استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها

استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها

دستیار محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از تهدیدات جدی ببر آسیایی در مجموعه حفاظتی توران را وجود تعداد زیادی حیوان و شتر عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم تا این تهدیدات را کاهش دهیم. کاهش این تهدیدات مذاکره با نهادهای مسئول مانند سازمان منابع طبیعی و اقلیم».

به گزارش نارنجی یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض است و تنها 25 قلاده از آن باقی مانده است. دولت سیزدهم با فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور یوزپلنگ در زیستگاه آن در صدد حفاظت از این گونه است که یکی از آنها کاهش خطرات و افزایش امنیت این گونه و اجرای این سیاست در منطقه حفاظت شده توران است. یک زیستگاه مهم یوزپلنگ این کار را می کند

حسن اکبری در گفت وگو با نارنجی وی یکی از تهدیدات جدی یوزپلنگ آسیایی در مجموعه حفاظتی توران را وجود تعداد زیادی شتر عنوان کرد و گفت: حیوانات و شترها در بسیاری از مناطق این مجموعه تردد می کنند. با گله های چوپان و تعداد قابل توجهی سگ همراه است.

وی ادامه داد: تعداد گله های گوسفند و سگ زیاد است اما یوزپلنگ ها به ویژه توله سگ ها از حضور سگ ها بسیار می ترسند به همین دلیل اغلب مجبور به ترک زیستگاه و رفتن به مکان های امن هستند. آنجا نمانید، آنها آسیب خواهند دید.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شترها از منابع آبی زیادی استفاده می کنند و معمولاً توسط موتورسواران حرکت می کنند.

اکبری به مساحت مجتمع درمانی توران و رهاسازی بخشی از مراتع آن اشاره کرد و گفت: مساحت پالایشگاه توران حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار است و به دلیل این کار حدود 100 هزار هکتار مراتع آن خریداری شده است. از یک طرف گران است و از طرف دیگر همه دامداران مراتع خود را نمی فروشند، منطقه آزاد برای زندگی یوزها کافی نیست.

وی ادامه داد: حیوانات در محیط های خریداری نشده تردد می کنند اما متأسفانه شتر نیز در منطقه خریداری شده تردد می کند اما به دلیل مشکلات اجتماعی و… جلوی ورود آنها به طور جدی گرفته نشده است. می توان از ورود آنها جلوگیری کرد، زیرا چندین مامور باید با این کار مقابله کنند.

اکبری به تماس با دستگاه های مسئول برای جلوگیری از ورود گاو و دام به مجموعه حفاظتی توران اشاره کرد و گفت: به این نتیجه رسیده ایم که از طریق نامه نگاری دستگاه ها مشارکت موثری در حل این موضوع ندارند، بنابراین دو دستگاه تاثير گذار. در این زمینه سازمان منابع طبیعی وجود دارد و از سازمان آب و خدمات عشایری، استانداری سمنان و دستگاه قضایی استان دعوت کردیم و جلسات خوبی برگزار شد، البته نماینده استان سمنان شرکت نکرد. .

وی همچنین گفت: در جلسات تصمیمات خوبی گرفته شد و در نظر داریم این جلسات را ادامه دهیم. البته پس از مدتی بر میزان اجرای مصوبات و پیشرفت اقدامات نظارت خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این جاده ها را راه اندازی کرده ایم و امیدواریم دولت چهاردهم به همین منوال ادامه دهد. البته هیات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست و استان سمنان به سرعت تغییر نخواهد کرد. از آنجایی که این موضوع مهمی است، اجرای مصوبات را دنبال کنید.

وی سپس افزود: شاید نتوانیم حیوانات را از مجموعه حفاظتی توران خارج کنیم اما مدیریت ورود و خروج و یا کاهش تعداد سگ ها در دستور کار است. هنگامی که دام در برابر آسیب های حیات وحش بیمه می شود، دامدار می تواند تعداد سگ ها را کاهش دهد. البته هر چه تعداد سگ ها کمتر باشد خطر یوزپلنگ کمتر است. با این راه حل ها می توانید آسیب ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از حشرات اشاره کرد و گفت: منطقه ای را در شمال توران در محدوده پل ابریشم شناسایی کرده ایم و بخش خصوصی وارد شده است. آی تی. و تعدادی یوزپلنگ خرید. ما آنها را آموزش داده ایم و زیر نظر ما کار حفاظتی را انجام می دهند، به همین دلیل شرایط برای وجود گزوک ها در این منطقه فراهم شده است.

اکبری در پایان گفت: اگر در اطراف توران چنین فعالیت هایی انجام دهیم. همچنین درگیری‌های درون گله را کاهش داده‌ایم، بنابراین گله می‌تواند بچه‌های خود را راحت‌تر بزرگ کند و اگر گله زنده بماند، گله قطعاً می‌تواند زنده بماند.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استخدام «یوزبان» در منطقه پل ابریشم توران/ شتر و سگ‌های گله از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه