ضرورت آشنایی معاون علمی رئیس‌جمهور با نظام تولید علم و مدیریت دانش

دستیار علمی در دوره مشکلات ظهور (3)؛

ضرورت آشنایی معاون علمی رئیس‌جمهور با نظام تولید علم و مدیریت دانش

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی باید همکاری های بین المللی را ارتقا دهد. او علاوه بر شناخت اکوسیستم علم و فناوری، باید سیستم تولید علم و مدیریت دانش را نیز بشناسد.

دکتر مهرداد حمیدی رئیس پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و موسس سه شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری نارنجی، ویژگی ها و کیفیت جایگزین ها را مورد بحث و بررسی قرار داد. رئیس علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: معاونت علمی رئیس جمهور قبل از هر چیز باید دردها، دغدغه ها و مشکلات زیست بوم علم محور را بداند چرا که شروع با دانش بسیار متفاوت است. شرکت پایه شرکت های علمی غزل تفاوت هایی با سایر شرکت های بزرگ دارند. هر کدام نیازها و نیازهای خود را دارند.

استاد دانشکده داروسازی زنجان نیز گفت: معلم دانشگاه دانش بنیان را بر خلاف جهت آب شنا می کند. همه پیشنهادات و الزامات اجتماعی تعیین می کند که یک معلم دانشگاه دارای موقعیت اجتماعی است و حقوق می گیرد. بالاخره اگر بخواهد کار اقتصادی انجام دهد باید وارد بازار شود. ایجاد ارزش افزوده علم، تخطی از مبارزه است، بنابراین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی رئیس جمهور باید دغدغه ها و مشکلات آنها را بداند.

رئیس سابق دانشکده داروسازی زنجان تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی باید مختصات اکوسیستم نوآوری، کسب و کار و خلاقیت را بداند و شرایط کنونی اکوسیستم جهان را بشناسد. ه، او باید روندها و ابرروندهای اکوسیستم نوآوری، فناوری و خلاقیت در جهان را بشناسد، جایی که آنها در کنار هم پیش می روند.

این دکترای علوم دارویی تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی رئیس جمهور باید همکاری های بین المللی را ارتقا دهد. مشکلی که کمتر در معاونان قبلی رئیس جمهور دیده شده است. باید همکاری بین المللی و شبکه های بین المللی را تشویق کند. در چند دوره فعالیت این معاونت غرفه ای در نمایشگاهی افتتاح شد و به شرکت ها کمک شد. انجام چنین اقداماتی خوب است، اما کمتر از یک دهم کاری است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد ریاست جمهوری برای صادرات دانش بنیان و بازیگران اقتصاد دانش بنیان انجام می دهد.

فضای ارزش آفرینی باید در فضای جهانی قرار گیرد

حمیدی بیان کرد: اکنون باید بازیگران خود اعم از پارک های علم و فناوری، مراکز توسعه و نوآوری، شرکت ها و نیروهای متخصص و پژوهشگران و جایگاه ارزش آفرینی را به طور کلی به دنیا متصل کنیم. این مکان باید در فضای جهانی نفس بکشد. تا زمانی که این کار را انجام ندهیم، عملا به اقتصاد نفت، سرمایه دولت و بودجه عمومی کشور تکیه خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: صحیح ترین و موثرترین راه برای بازکردن راه اقتصاد علمی این است که بتوانیم فضای جهانی را در کشور جا بیندازیم تا شرکت های علمی با دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند، شغل و عرضه داشته باشند. کار به این ترتیب زنجیره ارزش آنها با دنیا تکمیل می شود. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی رئیس جمهور باید چنین نور و بینشی در این امر داشته باشد. البته برای رسیدن به این هدف باید به دستگاه دیپلماسی کشور نیز کمک شود.

به گفته وی، وزارت امور خارجه خوشبختانه معاونت مالی ایجاد کرده است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی ریاست جمهوری می تواند از پتانسیل این معاونت و پتانسیل های همکاری شانگهای، اکو و سایر ظرفیت های منطقه ای و جهانی استفاده کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری باید اکوسیستم علم را بشناسد

رئیس پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: علاوه بر این معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی باید اکوسیستم علم و فناوری یعنی نظام تولید را بشناسد. از علم و دانش مدیریت خوب او باید به خوبی بداند که ساختار امروز دانشگاه های ایران چگونه است، زیرا وزارتخانه های آموزش عالی و عمدتا وزارت دفاع و بهداشت با تغییر دانشگاه موافق نیستند.

وی یادآور شد: دانشگاه های ایران باید ماهیت خود را تغییر دهند. اصولاً باید سیستم مدیریت و مدیریت علمی دانشگاه تغییر کند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد علمی رئیس جمهور است که باید این سوال را مطرح کند و از وزارتخانه ها بپرسد که چرا این همه دانشجو می پذیرید و مدرک می دهید بدون اینکه برای آنها شغلی در جامعه داشته باشید؟ بالاخره از دولت و مردم کار و حقوق می خواهید.

وی خاطرنشان کرد: اکنون زمان نظارت دقیق بر موضوع تغییر دانشگاه در کشور است. دانشگاه های نسل سوم بر اساس ارزش آفرینی و دانشگاه های نسل چهارم بر اساس تأثیر اجتماعی تأسیس می شوند. در این زمینه کافی است معاونت علمی قدمی بردارد.

ستاد معاونت با معاونت علمی هماهنگ شود

موسس سه شرکت دانش بانیان گفت: نکته ای که در رذایل علمی، فنی و اقتصادی قبلی دانش بانیان از دوران دکتر سلطان گاه تا دکتر. علم، فناوری و اقتصاد دانش بانیان با جایگاه معاونت رئیس جمهور فرق می کند. این مجتمع به دفاتری مانند وزارت بهداشت و ایمنی تبدیل می شود.

وی همچنین گفت: ستاد معاونت رئیس جمهور در حوزه علمی، فناوری و اقتصاد علمی در کنار وی باشد. آنها خیلی سریع عمل می کنند و وقت فعالان را نمی گیرند. آنها می توانند درد را احساس کنند. داشتن محیط زیست سالم؛ متاسفانه سال هاست که ایده هایی وارد طبقات مرکز این نمایندگی شده است. این لایه ها باید حذف شوند.

حمیدی ادامه داد: کار سختی نیست. اگر رئیس جمهور بخواهد جدی فکر کند 3-4 ماه زمان نیاز دارد تا مجموعه خود را بسازد. طبیعتا باید با مجلس ارتباط خوبی برقرار شود، یعنی حمایت مجلس و کمیسیون های شورای اسلامی برای معاونت علمی و فناوری و اقتصاد علمی بسیار مهم است. متأسفانه در این زمینه کار زیادی صورت نگرفت.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: معاونت رئیس جمهور باید به بحث فرهنگی در حوزه علم، فناوری و اقتصاد علمی اهمیت دهد. فرهنگ جامعه ما حداقل در 100 تا 150 سال اخیر فرهنگی نیست که بتوان در آن دانش پایه و اقتصاد پایه و گفتمان اساسی شکل گرفت. در این راستا باید در سطح جامعه بحث ایجاد کنیم و نگرش را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش های ارزنده ای در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد علمی ریاست‌جمهوری باید با نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها و شوراهای شهر و رسانه‌ها برای ایجاد گفت‌وگوی اجتماعی برای ظهور علم‌محور همکاری نزدیک داشته باشد. دانش در جامعه و کاربرد مفهوم آنها انجام می شود.

حمیدی بیان کرد: مفهوم دانش بنیان نباید مفهومی تخیلی و نمایشگاهی یا وضعیتی باشد که خود دولت از عرضه کنندگان دانش بنیان خرید نکند بلکه آنها را تشویق به دانش بنیان کند. یا در سالن آمفی تئاتر به مدیران دانش بنیان از ماهیت دانش بنیان می گویند اما در طبقه دوم همان ساختمان در همان زمان همان واردات عنوان می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ضرورت آشنایی معاون علمی رئیس‌جمهور با نظام تولید علم و مدیریت دانش" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ضرورت آشنایی معاون علمی رئیس‌جمهور با نظام تولید علم و مدیریت دانش"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه