این روز را از دست ندهید

این روز را از دست ندهید

بر اساس بیان شریف خداوند در آیه پنجم سوره ابراهیم (علیه السلام) ایام الله روزهایی است که در تاریخ زندگی بشر اهمیت زیادی دارد. در این ایام رحمت یا ثواب ظاهر شده و یا با آمدن پیامبر، مرحله جدیدی از زندگی برای مردم گشوده شده است.

به گزارش نارنجی، آنچه می خوانید گفت و گوی روزنامه خراسان با آیت الله محمد باقر تحریری درباره اهمیت نماز عرفات است: ما عرفات را یکی از این ایام الله می دانیم. روز فرخنده ای که می توان آن را زمان پیروزی بشر در برابر ظلم نفس دانست. روزی ویژه برای آمرزش گناهان، قبولی طاعات و توجه خاص خداوند به بندگان.
نظرات آیت الله محمد باقر تحریری، استاد عالیقدر حوزه و وسایط فرقه مروی را در مورد این روز بی نظیر و معادل شب قدر می خوانید.

روز نماز است
آیت الله تحریری به ماه ذی الحجه نیز اشاره می کند و می گوید: به عقیده بسیاری از مفسران شیعه و سنی، شب دهم، شب دهمی است که خداوند در سوره مبارکه فجر با آیه شریفه «والفجر و لیله عشر» آن ها را قسم داد. در آغاز ماه ذی الحجه و این قسم به سبب رشد آن است. برپایی بزرگترین اجتماع سیاسی و مذهبی مسلمانان حاجی تماتو، روز مهم عرفات و عید قربانی، همگی بر فضیلت این ایام می افزاید. خداوند متعال در این آیات فرموده است که این ده سال بالاتر است تا مردم به سوی کار خیر و طاعت بشتابند و فرصت را از دست ندهند. خداوند متعال در آیات آخر سوره مبارکه فجر به برخی از مردم خطاب می کند: «یا اثنف المستمه، به سوی پروردگارت بازگرد، رحمت کن، وارد عبادت شو». خداوند جان سالم را خطاب می کند، حالا که به این مقام رسیدی، وارد عبادت شو، حالا اجازه ورود به بندگان من را گرفتی. البته همه مردم بندگان خدا هستند، اما این یک اضافه تشریفاتی است که خداوند عده ای خاص و برگزیده قرار داده است.
وی به روز عرفه اشاره کرد و تصریح کرد: بر اساس شعایر و مناجات اهل بیت(ع)، خداوند ماه ذلیجه را برای نماز خود و در روز عرفه انتخاب کرده است. اولین حرکت زایران در سرزمین وحی پس از احرام با توقف در صحرای عرفات آغاز می شود. از اذان ظهر روز نهم ذوالحجه تا وقت نماز مغرب در آن صحرا بایستند و به ذکر و دعا و مراقبه و نماز بپردازند. اعراف روز خاص خداوندی است که خداوند در آن روز به بندگانش برکات مادی و معنوی داده است. امام صادق علیه السلام در روایتی از عظمت این روز می فرماید: شخصی که قبل از رفتن به مراسم نماز اعراف دو رکعت در زیر آسمان بخواند و در پیشگاه خداوند به تمام گناهان و خطاهای خود اعتراف کند و حقیقتاً از در خارج شود. از پروردگار طلب آمرزش می کند، خداوند متعال برای مردم عرفات سرنوشتی به او بدهد و همه گناهانش را ببخشد. مرحوم ایلامه مجلسی (ره) در این زمینه می فرماید: «روز عرفات از اعیاد بزرگ اسلام است و هرکس بتواند این روز را در عرفات بگذراند، توفیق بزرگی دارد. در این روز کارها و دعاها بسیار است و بهترین چیز در این روز نماز است.

توفیق دعای روز عرفه
تولیت از مجلس مراوی درباره خاص بودن عرفات و نماز توضیح می دهد: امام حسین (ع) از فضای معنوی روز عرفات در صحرای عرفات و در دامنه جبل الرحمه استفاده کرد و نماز زیبای خود را به جا آورد. . دعایی که مملو از معارف و باورهای عرفانی مانند شناخت خدا، بیان صفات الهی، یاد نعمت های الهی و حمد و سپاس خداوند برای آن ها، مناجات با خداوند و اعتراف به گناه و توبه است. پیامبر در دعایی می فرماید: پروردگارا، تفکر من در کارها و نشانه های تو باعث دوری من از تو می شود، پس خواهش می کنم خدمتی بکن که مرا به تو پیوند دهد، چگونه می توانی با چیزی که از جانب توست مخالفت کنی؟ بحث و گفتگو. وجود داشتن؟ آیا پدیده ای غیر از شما وجود دارد که برای شما نیست و در کنار شما آنقدر آشکار است که شما را آشکارتر می کند؟ خداوند! چه زمانی پنهان شده اید که نیاز به دلیلی برای نشان دادن دارید و چه زمانی از آوردن آثار ما به شما دور بوده اید؟ همه قسمت های این دعا مضامین والایی دارد و نه تنها زایران، بلکه همه مردم باید از این دعای گرانقدر و عرفانی برای تقویت ارتباط خود با خداوند استفاده کنند.
آیت الله تحریری یادآور شد: اعراف روز رحمت و مغفرت خداوند است. در روایتی از سید ساجدین علیه السلام آمده است که در روز عرفه مردی را دید که گدایی می کرد و آرزوی خود را با مردم در میان می گذاشت. پیامبر (ص) به او فرمود: وای بر تو! آیا در چنین روزی از خدا کمک می گیرید؟ روز اعراف به قدری است که امید است ثمرات در شکم مادر نیز از برکت او به سعادت برسد. همچنین امام سجاد علیه السلام در دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه پس از سپاس و سپاس خداوند متعال و درود و سلام بر پیامبر و اهل بیت آن حضرت، بر لزوم امامت و عظمت این روز مبارک تاکید کردند: پروردگارا امروز روز عرفات است، روزی که به او عزت و عظمت دادی و در آن روز رحمتت را بر اهل جهان و با مغفرت و مغفرت خود منتشر کردی. در این روز به بندگانت برکت دادی، در این روز هدیه و بخشش دادی و به خاطر روز عرفه، در آن روز به بندگانت برکت دادی. دوستی با خدا، اعتماد به نفس، تعادل و آرامش، افزایش مقاومت در برابر مشکلات، دوری از پیوندهای مادی و دنیوی، خروج از آمیخته غرور و خودخواهی، تعریف ارزش انسانی و تربیت اخلاقی و اجتماعی از این موارد است. دستاورد بزرگ نماز به ویژه نماز یومیه است.

روزی مثل سرنوشت، امید بخشش
تولیت مروی درباره اهمیت این روز توضیح می دهد: عرفات از نظر اهمیت با شب قدر برابری می کند. اعراف روز مناجات با خدا و روز علم است. روز بزرگی که در آن توبه پذیرفته می شود. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید: اگر گنهکار نتواند خود را تسلیم رحمت خدا کند و در شب های مبارک رمضان به ویژه شب های قدر آمرزیده نشود تا سال آینده آمرزیده نمی شود. به عرفه می رسد و از امتیازات آن روز بهره می برد.
آیت الله تحریری در پایان می فرماید: حدیث نورانی از امام باقر (علیه السلام) داریم، پیامبر (ص) فرمودند تا خداوند دعای او را قبول کند، هیچ کس، خوب و بد، در عرفات نمی ماند. خداوند متعال به اهل اعراف از ملایکه مغرورتر است. در روایتی که داریم پیامبر خدا (ص) فرمودند: خداوند بر اهل عرفات برکت داده و آن فرشتگان را ستوده و فرمود: ای ملایکه من! به بندگان من نگاه کن خاک و گرد و غبار از سراسر جهان آمده و رفته است. تو را گواه می دهم که دعایشان را مستجاب کردم و آرزوهایشان را برآوردم. ستمگرانشان را به خاطر اعمال نیکشان بخشیدم و به آنها نیکی کردم جز آنچه مردم نیکوکار از من خواستند. این روز یکی از ایام الله است و وقت خاصی برای دعا و نعمت بی حد و حصر به خالق است. ما باید برای عرفات ارزش قایل شویم و در هر لحظه از این روز دعا کنیم و از خدا بخواهیم و دعا برای دیگران را فراموش نکنیم.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "این روز را از دست ندهید" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "این روز را از دست ندهید"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه