زمین‌شناختی ایران در گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی سومین انتخاب شد

زمین‌شناختی ایران در گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی سومین انتخاب شد

معاون زمین شناسی سازمان اکتشاف و اکتشافات زمین شناسی و معدنی کشور از انتخاب سومین میراث زمین شناسی ایران در دومین دور انتخابی 100 سایت جهانی اتحادیه جهانی علوم جغرافیایی (IUGS) در شهرستان بوسان، کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از نارنجی، از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، جعفر عمرانی گفت: اتحادیه بین المللی علوم جغرافیایی (IUGS) در سی و هفتمین کنگره بین المللی زمین شناسی، 100 نفر برتر زمین شناسی را معرفی کرد. سایت های جهان IGC) در بوسان کره جنوبی اعلام کرد که گنبدهای نمکی کمربند چین خوردگی و رانش زاگرس در ایران در فهرست 100 اثری اتحادیه جهانی علوم قرار گرفت.

وی توضیح داد: این اطلاعیه توسط جان لادن، رئیس IUGS، استنلی فینی دبیر کل IUGS و اسیر هیلاریو، رئیس کمیسیون بین المللی میراث زمین شناسی در 27 آگوست در جریان رویداد ویژه سی و هفتمین کنگره علوم زمین اعلام شد. بیش از 700 کارشناس از 80 کشور و 16 سازمان بین المللی در این همکاری جهانی برای شناسایی و ثبت میراث زمین شناسی توسط IUGS شرکت کردند.

عمرانی با بیان اینکه اتحادیه بین المللی علوم جغرافیایی (IUGS) با رای گیری در بین سایت های کاندید تمامی کشورهای جهان، 100 سایت را به عنوان مهمترین و مهم ترین سایت زمین شناسی معرفی کرد و گفت: در مرحله نهایی و پس از پایان در بازرسی اولیه، 174 محوطه از 74 کشور جهان، در برنامه دوم، 100 سایت میراث زمین شناسی برای این عنوان نامزد شده اند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی کاندیداها توسط گروهی متشکل از 89 نفر از کارشناسان تمامی رشته های زمین شناسی مورد ارزیابی و ارزیابی قرار گرفتند، گفت: در نتیجه این ارزیابی و پس از ارزیابی و بررسی های مکرر، در نهایت با رای 20 نفر از اعضای کمیته انتخابات برگزار شد. ، به نمایندگی از 16 سازمان بین المللی در این تلاش جهانی، انتخاب شدند و فهرست نهایی توسط کمیته راهبری IUGS در 21 فوریه 2024 تایید شد.

کار عالی در کتاب دوم 100 سایت میراث زمین شناسی IUGS

به گفته معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این آثار ارزشمند در کتاب دوم 100 پایگاه میراث زمین شناسی IUGS به شکل جالبی تصویرسازی و توضیح داده شده و در ادامه در سایت کمیسیون بین المللی توزیع می شود. در مورد میراث زمین شناسی

وی ادامه داد: انتشار این کتاب جالب در سی و هفتمین کنگره بین المللی بین المللی بوسان کره جنوبی در تاریخ 27 آگوست 2024، برای اولین بار این منطقه را به تعداد زیادی از زمین شناسان و عموم مردم معرفی کرد.

شایان ذکر است که این چالش جهانی توسط IUGS هر دو سال یکبار مدیریت می شود و سومین برنامه 100 ژئوسایت برتر در سال 2026 و چهارمین آن در سال 2028 برگزار می شود و اعلام دومین لیست 100 ژئوسایت برتر یکی از رویدادهای آن است. اصلی سی و دومین کنگره بین المللی زمین شناسی بود.

این کنگره، گردهمایی اصلی مرتبط با علوم زمین است که هر چهار سال یک بار جامعه دانشمندان زمین شناسی را از سراسر جهان گرد هم می آورد و 100 مکان برتر میراث زمین شناسی را در شصتمین سالگرد IUGS در سال 2022 اعلام می کند. در زومایا (ساحل باسک) آغاز شد. ، اسپانیا) و هدف اصلی این برنامه مشترک شناسایی و معرفی محوطه های زمین شناسی است که از نظر میراث جهانی دارای بالاترین ارزش هستند.

دو اثر از غار نمک جزیره قشم و کویر لوت

نیازی به گفتن نیست؛ در دور اول انتخاب 100 محصول جهان در سال 2022 دو محصول غار نمکی جزیره قشم و کویر لوت ایران توسط الیرضا امری کاظمی کارشناس سابق سازمان اکتشاف و اکتشافات معدنی کشور و عضو گروه علوم جغرافیایی و جغرافیایی ایران. کمیته ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو-ایران و عضو شورای جهانی ژئوپارک‌ها با همکاری جمعی از اساتید و کارشناسان مستقل که در فهرست 100 اثر اول ذکر شده قرار دارند.

در دوره اخیر اثر قابل توجهی به نام «گنبدهای نمکی و جریان های نمکی کمربند چین خورده و چین خورده زاگرس ایران» در اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی معرفی و این اثر پذیرفته و معرفی شد. امریکاظمی در این مدت با همکاری «میحمدرضا قاسمی» از قرارداد پژوهشی مؤسسه و جعفر عمرانی معاون زمین شناس سازمان اکتشاف و اکتشافات معدنی کشور، مستندات علمی لازم را برای این کار یادشده تهیه کرد.

امید است با ادامه این تلاش ها، سایر محصولات ملی ایران نیز در لیست های آتی IUGS پذیرفته شده و به دوستداران علوم زمین در سراسر جهان معرفی شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زمین‌شناختی ایران در گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی سومین انتخاب شد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زمین‌شناختی ایران در گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی سومین انتخاب شد"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه