نقد و بررسی اسپیکر بلوتوثی بنگ اند آلفسن مدل Bang & Olufsen Beoplay A9

طراحی اسپیکر A9 حتی برای برندی که به طراحی های برجسته و نمادین شهرت دارد کمی عجیب به نظر می رسد. سایز بزرگ و گرد که روی سه پایه چوبی قرار می گیرد، صدای خوب و مناسبی را برای هر فضای داخلی تضمین می کند. اسپیکر Bang & Olufsen A9 یکی از قوی ترین اسپیکرهای بی سیم موجود در بازار است. اسپیکر Beoplay A9 مدتی است که در بازار معرفی و عرضه شده است که در این مقاله به آخرین نسخه mk.IV آن می پردازیم. این اسپیکر برای اولین بار از میکروفون برای دستیار گوگل و عملکرد هوشمند Active Room Compensation استفاده می کند.

اسپیکر Bang & Olufsen Beoplay A9

سازنده دانمارکی Bang & Olufsen ما را بیشتر به یاد یک طراح مبلمان می اندازد تا یک برند محصولات صوتی. به طور خلاصه دلیل این امر داشتن دانش و مهارت بالایی در زمینه فناوری صوتی است. در عین حال نمی توان انکار کرد که بدون شک طراحی Beoplay A9 است که در نگاه اول توجه همه را به خود جلب می کند. این کاملا قابل درک است زیرا طراحی این اسپیکر بی سیم در نوع خود منحصر به فرد است. هم شکل آن (گرد) و هم اندازه ی خالص آن فراتر از تصور است. اگرچه Teofel Hifi Power از نظر اندازه بسیار غول پیکر است، اما با توجه به مشخصات از نظر قدرت، اسپیکر بی سیم Beoplay A9 حتی از اسپیکر غول پیکر 950 وات Teofel نیز قدرتمندتر است.

نسل چهارم اسپیکر بی سیم Beoplay A9 نوآوری های دیگری نیز به آن اضافه کرد. نسخه سوم این اسپیکر از نظر صدا به روز رسانی قابل توجهی داشت و A9 نیز از این قاعده مستثنی نیست. قابلیت های استریم که در نسخه سوم اضافه شد (Chromecast، AirPlay2 و Bluetooth) در این نسخه نیز وجود دارد. قابلیت جدیدی که در نسخه چهارم اضافه شد در واقع پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل (با میکروفون داخلی) و قابلیت دیگری است که با تست صدا سطح آکوستیک محیط را تعیین و جبران می کند. به لطف ویژگی هوشمند جبران اتاق فعال، نسل چهارم بلندگوهای A9 باید بتوانند در هر اتاقی عملکرد خوبی داشته باشند.

طراحی Beoplay A9 شرکت Bang & Olufsen گویای همه چیز است

طراحی نسل چهارم این اسپیکر نسبت به نسل اولی که هشت سال پیش معرفی شد تغییر چندانی نکرده است. با این حال، همچنان عنصر تازگی و شگفتی خود را که یکی از مولفه های نمادین طراحی این برند است، حفظ کرده است. بنابراین اگر به طراحی اسپیکر A9 علاقه مند هستید، احتمالا تا سال ها از آن خسته نخواهید شد.

معرفی بلندگوی A9 در بینال ونیز خود گویای این موضوع است. طراحی این اسپیکر به خودی خود کمی بحث برانگیز است، زیرا A9 از فاصله دور چندان شبیه یک اسپیکر معمولی به نظر نمی رسد. شکل گرد آن با قطر حدود 70 سانتی متر از دور شبیه گیرنده ماهواره ای است، اما از نزدیک دیگر اینطور نیست.

به لطف استفاده از مواد آلی، ظاهر اسپیکر A9 هیچ عنصر تکنولوژیکی ندارد. سه پایه چوبی که بلندگوی A9 روی آن قرار گرفته است، یادآور سه پایه برای نقاشی است و خود اسپیکر نیز تقریباً به طور کامل از پارچه بلندگو پوشیده شده است.

دور اسپیکر را یک حلقه فلزی احاطه کرده است که پوشش بلندگو روی آن قرار گرفته است. کابل برق همراه آن نیز به لطف روکش پارچه ای ظاهر شیک تری دارد. اینها جزییات کوچک اما مهمی هستند که باعث می شوند به چیزی که خریده اید افتخار کنید.

اسپیکر Bang & Olufsen Beoplay A9 در رنگ ها و متریال های مختلف

آیا نمی خواهید فضای داخلی خود را با یک بلندگوی ایستاده بزرگ خراب کنید؟ اسپیکر A9 اندازه کوچکی ندارد اما این شرکت با ارائه این اسپیکر در رنگ ها و متریال های مختلف این امکان را به شما می دهد تا آن را با مبلمان و فضای داخلی خود هماهنگ کنید. نسل چهارم اسپیکر A9 در چندین نسخه عرضه شد، به قدری که نام بردن از آنها دشوار است.

از جمله می توان به: رنگ سفید با پایه های چوبی بلوطی و رویه سفید و حلقه آلومینیومی براق; رنگ مشکی با رویه مشکی یا خاکستری و حلقه فلزی مشکی روی پایه های چوب گردو تیره; رنگ خاکستری با قهوه ای روشن با پارچه مربع ساخته شده است. درست است، سازنده مبلمان دانمارکی نیز اینجاست – استفاده از پارچه کوادرات در چند ماه گذشته در تجهیزات صوتی رایج بوده است.

در نسخه های ویژه، اسپیکر A9 با پایه های چوب بلوط دودی و یک حلقه مسی فلزی عرضه می شود. قیمت نهایی اسپیکر A9 به نوع و جنسیت شما بستگی دارد. ارزان ترین اسپیکر Beoplay A9 با قیمت 2500 یورو و گران ترین آن با قیمت 2750 یورو به فروش می رسد.

اگر این مدل ها را دوست ندارید، می توانید بلندگوی دلخواه خود را انتخاب کنید. در حال حاضر 8 نوع پارچه مختلف; 4 نوع انگشتر و 4 نوع پایه مختلف وجود دارد که به صورت جداگانه قابل سفارش هستند. همچنین می توانید پایه ها را جدا کرده و بلندگوی A9 را روی دیوار نصب کنید. شخصا اما پیشنهاد ما استفاده از آن در 3 پایه برای به رخ کشیدن زیبایی این اسپیکر است.

نکته مثبت این است که هزینه سفارشی سازی در مقایسه با قیمت اولیه خرید Beoplay A9 چندان بالا نیست. به عنوان مثال، قیمت کیس حدود 50 یورو است، البته نسخه مربعی آن گرانتر است و حدود 130 یورو قیمت دارد. سه پایه و قلاب دیواری جدید هر کدام 100 یورو. همچنین افرادی هستند که به عنوان شخص ثالث، بر اساس عکس یا توضیحات، کاورهای سفارشی می سازند. بد نیست بدانید که Bang & Olufsen گاهی اوقات نسخه های ویژه ای را با جلدهای هنرمندان منتشر می کند. به عنوان مثال، در اوایل سال جاری، Contrast Collection معرفی شد که شامل یک بلندگوی سیاه و سفید مخصوص A9 بود.

اسپیکر ناگفته A9

نسخه نهایی Beoplay A9 دارای یک عملکرد استریم است که به شما کمک می کند به راحتی موسیقی را از تلفن هوشمند یا تبلت خود به بلندگو منتقل کنید. همچنین می توانید یک موزیک یا سی دی پلیر را به آن متصل کنید که فایده چندانی نخواهد داشت. ورودی جک صدا در پشت و زیر کاور و در کنار دکمه های ریست و مانند قرار می گیرد.

خوشبختانه راه های زیادی برای پخش موسیقی از پلتفرم های مختلف وجود دارد. کاربران اپل می توانند از AirPlay2 استفاده کنند که در این صورت می توانند اسپیکر Beoplay A9 را با سایر اسپیکرهای AirPlay2 همگام کنند. مهم نیست که کروم کست چه مارکی است، همین فرصت را فراهم می کند: می توانید از هر نوع برنامه پخش موسیقی استفاده کنید، و در صورت لزوم، می توانید از A9 به صورت مجازی با سایر محصولات کروم کست استفاده کنید. هر دو صدای خوبی دارند، کیفیت صدا بین منبع اصلی و بلندگوی A9 حداقل در سی دی عالی است.

Chromecast و AirPlay2 عملاً دو راه برای پخش موسیقی در اختیار شما قرار می دهند. اگر به دنبال جایگزینی هستید، می توانید از بلوتوث یا DLNA استفاده کنید. در روش دوم، از یک برنامه DLNA مانند BubbleUPnP در اندروید و mConnect Player در IOS برای پخش فایل های خود از طریق NAS استفاده کنید.

اسپیکر A9 قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل اترنت را نیز دارد، البته اکثر افراد WIFI را انتخاب می کنند. بلندگوی Bang & Olufsen می تواند به راحتی از طریق برنامه Google Home یا از طریق تنظیمات Airplay در آخرین نسخه های iPad و iPhone به یک شبکه Wi-Fi متصل شود.

تنظیم فضا

همچنین بلندگوی A9 با پخش صداهای آزمایشی، سطح آکوستیک فضا را اندازه گیری می کند. در نهایت، بلندگو میزان صدا را بر اساس زمانی که آن را در گوشه یا نزدیک پنجره قرار می‌دهید، تنظیم می‌کند. اگر موقعیت اسپیکر را تغییر دهید، به محض روشن کردن بلندگوی Bang & Olufsen، این تست تکرار می شود. اهمیت این کار در این است که محل قرارگیری اسپیکر تاثیر بسزایی در کیفیت صدای تولید شده دارد.

ویژگی Active Room Compensation بسیار شبیه به ویژگی Trueplay در Sonos است. درست مانند اسپیکر بی سیم این برند آمریکایی، این ویژگی در Beoplay A9 بسیار منطقی و کاربردی است. محصولی مانند A9 به دلیل جلوه بصری باید در جای مناسبی در اتاق قرار گیرد. اما این مکان لزوما از نظر آکوستیک بهترین نیست.

کنترل برنامه، لمس و صدا در بلندگو Bang & Olufsen BeoPlay A9

Bang & Olufsen همچنین اپلیکیشن مخصوص به خود را دارد که دقیقاً همان برنامه ای است که برای سایر دستگاه های B&O استفاده می شود. این برنامه در نسخه اندروید خود دارای امکانات و معایبی محدود از جمله عدم کنترل صدا در آن است. نسخه IOS آن امکانات بیشتری دارد و به راحتی می توانید میزان صدا را تنظیم کنید. وجود تفاوت ها با وجود شباهت زیاد بین این دو نسخه بسیار عجیب است. در نسخه اندروید هنگام پخش آهنگ می توانید از دکمه های گوشی هوشمند خود برای تنظیم صدا استفاده کنید.

به غیر از آن، استفاده از اپلیکیشن Bang & Olufsen بسیار خوب است. به عنوان مثال، شما می توانید به راحتی از پیش تنظیم های مختلف انتخاب کنید و همچنین با حرکت یک دایره، 4 نوع عملکرد ویژه مانند گرم یا پاک را برای آهنگ خود تنظیم کنید.

همانطور که از برند Bang & Olufsen انتظار می رود، خدمات فیزیکی را نیز فراموش نکرده اند. بله، هیچ کنترل از راه دور مانند BeoSound Stage وجود ندارد. قسمت بالایی اسپیکر A9 عملکرد لمسی بسیار جالبی دارد. با حرکت دست به سمت راست می توانید صدا را افزایش دهید. یک ضربه کوچک آهنگ را متوقف می کند و یک ضربه با مکث آن را بی صدا می کند. همچنین زمانی که موسیقی پخش نمی شود، می توانید آهنگ را پخش کنید یا با یک لمس مستقیماً به رادیو متصل شوید.

ویژگی جدید نسل چهارم این اسپیکر میکروفون داخلی آن است. به این ترتیب می‌توانید A9 را با یک فرمان صوتی کنترل کنید، مثلاً همتاسازی بلوتوث را فعال کنید. همچنین می توانید از آن برای کنترل سایر محصولات سازگار با دستیار صوتی Google مانند لامپ هوشمند Hue استفاده کنید.

پخش موزیک

اسپیکر نسل اول Beoplay A9 به دلیل شکل خاص و قرارگیری صحیح بلندگوها، صحنه صدای بزرگی را تولید می کند و مانند دیواری از صدا است. اگر در فاصله ای از اسپیکر بنشینید متوجه صدای بی نظیر آن خواهید شد و صدای استریوی آن را بهتر درک خواهید کرد. همچنین این اسپیکر بی سیم به خوبی توسط DSP کنترل می شود و در نتیجه صدای تولید شده همیشه متعادل بوده و حتی در ولوم بالا نیز اثری از نویز وجود ندارد.

اسپیکر جدید A9 با افزودن نوارهای بیشتری به پشت دستگاه عملکرد خود را چند قدم جلوتر می برد. این باعث می شود صحنه شنی او حتی بزرگتر شود. صدای بیس سنگین تر و عمیق تر از قبل به نظر می رسد، اگرچه هنوز به مکان و ساختار اتاق بستگی دارد. اسپیکر جدید A9 تبدیل به یک اسپیکر همه کاره و لذت بخش شده است که هیچ مشکلی با بیس تند تکنو برلین نخواهد داشت.

بسیاری از بلندگوهای بی سیم به عنوان محصولات استریو به بازار عرضه می شوند. در واقعیت، ایجاد استریو از یک نقطه تقریبا غیرممکن است. اسپیکر BeoPlay A9 نیز نمی تواند از این محدودیت عبور کند، اما تقریباً به آن نزدیک است.

یکی از ثمرات شکل ظرف این بلندگو این است که موسیقی را به طور گسترده در فضا پخش می کند به طوری که تقریباً به یک اندازه در همه جای اتاق شنیده می شود. برخلاف بلندگوهای کلاسیک، صدای کمی در بلندگوی خارج از محور Bang & Olufsen از بین می رود. و این دقیقاً همان چیزی است که از یک اسپیکر مناسب برای موسیقی پس زمینه در هنگام شام یا مهمانی انتظار می رود.

با مقایسه اتصال بلوتوث و عملکرد Cast این اسپیکر متوجه شدیم که برخلاف انتظار، تفاوت این دو بسیار چشمگیر است. انتخاب بازیگران به طرز محسوسی بهتر بود. درست است که اسپیکر A9 فقط از کدک AAC برای بلوتوث استفاده می کند (که برای دستگاهی از خانواده Hi-Fi کمی ناامیدکننده است و انتظار می رود از aptX یا LDAC پشتیبانی کند)، اما چنین تفاوتی دور از انتظار بود. صدای B&O ممکن است برای برخی تیره به نظر برسد، اما افزایش وضوح صدا به درک جزئیات بیشتر کمک می کند. با این حال، این یک موضوع سلیقه ای است.

خلاصه بلندگو Bang & Olufsen BeoPlay A9

اسپیکر A9 همیشه نمادی برای طراحی است که در عین حال صدای خوبی تولید می کند. در تولید آن از مواد مرغوب استفاده شده است. A9 یک اسپیکر بی سیم منحصر به فرد با نقص های طراحی کمتر از قبل است. به لطف Chromecast و AirPlay2، می توانید به راحتی از طریق Apple Music و Spotify موسیقی پخش کنید.

نکات مثبت

  • نمونه ای برجسته از طراحی با گزینه های سفارشی سازی فراوان
  • بدون تحریف صدا با صدای بلند پخش کنید
  • Chromecast (از جمله Google Assistant)، AirPlay2 و Bluetooth
  • می توان از طریق Chromecast، AirPlay2 یا BeoLink در چندین فضا استفاده کرد
  • حجم اتاق را تنظیم کنید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی اسپیکر بلوتوثی بنگ اند آلفسن مدل Bang & Olufsen Beoplay A9" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی اسپیکر بلوتوثی بنگ اند آلفسن مدل Bang & Olufsen Beoplay A9"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه