سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟

سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟

امروزه دانشمندان برای پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته و حرکت در محدوده دانش به ابزارهای واقعی نیاز دارند که کارها را ساده و کاربردی کند و در این میان لیزر و فوتونیک یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که همه حوزه‌های صنعتی و علمی به هم مرتبط هستند به آن

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری نارنجی به نقل از Emerging Europe، این لیزر با بیش از نیم قرن قدمت در درایوهای دیسک نوری، چاپگرهای لیزری، اسکنر بارکد، دستگاه های توالی یابی DNA، ارتباطات فیبر نوری و فضای باز استفاده می شود. نیمه هادی ها استفاده می شود ساخت تراشه (فتولیتوگرافی)، جراحی لیزر و درمان پوست، برش و جوشکاری مواد و کاربردهای نظامی، خودروسازی و هوافضا.

این نور می تواند کارهای زیادی انجام دهد، از خوردگی و رسوب مواد گرفته تا حفاری، برش، اتصال، ایجاد تغییرات متالورژیکی و تنش داخلی در شیشه و همچنین زبری، صاف کردن و صیقل دادن سطوح.

مزایای لیزر بی پایان است. یکی از بزرگترین مزیت های لیزر این است که می توانند هر ماده ای را که بخواهید، از فلز و شیشه گرفته تا پلاستیک و حتی چرم را پردازش کنند.

در یک کشور کوچک اروپایی با کاربرد و اهمیت بسیار، این فناوری به خوبی رشد کرده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است: لیتوانی!

بخش فوتونیک لیتوانی در ده سال گذشته 16.2 درصد رشد داشته است که ده برابر بیشتر از میانگین اروپایی است.

حدود 95 دانشگاه از 100 دانشگاه برتر جهان از فناوری لیزر لیتوانیایی استفاده می کنند، میزان موفقیتی که می توان آن را به ترکیب منحصر به فرد عوامل تاریخی و رویکرد استراتژیک نسبت داد.

Antanas Laurutis، مدیر عامل Altekna، یک ارائه دهنده بین المللی اپتیک لیزر مستقر در لیتوانی، گفت: ما اولین لیزر خود را در سال 1966، تنها شش سال پس از اولین لیزر جهان، راه اندازی کردیم. با وجود کوچکی کشور ما، جامعه علمی ما همیشه از هیچ چیزی می‌سازد، زیرا در دوران شوروی سابق همیشه کمبود داشتیم.»

لیتوانی اکنون در سی و پنجمین سال فعالیت خود به عنوان یک کشور مستقل، انواع فناوری های لیزر شناخته شده بین المللی را تولید می کند.

لاوروتیس افزود: مرکز صنعت لیزر لیتوانی که از سطوح بسیار ابتدایی توسعه یافته است، اکنون دارای یک زنجیره ارزش کامل است، از تولید اپتیک تا یکپارچه سازی سیستم، دستاوردی که کشور را از نظر استراتژیک در قلب بازار جهانی قرار می دهد. این زنجیره گسترده با بزرگترین مراکز لیزر جهان رقابت می کند و لیتوانی را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری خارجی و تقویت صنعتی تبدیل می کند.

صنعت لیزر لیتوانی در حال حاضر طیف گسترده ای از راه حل ها مانند رشد و آماده سازی مواد، قطعات نوری، مکانیکی و الکترونیکی دقیق، ساخت قراردادهای زیرساختی، دستگاه ها و لیزرهای مختلف نوری پیشرفته، خدمات یکپارچه سازی، ساخت سیستم و حتی محصولات نهایی را دارد. با سیستم های لیزری است.

این امر باعث شده است که شرکت های لیزر لیتوانیایی چندین بخش کلیدی را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار دهند.

صنعت نیمه هادی که انتظار می رود تا سال 2030 به یک تریلیون دلار افزایش یابد، یکی از آنهاست. لیزرهای لیتوانیایی در تولید جهانی نیمه هادی ها ضروری هستند، فرآیندهای قابل اعتماد را امکان پذیر می کنند و به رشد بازار جهانی لوازم الکترونیکی مصرفی به ارزش 773.4 میلیارد دلار تا سال 2023 کمک می کنند.

بخش دیگر بازار واقعیت افزوده (AR) است که انتظار می رود از 93.67 میلیارد دلار در سال 2024 به 1.86 تریلیون دلار تا سال 2032 رشد کند.

انتظار می‌رود بازار این دستگاه‌های فعال شده توسط نیمه‌هادی‌های مرکب از 18.46 میلیارد دلار در سال 2024 به 21.76 میلیارد دلار تا سال 2029 افزایش یابد.

لاوروتیس می‌افزاید: «انتظار می‌رود بازارهایی که در آنها فعالیت می‌کنیم تا سال 2030 حداقل هفت درصد رشد سالانه داشته باشند».

وی ادامه داد: “در حالی که برخی از بخش ها مانند نمایشگرها و نیمه هادی ها در حال حاضر راکد هستند، انتظار می رود رشد تا سال 2025 ادامه یابد. ما همچنین شاهد روندهای بومی سازی جدید هستیم که فرصت های جدیدی را با بسته شدن درهای قدیمی باز می کند.”

از آنجایی که بازیگران بازار لیزر لیتوانی این تغییرات را هدایت می کنند، تطبیق با تمرکز بر بخش هایی که به سرعت در حال رشد هستند برای رشد پایدار حیاتی خواهد بود.

Altecna بر بخش های رشدی مانند تولید نیمه هادی، هوافضا و خودرو تمرکز دارد. تامین اپتیک و مجموعه های فرعی پیچیده برای چنین صنایعی نیازمند تغییر مسیر و آماده شدن برای رشد مورد انتظار است.

بازار جهانی لیزر تا سال 2022 به 17.82 میلیارد دلار خواهد رسید. پیش بینی می شود که از سال 2023 تا 2030 با نرخ رشد مرکب سالانه 7.8 درصد افزایش یابد و لیتوانی سهم قابل توجهی در این رشد داشته باشد.

این شرکت در حال حاضر یک بازیگر اصلی در فناوری‌های لیزر علمی و صنعتی است و راه‌حل‌های لیزر را به بیش از ۸۰ کشور صادر می‌کند و با سازمان‌هایی از جمله ناسا و سرن همکاری می‌کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سکان فناوری لیزر جهان در اختیار کدام کشور است؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه