کمبود ویتامین «د» چه نشانه‌هایی دارد؟

کمبود ویتامین «د» چه نشانه‌هایی دارد؟

اولین چیزی که در مورد ویتامین D باید گفت این است که این ویتامین واقعا یک ویتامین نیست و گاهی اوقات می توانید ویتامین D را از طریق غذا دریافت کنید. اما مشکل این است که بدن شما خودش آن را تولید می کند (در پاسخ به خورشید). یعنی افراد صاحب نظر در این زمینه آن را نوعی هورمون می دانند. بنابراین، جزئیاتی وجود دارد که کمتر برای شما شناخته شده است.

به گزارش نارنجینکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برای مثال اگر در انگلستان زندگی می کنید، ممکن است در طول روز (به خصوص در ماه های زمستان) ویتامین D کافی دریافت نکنید و در این بین نیاز به مکمل داشته باشید. [ویتامین د] زیرا می توانید مصرف خود را با امگا یا پروبیوتیک تکمیل کنید.

در زیر، کارشناسان توضیح می دهند که چه عواملی باعث کمبود ویتامین D می شوند. علائم مهمی که باید به دنبال آن باشید و خطرات مرتبط با آن چیست، و همچنین اگر فکر می کنید ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید.

علت کمبود ویتامین D چیست؟

از آنجایی که منبع طبیعی اصلی ویتامین D ما خورشید است، وقتی صحبت از دریافت ویتامین D کافی به میان می‌آید، روزهای کوتاه زمستانی یا آب و هوای با آفتاب کمتر می‌تواند بر این مشکل تأثیر بگذارد. Maze Peckham، متخصص تغذیه در Nourishful Nutrition، توضیح می‌دهد: پوست ما ویتامین D را در پاسخ به نور ماوراء بنفش تولید می‌کند – به‌ویژه، نور ماوراء بنفش B (UVB). بنابراین، جای تعجب نیست که بسیاری از افرادی که در بریتانیا زندگی می کنند به دلیل عوامل فصلی دچار کمبود یا سطح ناکافی ویتامین D هستند.

ایو کالینیک، درمانگر تغذیه، تأیید می کند: «حتی افرادی که در آب و هوای آفتابی تری زندگی می کنند، در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب و پوستشان هرگز در معرض نور قرار نمی گیرد، ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند». اما البته اینجا باید تعادل برقرار باشد. در نهایت، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی همچنان مهم است.

در حالی که دریافت مقداری ویتامین D از طریق رژیم غذایی ممکن است، مقدار آن بسیار ناچیز خواهد بود. هانا آلدرسون، متخصص تغذیه و هورمون در BANT (انجمن انگلیسی برای تغذیه و رژیم غذایی) توصیه می کند: بله، ما می توانیم مقادیر کمی از غذاهایی مانند قارچ، ماهی روغنی، شیر و تخم مرغ دریافت کنیم.

هنگام بررسی علل کمبود ویتامین D باید چند نکته دیگر را در نظر گرفت. به گفته کالینیک، برخی از افراد به دلیل سلامت ضعیف و/یا عوارضی مانند بیماری کرون و سلیاک ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. وی می افزاید: گروه های خاصی مانند افراد در سنین خاص یا افرادی که پوست تیره دارند، تمایل به کمبود ویتامین D دارند.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

اینجاست که همه چیز واقعاً پیچیده می شود، زیرا این کمبود می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. کالینیک می گوید در درجه اول، از آنجا که ویتامین D جزء ضروری یک سیستم ایمنی قوی است، آسیب پذیری در برابر عفونت ها و ویروس ها می تواند یک علامت باشد. علائم کمبود ممکن است شامل “درد استخوان یا ضعف عضلانی (زیرا ویتامین D به تعادل کلسیم در بدن کمک می کند) یا حتی بی حالی و خستگی باشد که اغلب می تواند با اختلال عاطفی فصلی (SAD) مرتبط باشد.”

یک جزء هورمونی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: ویتامین D در تولید مثل و هموستاز گلوکز و در نتیجه در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نقش دارد، و کمبود ویتامین D در درصد 67 تا 85 در بین زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک شایع است. سندرم . بنابراین توجه به عدم تعادل هورمونی احتمالی و تمامی علائم مربوط به آن ضروری است.

اگر کمبود ویتامین D داشته باشم چه باید بکنم؟

به گزارش ایندیپندنت، اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که آزمایش خون خانگی را امتحان کنید – این آزمایش خون به راحتی در دسترس هستند و نشانه خوبی از وضعیت فعلی شما هستند. پکهام در ادامه اضافه می کند که می توانید با افزایش قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، سطح ویتامین D خود را افزایش دهید.

همه متخصصان توصیه می کنند مطمئن شوید که ماهی چرب و زرده تخم مرغ بخشی از رژیم غذایی شما هستند. اما آنها اعتراف می کنند که حتی اگر تمام موارد فوق را انجام دهید، مکمل ها ممکن است آخرین راه حل باشند، به خصوص در ماه های زمستان.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کمبود ویتامین «د» چه نشانه‌هایی دارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کمبود ویتامین «د» چه نشانه‌هایی دارد؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه