را داشته باشد. از زمان جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی، بسیاری از استادیوم ها در سراسر جهان شروع به استفاده از چمن “افراطی” کردند که ترکیبی از چمن طبیعی و مصنوعی است. چمن “اکستریم” در ورزشگاه های کشورهای مختلف مانند هلند، انگلیس، ایتالیا، آلمان، روسیه، سوئیس، آمریکا، سوئد و نروژ استفاده می شود.

نیروهای متخصص متعددی در ایران برای مراقبت از چمن استادیوم های بسیاری در سراسر جهان وجود دارد

کارشناس چمن طبیعی و مصنوعی همچنین گفت: استفاده از چمن طبیعی در ایران بسیار پرهزینه است، زیرا با کیفیت استاندارد تولید نمی کنیم. این دیدگاه درستی نیست. نصب و نگهداری چمن طبیعی بسیار پرهزینه است و با نصب صندلی و چمنزار متفاوت است. در کشور متخصصان کافی در زمینه چمن طبیعی وجود ندارند و به عنوان مثال نمی دانند که اگر از چمن طبیعی در همه زمینه ها به درستی استفاده شود، می توانید هر 24 ساعت یکبار با آن بازی کنید. که البته به ندرت اتفاق می افتد و معمولاً بین هر بار مصرف این گیاه ۷۲ ساعت فاصله است. همچنین دستورالعمل هایی برای استفاده از چمن مصنوعی که پلیمری است، چمن قابل بازی برای ساعت ها و چمن طبیعی وجود دارد که در صورت استفاده صحیح از دستورالعمل ها نگهداری از آن بسیار دشوار است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نیروهای متخصص برای حفظ و نگهداری چمن در ایران کم هستند/ بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا چمن «اکستریم» دارند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه