پزشکیان با محیط زیست چه خواهد کرد؟

پزشکیان با محیط زیست چه خواهد کرد؟

در کشوری مانند آمریکا نظریه پردازان و سیاستمدارانی هستند که فکر می کنند فناوری مانند آتش پرومتئوس است که با قدرت آن می توان بر همه مشکلات از جمله مشکلات زیست محیطی فائق آمد. در عین حال دنیا را «شاخ ذرت» می دانند که زئوس، خدای خشن و شهوتران، بهترین غذا را از آن می گیرد، اما هرگز خالی نبود و همیشه برکت داشت. این اتفاق افتاد که در آمریکا، که از قضا یکی از خاستگاه های تفکر اکولوژیکی است و شخصیت های بزرگ محیط زیستی مانند جان مویر و راشل کارسون در آن ظهور کردند، سیاستمداران نئولیبرال مسلط مانند ریگان و جورج بوش از دهه 1980 تا آن زمان به آن ضربه زدند. دستاوردهای زیست محیطی و زمینه ساز تضعیف سازمان حفاظت محیط زیست و خروج این کشور از توافقنامه های بین المللی حفاظت از محیط زیست شد.

در فرهنگ باستانی ایران زمین، آب و باد و خاک اساس زندگی است و زیباترین الهه آب این نعمت را از کوهستان به دشت جاری می کند تا زندگی جاری شود و مردم حق تباه کردن آب و خاک را نداشته باشند. شخصیت های فرهنگی ایران همواره به رعایت عناصر حیاتی و پرهیز از دفن زباله توصیه کرده اند و زندگی کهن ما با توجه به استفاده از منابع طبیعی در این اقلیم بوده است. اما به نظر می رسد نفوذ فرهنگ هژمونیک اروپایی-آمریکایی در ایران منجر به گرایش به بهره برداری از آب، باد (هوا) و خاک بدون در نظر گرفتن محدودیت های این منابع شده است.

متأسفانه در دوران پس از انقلاب با وجود آموزه های اسلامی- ایرانی مبنی بر عدم جواز افراط و تفریط، این تصور که «مملکت مال ماست» به اشتباه تعبیر شد و گفته شد که با آب، زمین و… هر کاری می خواهیم بکنیم. آن را چه هوای ما (یعنی بعضی از گروه های ما) و نه همه نسل ها! جای تعجب است که با گذشت زمان انواع مختلفی از این بیماری همه چیزخوار ایجاد شده و بیشتر گسترش می یابد.

دکتر در مناظره های انتخاباتی و در چند کلیپ از لزوم حفظ محیط زیست صحبت کرد و انتخابی که برای ریاست سازمان محیط زیست انجام داد با توجه به شرایط عمومی کشور منطقی به نظر می رسد. می توان حدس زد که در بحث محیط زیست و یا مطالبات جدی مردم در این حوزه گام های مثبتی برداشته شود. اما برای اصلاح هر آنچه که در این خصوص مخالف حفاظت از محیط زیست یا خطرناک است در گفتار و عملکرد رئیس جمهور جدید باید نقدهایی وارد کرد:

1- در سال 1402 پزشكان از جمله نمايندگان شورا بودند كه طرح انتقال آب خليج فارس به درياچه اروميه را امضا كردند كه نشان از عدم آگاهي وي از پيامدهاي منفي زيست محيطي – اجتماعي انتقال آب در كشور دارد. . باید بداند که دریاچه ارومی به دلیل احداث ده ها سد در سطح آن و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی اطراف آن خشک شده است. راه نجات این منطقه ارزشمند آبی، کاهش فشار بر منابع غذایی است. در عین حال باید دانست که پروژه های حمل و نقل آب در ایران عموماً به اهداف خود نرسیده اند و یا با ایجاد مشکل و اختلال در نقاط دیگر به بخشی از هدف اعلام شده رسیده اند. ضمناً چطور نمی دانند که انتقال آب به صدها کیلومتر دورتر که اختلاف ارتفاع مبدأ و مقصد حدود 1200 متر است و تپه ها و دره های بی شماری در راه است، اصلاً به صرفه نیست؟ !

2- در مناظره های انتخاباتی پزشکان به جای ارائه طرح ها و نظرات ویژه در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی و سایر موارد، بارها به قوانین و مقررات موجود از جمله قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کردند و گفتند برنامه ها را بر اساس آن تدوین خواهیم کرد. . طبق قانون اینکه فکر می کنند هر به اصطلاح قانون یا آیین نامه ای صحیح است و می توان به آن استناد کرد، اساساً اشتباه است. برنامه هفتم از نظر زیست محیطی بسیار مشکل ساز و خطرناک است (اینجا را ببینید) و اگر بخواهند در بهبود منابع آب و خاک کشور قدمی بردارند باید برخی از اجزای آن تغییر کند. علاوه بر این، قوانین و مقررات متعدد دیگری از جمله قانون رفع موانع تولید، قانون تولید، قانون مواد معدنی، ماده 7 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قانون افزایش تولید خانه ها، آیین نامه حل اختلاف بین دستگاه های دولتی، موافقت نامه وزارت نیرو و اداره ثبت اسناد و املاک رودخانه ها، مقررات مشارکت در حفاظت از محیط زیست طبیعی و … لغو یا تغییر شود. تا کمی محیط زیست را بهتر کنیم.

3- با بسیاری از قوانین، مقررات و ضوابط غیر اساسی و بر اساس روحیه جامعه، فرار سازمان یافته از قوانین حفاظت از محیط زیست نیز گسترش یافته است. انجام پروژه های بزرگ سدسازی، انتقال آب، راه و معدن بدون ارزیابی زیست محیطی و تا زمانی که سازمان بودجه ای برای آنها در نظر نگرفته است، به امری عادی تبدیل شده است. پزشکان در این باره اظهار نظری نکرده اند و اگر به همین منوال پیش برود طبیعت دردناک ایران به سرعت به سمت نابودی می رود.

4- پزشکان گلمرضا قزلجه نوری را برای وزارت کشاورزی (که مدیریت منابع طبیعی نیز بر عهده دارد) انتخاب کرده اند. قزلچه نوری در برنامه ای که به مجلس ارائه کرد، حل مشکلات منطقه ای سازمان منابع طبیعی با مردم را به معنای پاداش به صاحبان جنگل ها و مراتع (به ویژه مالکان بزرگ که از قانون رفع موانع تولید حمایت می کنند) گفت. . وی درباره ساماندهی چاه های غیرمجاز گفت: این به معنای شناخت اقدامات متخلفانی است که آب کشی کرده اند. و در مورد ارتقای ضریب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، ادامه سیاست غلط چهل سال گذشته را که مبتنی بر تخریب طبیعت و افزایش زمین های کشاورزی و افزایش مصرف آب است، دانست.

5- دکتر عباس علی آبادی برای وزارت نیرو (که به اشتباه مدیریت رودخانه های کشور را بر عهده دارد) انتخاب شده است که سابقه حمایت از سدسازی و حمل و نقل آب را دارد. ایشان در برنامه ای که به مجلس ارائه کردند همان روشی را که قبلاً خود و همکاران و دوستانش برای مسئله آب و برق استفاده می کردند، یعنی انتقال آب بین مناطق و ساخت سدهای بزرگ و افزایش تولید برق آبی معرفی کردند. این اقدامات در چهل سال گذشته به شدت و با هزینه ده ها میلیارد دلاری انجام شده است و نتیجه آن تخریب رودخانه ها، خشک شدن دریاچه ها و باتلاق ها، خسارات فراوان به چاه ها و تخریب یا کاهش است. تعداد ماهی ها و پرندگان، کشاورزی و نخل ها مشکل آب را عمیق تر کرده و تنش ها و اختلافات اجتماعی بین استان ها افزایش یافته است. علاوه بر این، او در طرح خود از کسانی که با منابع ملی و بانکی نیروگاه می‌سازند یا نسل‌های آینده را وام می‌گیرند و با خارجی‌ها قرارداد می‌بندند و برق را به قیمت آزاد می‌فروشند، حمایت گسترده‌ای کرده است.

6- در برنامه های دو وزیر کشاورزی و نیرو (مانند سیاست چند دولت اخیر) شرایط کاهش اموال دولتی، آزادسازی قیمت ها، کوچک شدن دولت، ایجاد بازار رقابتی و سپردن کار به دولت وجود دارد. بخش خصوصی بارها مورد استفاده قرار گرفته است. معنای واقعی این اصطلاحات تحمیل هزینه های بالاتر بر اکثریت مردم به نفع گروه های بسیار کوچکی است که می توانند از ارتباطات برای به دست آوردن سرمایه ملی و منابع بانکی استفاده کنند. آنها در کنار نهادهای حاکم هستند. به عبارت دیگر، دولت از وظیفه خود در حمایت از قانون اساسی صرف نظر می کند و جمع آوری ثروت توسط گروه کوچکی را تسهیل می کند. واضح است که فشار بر منابع طبیعی و محیط زیست در شرایط افزایش شکاف طبقاتی و فقر افزایش خواهد یافت. همچنین در شرایطی که افراد معدودی می توانند عرصه های وسیعی از طبیعت کشور را در اختیار داشته باشند، افراد زیادی به خود اجازه تعرض و تصرف کوه ها و دشت ها را می دهند.

اکنون کشور زخم خورده ایران و رئیس‌جمهوری را داریم که به منافع زیست‌محیطی خود گوش داده تا جایی که پیشنهاد خاموش کردن لامپ را بدهد. امید است سازمان حفاظت محیط زیست این دولت که فردی شایسته و با تجربه را به امانت گذاشته است بتواند به جایگاه مستحکم خود بازگردد و برخلاف چند دهه گذشته، چرخه پنجم دولت و وزارتخانه ها را بی آبرو کند. کردستان. انرژی، کشاورزی، صنعت، نفت و… وجود ندارد

* فعال محیط زیست

4747

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پزشکیان با محیط زیست چه خواهد کرد؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پزشکیان با محیط زیست چه خواهد کرد؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه