احقاق حقوق مادی و معنوی ۲۱۰ هزار پرستار در دولت شهید رئیسی

احقاق حقوق مادی و معنوی ۲۱۰ هزار پرستار در دولت شهید رئیسی

پرستاری یکی از سخت ترین و خطرناک ترین مشاغل به شمار می رود و نقش اساسی در نظام سلامت دارد. بر این اساس همواره تاکید می شود که ارتقای رضایت شغلی پرستاران می تواند بر سلامت بیماران بسیار موثر باشد. در این راستا اصلاح برخی فرآیندها و اجرای برخی قوانین بقای جامعه پرستاری در دولت سیزدهم مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش نارنجی، به گفته مسئولان وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود 210 هزار پرسنل پرستاری در بیش از 1050 بیمارستان مشغول به کار هستند. از آنجایی که آمار اشتغال طی پنج سال گذشته افزایش یافته است، پرستاران با کمتر از 10 سال سابقه تقریباً نیمی از نیروی کار پرستاری را تشکیل می دهند و کسانی که بیش از 25 سال سابقه کار دارند کمتر از 7 درصد نیروی کار پرستاری را تشکیل می دهند. در مراکز درمانی؛ بنابراین روز بازنشستگی این افراد فرا می رسد و از کار دست می کشند.

دست اندرکاران و مسئولان حوزه سلامت معتقدند که همه در حوزه سلامت یک تیم هستند و باید با هر یک از آنها منصفانه رفتار شود تا هر فردی در جای خود بتواند خدمات موثری ارائه دهد و در عین حال از دریافت لوازم مورد نیاز بهره مند شود.

علاوه بر این، در دولت سیزدهم علاوه بر اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری پس از 15 سال (البته نیاز به تغییر در گذر زمان) وضعیت حقوق پرستاران نیز تا حدودی اصلاح شد. در این زمینه نیز تلاش های ارزنده ای صورت گرفت. اگرچه کندی این سامانه باعث شکایاتی شد اما مسئولان مربوطه برای رفع آن اقداماتی انجام دادند.

از سوی دیگر لزوم افزایش توان پرستاری و تغییر و احیای برخی ساختارهای تاثیرگذار بر این قشر حرفه ای همواره از سوی جامعه پرستاری و سیاستمداران این حوزه بیان شده است. زیرا معتقدند در حال حاضر نیروی پرستاری فعال در مراکز درمانی با استانداردها فاصله دارد و بر همین اساس افزایش نیروی پرستاری نه تنها از خستگی و فرسودگی پرسنل پرستاری جلوگیری می کند، بلکه کیفیت خدمات ارائه شده را نیز افزایش می دهد. بر این اساس بر لزوم افزایش ظرفیت پذیرش کار و سازمان های حمایتی خارج از وزارت بهداشت در این حوزه تاکید می شود.

جذب نیروی جدید برای نظام سلامت

با توجه به اضافه شدن 17 هزار تخت بیمارستانی در شبکه بیمارستانی کشور، نیاز به افزایش و جذب پرستار در کشور بیش از پیش احساس شد. بر این اساس دولت سیزدهم بر افزایش هر چه بیشتر پرستاران تاکید کرد. بر اساس اظهارات معاون پرستاری وزارت بهداشت، عباس عبادی؛ در دولت سیزدهم بارها استخدام پرستار اعمال شده است. مرحله اول جذب پرستار در سال 1400 انجام شد و در این مرحله 19 هزار نفر مأمور ارائه خدمات پرستاری شدند. همچنین بر اساس قانون تغییر وضعیت ایثارگران، 68 هزار نفر در وزارت بهداشت مشغول به کار بودند که بیش از 20 هزار و 500 نفر از آنها پرستار بودند.

مرحله دوم جذب پرستار در سال گذشته اجرا شد. به این ترتیب 50 درصد از ظرفیت 25 هزار نفری وزارت بهداشت برای جذب پرستار اختصاص یافت.

حفاظت از منابع انسانی یکی دیگر از وظایف مهمی است که بر آن تاکید شده است. از آنجایی که پرستار تعیین شده باید برای ماندن در سیستم و عملکرد خوب انگیزه داشته باشد، این امر می تواند از طرق مختلف مانند توانمندسازی، برگزاری دوره های آموزشی، تخصص پرستاری، مسائل مربوط به زندگی و … انجام شود. نگاه به این مقوله و ارتقای نظام پرداخت در نظام سلامت یکی از مواردی است که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

اجرای طرح تعرفه خدمات پرستاری پس از 15 سال

اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری که یکی از خواسته های جامعه پرستاری کشور بود که اجرای آن بیش از 15 سال به تعویق افتاده بود؛ این موضوع که سال ها یکی از مطالبات مهم جامعه پرستاری بود، مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت. بر این اساس پس از 15 سال تاخیر، طرح تعرفه خدمات پرستاری در دولت سیزدهم تکمیل شد. اجرای این پروژه از سال 1401 آغاز شده و اکنون در راه رفع نواقص آن است.

همچنین بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، پیش از اجرای طرح ارتقای خدمات پرستاری، حقوق پرستاران حدود 100 هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده که اکنون حقوق این قشر حدود سه میلیون تومان است.

افزایش تعرفه خدمات پرستاری

علاوه بر لزوم افزایش اشتغال پرستاران در مراکز درمانی، تاکید بر سختی کار و معیشت آنان همواره مورد تاکید بوده است. زیرا پرستاران ساعات طولانی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی و گاهی اوقات به دلیل کمبود نیروی کار اضافه کار می کنند. بنابراین واضح است که افزایش انگیزه، بهبود روحیه و بهبود شرایط کاری این گروه را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران امیدوارتر می کند. افزون بر این، افزایش ارزش خدمات پرستاری از دیگر اقداماتی بود که دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داد.

افزایش ارزش خدمات پرستاری به نحوی که مورد توجه مسئولان صنفی این قشر قرار گرفته است. زیرا طبق اظهارات محمدتقی جهانپور، مدیر کل سابق سازمان نظام پرستاری کشور؛ نرخ خدمات پرستاری در سال جاری 50 درصد افزایش یافته است. به گفته جهانپور، به این ترتیب سال گذشته 20 هزار و 100 تومان 30 هزار و 200 تومان شد. همچنین ارزش بستگان پرستاران نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

با توجه به افزایش مالیات بر خدمات پرستاری، امسال برای اولین بار «تعرفه ترجیحی» برای مناطق کمتر خدمات‌رسان اعمال شد. تصویب تعرفه ترجیحی با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و ایجاد انگیزه در پرستاران برای اقامت در مناطق محروم است. با تصویب تعرفه ترجیحی در گروه پرستاران، شرکت های بیمه باید از این پس ارزش خدمات پرستاری در مناطق مرزی و مناطق کم برخوردار را بین 1.5 تا 2 برابر افزایش دهند.

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، امسال وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در خصوص اولویت دادن به مناطق کمتر توسعه یافته؛ چون این جزء را مهم می دانند. نرخ های ترجیحی در مناطق محروم برای بیمارستان هایی است که ضریب K کمتری دارند. هدف از تصویب و اجرای نرخ های ترجیحی، تضمین تداوم خدمات پرستاران در مناطق محروم است. بدون شک اجرای تعرفه های ترجیحی در مناطق کم برخوردار می تواند بر طول عمر پرستاران این مناطق و ارائه خدمات پرستاری تاثیرگذار باشد. بسیاری از متخصصان پرستاری بر اجرای تعرفه های ترجیحی در مناطق محروم، در مورد مسائل سبک زندگی تاکید کردند. تا قبل از وضع تعرفه های ترجیحی در مناطق محروم، تعداد پرستاران دریافتی قابل توجه نبود.

برنامه های جدید و امتیازات ویژه برای پرستاران در دوران کرونا

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه پرستاری می توان به امتیاز ویژه پرستاران در طرح دوران کرونا برای نیروهای جدید اشاره کرد. بر اساس تصمیمات اتحادیه پرستارانی که در ایام کرونا خدمت کردند علاوه بر آزمون کتبی 20 امتیاز دریافت کردند و امتیاز خانواده، ازدواج و تربیت فرزند نیز به این گروه اضافه شد. بر اساس اظهارات معاونت پرستاری وزارت بهداشت، اکثر پرستارانی که در دوران کرونا تحت قرارداد موقت یا برنامه‌ریزی شده بودند، وارد سامانه شده‌اند یا در قالب قرارداد تعیین تکلیف شده‌اند. با قرارداد یا سایر اشکال خدمات قراردادی.

البته به گفته مسئولان مربوطه، پرستارانی هم هستند که ممکن است در دوران کرونا فعالیت داشته باشند، اما هنوز استخدام نشده اند و بیشتر این افراد در مناطقی هستند که سهمیه شغلی پایین است. در برخی جاها مانند شهرهای بزرگی مانند تهران، برخی از ظرفیت های شغلی خالی مانده است. بنابراین در برخی مناطق پرستاران برای شغل غیر شغلی اقدام می کنند و در برخی شهرهای بزرگ شرایط کار وجود دارد اما درخواستی وجود ندارد. بنابراین اگر این تعادل حاصل شود می تواند مشکل را حل کند.

بسته اقامت پرستاران مناطق محروم

از آنجایی که تعداد مراجعات به مراکز درمانی در مناطق کم تحصیلات کم است، درآمد کمی ایجاد می شود و بنابراین توزیع نامنظم است. با توجه به این شرایط، دولت سیزدهم بر درآمد و سن پرستاران در مناطق کم برخوردار تمرکز کرد تا در مناطق کم برخوردار پرستار وجود داشته باشد. علاوه بر این، مسئولان مربوطه قبلاً اعلام کرده بودند که بسته نگهداری پرستاران برای رفع چالش‌های پیش روی پرستاران که شامل مطالبات رفاهی، معیشتی و آموزشی است، طراحی شده است. به زودی اجرا خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت، بسته ماندگاری پرستاران بر معیشت و منزلت پرستاران نیز تأثیر می گذارد؛ بر اساس این بسته، نرخ برآوردی برای پرستاران مناطق محروم و اجرای نهایی این بسته منوط به تصمیم هیات وزیران است.

لایحه ای برای حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران تهیه شد

تدوین قانون حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران یکی از برنامه های حمایتی دولت سیزدهم از جامعه پرستاری کشور است. این پیش نویس در 31 ماده تهیه شده و در آن پیشنهادات سازمان نظام پرستاری علاوه بر موارد پیشنهادی دستیار پرستاری در 12 نقطه ارائه شده است.

به گفته محمدتقی جهانپور، رئیس سابق سازمان نظام پرستاری کشور، لایحه قانون حمایت مادی و معنوی از پرستاران در 31 ماده تنظیم شده و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری علاوه بر مواد در 12 ماده ارائه شده است. . به پیشنهاد کمک پرستار، مهم‌ترین کار جذب پرستار در کنار توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیازهای کشور، تامین معیشت پرستاران و حمایت همه‌جانبه از جبران خدمات است. آینده حرفه ای پرستاری، احترام به بازنشستگی و اجرای صحیح قوانین پرستاری مانند قانون مشاغل سخت و زیان آور که با مشارکت کلیه ذینفعان بازنگری و تدوین شده است.

برنامه هفتم توسعه بیمه خدمات پرستاری در منزل را معرفی کرد

از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه دولت و وزارت بهداشت موظف شدند با کمک نهادهای بیمه گر خدمات پرستاری در منزل را رصد کنند. از سوی دیگر مجوز ارائه خدمات پرستاری در منزل تنها به پرستارانی اعطا می شود که دارای پروانه حرفه ای باشند. بنابراین، وزارت بهداشت تاکید دارد که مردم این خدمات را فقط از مراکز مجاز دریافت کنند تا در صورت بروز مشکل، پیگیری های لازم را داشته باشند. بر این اساس فهرست مراکز مجاز هر استان در سایت دانشگاه علوم پزشکی هر منطقه موجود است.

در مجموع بسیاری از فعالان نظام صنفی پرستاری و همچنین سیاسیون در حوزه سلامت بر این عقیده هستند که علیرغم سلسله اقدامات دولت سیزدهم در زمینه صیانت از معجزه نیروی انسانی و رفع کمبودها و کمبودها در حوزه سلامت پرستاری، همچنان لازم است نیروی انسانی به صورت عادلانه توزیع شود و برای دستیابی به استانداردهای جهانی در نسبت پرستار به تخت بیمارستانی، حفظ حرمت سربازان، دستمزد عادلانه و اقدام در جهت رفع مشکلات زندگی تلاش شود. و به طور کلی اجرای کامل قوانین منطقه باید در برنامه پرستاری دولت چهاردهم نیز در نظر گرفته شود.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "احقاق حقوق مادی و معنوی ۲۱۰ هزار پرستار در دولت شهید رئیسی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "احقاق حقوق مادی و معنوی ۲۱۰ هزار پرستار در دولت شهید رئیسی"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه