رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی/ اعتبار یا وام؟

رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی/ اعتبار یا وام؟

به گزارش نارنجی، در روزهای اخیر و با شروع ثبت نام محصولات ایران خودرو، رقابت عجیبی بین بانک های دولتی و خصوصی برای جذب سپرده بیشتر یا جلوگیری از فرار سپرده ها به وجود آمده است.

نارنجی در خبر خود نوشت: تبلیغات بانک ها برای افتتاح حساب های وکالتی با نزدیک شدن به آخرین مهلت افتتاح حساب های نیابتی به اوج خود رسیده و تقریبا اکثر بانک ها اعتبار یا وام های 80 تا 130 میلیون تومانی را اعلام کرده اند.

برخی از بانک ها به مشتریان خود این فرصت را داده اند که در هنگام افتتاح حساب نیابتی از تسهیلات اعتباری یا وام استفاده کنند! یکی از بانک ها به شرط افتتاح حساب نیابتی 80 میلیون بدون سود یا ضامن به مشتریانش می دهد و بانک دیگر سقف وام قرض الحسنه برای افتتاح حساب نیابتی را افزایش داده و به مشتریانش اجازه می دهد آن را بگیرند. 130 میلیون بدهی

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که طرح ارائه شده از سوی این بانک ها، اگرچه عنوان تسهیلات قرض الحسنه است، اما در واقع تنها به عنوان اعتبار به حساب اخذ می شود و پس از مسدود شدن حساب ها، بانک پول خود را برداشت می کند. .

مسئولان بانکی می گویند این وام حالت وام کوتاه مدت دارد و فقط تا زمان اعلام نتایج قرعه کشی اعتبار خواهد داشت. مشخص نیست بانک ها پس از اعلام نتایج چه تصمیمی خواهند گرفت، شاید تصمیم بر این باشد که وام را تسهیلات سوددار کنند یا به طور کامل لغو کنند.

این در حالی است که بانک های دیگری نیز در تبلیغات و پیام های خود به طور رسمی به مشتریان اعلام می کنند که می توانند از وام بانکی 100 تا 115 میلیونی برای افتتاح حساب وکالتی استفاده کنند.

نکته مهم در اینجا این است که وام داده شده از سوی این بانک ها تا زمان اعلام نتایج قرعه کشی (رفع انسداد حساب های پروکسی) 2 هفته اعتبار دارد و پس از آن اگر مشتری برنده قرعه کشی ایران خودرو شده باشد، نباید مراجعه کند. با در نظر گرفتن اعتبار اولیه کل مبلغ خودرو را به حساب ایران خودرو واریز نمایید.

بنابراین اعتباری که اکثر بانک ها برای افتتاح حساب نمایندگی در نظر می گیرند 2 هفته خواهد بود. البته برخی از بانک ها به مشتریان خود گفته اند که پس از دو هفته می توانند این وام را با سود 20 درصدی به موسسه ای واگذار کنند.

به عبارت دیگر می توان گفت این وام تنها تا مرحله پیش ثبت نام فعال خواهد بود و پس از آن مشتریان باید بدانند در صورت برنده شدن در قرعه کشی باید تمامی پول خود را بدون تغییر وام بانکی به ایران خودرو پرداخت کنند. . .

ثبت نام خودروهای ایران خودرو آغاز شده و مشتریان تا اول شهریور می توانند از بین 12 خودرو محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. 230 میلیون سکه را در این حساب بلاک کنید.

زمان تعیین شده برای پروکسی و انسداد حساب از روز یکشنبه 21.05.1403 تا پایان ساعت 24 روز یکشنبه 28.05.1403 نزد بانک های عامل امکان پذیر است. در این راستا زمان ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir از روز چهارشنبه 24/05/1403 لغایت پنجشنبه 01/06/1403 می باشد.

گفته می شود؛ این اقدام بانک ها که سود مضاعف نامیده می شود، هم به نفع خودروسازان است و هم به نفع بیشتر متقاضیان شرکت کننده در طرح و هم به نفع نظام بانکی است. بانکداران معتقدند که باید در مسابقه شرکت کنند تا سپرده هایشان فرار نکند. یکی از بانک ها می گوید اگر خط اعتباری 100 میلیونی را مانند سایر بانک ها اعلام کنیم ممکن است با فرار سپرده ها مواجه شویم.

واضح است که با اعتباری که بانک به مشتریان می دهد، متقاضیان بیشتری در طرح پیش فروش شرکت می کنند و در مدت شش ماه که پول در بانک بلوکه می شود، سود زیادی نصیب بانک می شود.

ممکن است مصرف کنندگان نیز از این وام بهره مند شوند، اما نکته جالب این است که مصرف کنندگان باید ماه ها و شاید سال ها منتظر خودروی ثبت نامی خود باشند و خودروی داخلی را با قیمت فعلی (نرخ تورم) خریداری کنند.

انتقاد دیگر به رقابت جدید بانک ها، منبع اعتباری است که این بانک ها برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته اند. اگرچه بانک ها مدعی هستند وام آنها دو هفته ای است، اما نمی توان انکار کرد که نمی توانند تسهیلات وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن ارائه کنند.

همزمان با آغاز ثبت نام پیش فروش ایران خودرو، بانک ها نیز دست به کار شدند و در سیستم بانکی صف های طولانی برای دریافت تسهیلات وام ازدواج، فرزند و مسکن ایجاد شده است. بهانه مکرر بانک ها و بانک مرکزی برای سلسله طولانی وام های زوجیت و… کمبود منابع کافی از سوی بانک ها. بانک مرکزی اخیراً از مشارکت با مجلس برای افزایش وام ازدواج خبر داده است.

سوال اینجاست که اگر اعتباری در بانک ها وجود ندارد و به همین دلیل بانک ها قدرت کافی برای پرداخت وام ازدواج، فرزند و مسکن ندارند، چگونه می توانند با وعده وعید برای جذب مشتری بیشتر تلاش کنند. 100 میلیون بدهی؟

217

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی/ اعتبار یا وام؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی/ اعتبار یا وام؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه