بهترین زمان خوردن وعده غذایی در روز‌های گرم تابستان

بهترین زمان خوردن وعده غذایی در روز‌های گرم تابستان
نارنجی:

یکی از مهم ترین توصیه ها در تابستان، خوردن غذاهای خنک مانند روغن خیار یا لبنیات بیشتر است. اما از نظر طب سنتی ایران، عدم توجه به ماهیت متفاوت این غذاها و عدم تطبیق آنها با کبد انسان، باعث سردی کبد و بیماری ها و بیماری های گوارشی و یا افزایش وزن می شود.

اما چگونه می توان این غذاها را در تابستان با خیال راحت خورد و از عوارض ناشی از مصرف غذاهای سرد جلوگیری کرد؟ دکتر روزنک مکبری نژاد متخصص طب سنتی درباره تفاوت غذاهای تابستانی و زمستانی و تفاوت هضم غذا در این دو فصل گفت: غذاهایی که در فصل تابستان مصرف می شود باید با غذاهایی که در فصل زمستان مصرف می شود متفاوت باشد. در تابستان به دلیل گرمای هوا سرد کردن غذا سخت‌تر می‌شود و برعکس در زمستان سرد کردن غذا آسان‌تر می‌شود. بنابراین غذاهایی که در فصل سرما خورده می شوند، غذاهای کند، سنگین و غلیظ مانند حلیم هستند و در این فصل برای هضم مناسب ترند.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه زمان غذا خوردن در فصول مختلف سال متفاوت است، بر خوردن غذا در مناسب ترین زمان از شبانه روز تاکید کرد و گفت: با توجه به توصیه های داده شده در طب سنتی بهترین زمان برای وعده غذایی اصلی وقتی هوا معتدل است بخور یعنی در زمستان که هوا سردتر است، صبح ها و عصرها بهتر است وعده غذایی اصلی را بعد از ظهر میل کنید. برعکس، در تابستان هوا بعد از ظهر بسیار گرم است و هوا در صبح و عصر کاملا خنک است، بهتر است غذای اصلی را بعد از ظهر مصرف نکنید. این یک قانون کلی است. به هر حال، بدن خود تمایلی به خوردن معقول در بعد از ظهرهای گرم تابستان ندارد. به خصوص اگر انسان در گرمای بعد از ظهر بیرون از خانه باشد، میل او به غذا خوردن کاهش می یابد. در نتیجه افراد در فصل تابستان تمایل به خوردن غذاهایی مانند خیار، نان، پنیر، هندوانه یا سایر غذاهای سبک دارند.

وی بر همبستگی بین ترجیحات جگر و غذا تاکید کرد و گفت: افراد گرمازا یا جوانان تمایل کمتری به خوردن غذاهای سنگین دارند. اکثر این افراد غذاهای سرد و سبک را ترجیح می دهند. افراد خونگرم پس از خوردن غذا با جگر سرد احساس ناراحتی نمی کنند و مشکلی در هضم آن نمی یابند. اما افرادی که سنشان بالاست یا دچار سرماخوردگی یا معده سردتر هستند، تمایلشان به غذای سرد و «مرطوب» کمتر است.

مکبری نژاد ادامه داد: افرادی که دمای هوای سرد دارند و در فصل تابستان غذاهایی مانند خیار می خورند، پس از خوردن این غذاها با جگر سرد، احساس خوبی ندارند زیرا نمی توانند این غذاها را به راحتی هضم کنند و از اثرات منفی احتمالی جلوگیری کنند ) با این غذاها بیشتر بنوشید. در واقع با این غذاها چیزی بخورید که آنها را بسوزاند. به همین دلیل افرادی که دمای هوای سرد دارند تمایلی به خوردن این غذاها ندارند. حتی اگر در حین هضم تمایل خود را به خوردن این غذاها نشان دادید، باید از خوردن این غذاها خودداری کنید زیرا مصرف طولانی مدت غذاهای سرد می تواند عوارضی را در آنها ایجاد کند.

این متخصص درباره راه حل درمان ناراحتی های گوارشی ناشی از مصرف غذاهای سرد گفت: اگر این افراد مشکلات و بیماری های گوارشی زیادی داشته باشند مثلاً خفگی می کنند یا دچار رفلاکس معده می شوند یا بعد از غذا خوردن یا با خوردن غذا. احساس سنگینی کنید اگر این مواد غذایی با رطوبت بالا باعث اسهال یا یبوست می شوند حتما باید برای درمان با پزشک متخصص مشورت کنند، به احتمال زیاد با توجه به توصیه پزشک تعدادی از این غذاهای سرد باید از برنامه غذایی خود حذف شوند.

وی با تاکید بر اینکه نحوه درمان افرادی که بیماری های گوارشی ندارند متفاوت است و باید خود را با گیاهان و مواد معالجه کنند، گفت: اما اگر این موارد گاهی برایشان پیش می آید و موارد نادر است. آنها می توانند این اختلالات گوارشی را با طیف وسیعی از گیاهانی که به هضم غذا کمک می کنند، کاهش دهند یا از بین ببرند، چه به شکل چای، چه به شکل طعم دهنده های اضافه شده به غذا یا به صورت داروهای آماده موجود در بازار. مثلاً بعد از خوردن این غذاها کشمش، گردو، نعناع، ​​گل آفتابگردان، پونه کوهی را به ماست اضافه کنید یا چای نعناع فلفلی، نعناع فلفلی یا نعناع بنوشید.

مکبری نژاد تاکید کرد: اگر این افراد از نظر آلودگی مشکلات زیادی دارند باید مدتی به طور منظم گیاهان دارویی را درمان کنند. در فصل تابستان نوشیدن برخی مواد غذایی دیگر مانند سوپ ذرت یا سوپ ذرت برای تشنگی و کاهش دمای بدن مناسب است. البته افرادی که دمای هوای سرد دارند می توانند بدون هیچ مشکلی به این غذاها ادویه اضافه کنند تا آنها را بخورند. نوشیدن سالاد کاهو و خیار همراه با آب لیمو در بین افرادی که بعد از ظهرهای تابستان وعده های غذایی سبک می خورند محبوبیت خاصی دارد که می تواند در افرادی که دمای هوای سرد دارند مشکلاتی ایجاد کند. توصیه می کنم از دانه ها برای کاهش مشکلات گوارشی استفاده کنید. به عنوان سس می توانید آبلیمو و عسل را هم مخلوط کنید که بسیار لذیذ و لذیذ است و تاثیرات گوارشی سایر سس ها را ندارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین زمان خوردن وعده غذایی در روز‌های گرم تابستان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین زمان خوردن وعده غذایی در روز‌های گرم تابستان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه