لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه

لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان منابع طبیعی و منابع آب کشور گفت: این سازمان در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه برای احیای 20 میلیون هکتار از مراتع کشور برای تامین کسری هزار و 400 تن بذر مرتعی برنامه دارد.

به گزارش نارنجی حسن وحید صبح امروز در سیزدهمین جلسه تشریح سیاست ها و برنامه های معاونت آب، مرتع و خدمات جنگلی که با حضور مدیران مرکزی و مدیران کل منابع طبیعی استان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. وی همچنین گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سازمان منابع طبیعی باید سالانه 4 میلیون هکتار از مراتع کشور را نوسازی کند و ایستگاه های کاشت نهال و بذر نیز از پروژه های مهم در حوزه جنگلی، مرتعی و بیابانی است. .

وی با بیان اینکه ایستگاه های تولید بذر مرتعی باید توسط بخش خصوصی مدیریت شود، بر اقتصادی شدن این ایستگاه ها تاکید کرد و گفت: طرح هایی مانند گیاهان دارویی و کاشت درخت از جمله طرح هایی است که می تواند جنبه اقتصادی داشته باشد.

وحید از وجود 24 ایستگاه مرتعی تولید بذر به وسعت 7 هزار هکتار در 20 استان کشور خبر داد و گفت: تنوع در تولید بذر برای سازمان بسیار مهم است و استان هایی که ایستگاه تولید بذر ندارند باید توجه کنند. . مشکل تولید بذر وحشی در باغات را نشان می دهد

رئیس منابع طبیعی و منابع آب کشور در ادامه سخنان خود مدیریت حیوانات در مراتع باغ وحش ها را از برنامه های مهم و اصلی این سازمان دانست و یادآور شد: تا پایان سال فصل تابستان قانون ملی، همه آدم ربایی ها در مراتع و باغ وحش مادر. مناطق ییلاقی توسط یگان حفاظت و کارشناسان مراتع استان در سامانه «سمتا» ثبت شود.

به گفته وحید، اعتبارات منابع طبیعی استان ها در سال جاری دو برابر شده است و استان ها باید از این توان برای ارتقای سطح کشاورزی و تولید و جمع آوری بذر مرتعی استفاده کنند تا بتوانیم به وعده های خود در توسعه هفتم عمل کنیم. برنامه ریزی کنید.

وی با بیان اینکه تنوع تولید بذر برای این سازمان حائز اهمیت است، از کشت گیاهان دارویی در استان چهار محال و بختیاری به عنوان استان پایلوت در منطقه زاگرس خبر داد و گفت: این استان هرچه سریعتر اقدام کند. امکان تهیه طرح برای آن وجود دارد. ارسال تولید بذر گیاهان دارویی به مرکز سازمان.

وحید همچنین گفت: تولید بذر مرتعی بسیار متنوع است و طبق تحقیقات انجام شده 86 نوع وجود دارد که تنها 20 نوع آن در ایستگاه های تولید بذر جمع آوری شده است اما هدف ما باید تولید 86 نوع بذر باشد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و عمران کشور همچنین اعلام کرد: تاکنون 44 میلیون و 700 هزار هکتار از مراتع این کشور برای چرای دام آماده شده است که از این میزان 5 میلیون و 400 هزار هکتار متعلق به طرح است. بهره برداری از گیاهان دارویی

وحید با بیان اینکه در سال گذشته بر اساس برنامه مردمی برای کاشت یک میلیارد اصله، منابع طبیعی استان ها توانستند 234 میلیون اصله نهال تولید کنند، اظهار داشت: باید در زمینه تولید و جمع آوری بذر مرتعی اقدامات فوری انجام دهیم. برای بازسازی و کمک به بهبود مراتع.

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر رتبه بندی سازمان منابع طبیعی در گزارشی به ارزیابی تولید و توزیع بذر تالابی پرداخت و خاطرنشان کرد: کار در تالاب های کشور به سه صورت بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی انجام می شود.

بهزاد افزود: تاکنون بیش از 25 میلیون هکتار از مراتع و مراتع پروژه به ذی نفعان واگذار شده و حدود 6 میلیون هکتار نیز بهسازی و احیا شده است

وی گفت: برای احیا و بهسازی مراتع کشور به حدود 5 هزار تن بذر مرتعی نیاز است این در حالی است که ایستگاه های تولید بذر مرتعی در بهترین شرایط ظرفیت تولید سالانه بیش از 1100 تن بذر را دارند و این مشکل برنامه هایی را در پی دارد. باز می شود اصلاح و احیای مراتع آن دشوار است

بهزاد از خروج برخی از ایستگاه های تولید بذر مرتعی در برخی استان ها به دلیل مشکلات اعتباری خبر داد و گفت: این ایستگاه ها باید شناسایی و احداث شوند.

مدیرکل دفتر سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: سیاست دفتر خدمات رنگ انتقال مدیریت ایستگاه های تولید بذر به بخش خصوصی است و رویکرد سازمان و دفتر خدمات رنگ مدیریت است. آن را بذر استاندارد و با کیفیت برای جلوگیری از یخ زدگی.

بهزاد در ادامه سخنان خود به تغییر ردیف اعتباری ایستگاه های تولیدی از طرح ملی مراتع و دام به طرح استانی بهسازی و بهسازی مراتع در سال 1380 پرداخت و گفت: کاهش اعتبار و توزیع نامناسب. همیشه همینطور بوده است. یکی از چالش های مستمر ایستگاه های تولید بذر و نظر محلی و منطقه ای برای ایستگاه های تولید بذر با اهداف سازمانی، استان ها از تولید و جمع آوری بذر مورد نظر جلوگیری شده اند.

به گزارش مرکز ارتباطات سازمان منابع طبیعی و اقلیم کشور، مدیران کل منابع طبیعی استان‌های فارس، سمنان، کردستان، خراسان رضوی، تهران و مرکزی گزارشی از وضعیت ایستگاه‌های تولید و جمع‌آوری این استان‌ها ارائه کردند. دانه های چمنزار .

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لزوم احیای سالانه ۴ میلیون هکتار از مراتع بر اساس برنامه هفتم توسعه"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه