کشورهای مختلف دنیا در ایام انتخابات چگونه فضای مجازی را کنترل می کنند؟

کشورهای مختلف دنیا در ایام انتخابات چگونه فضای مجازی را کنترل می کنند؟

این روزها شیوع کرونا باعث گسترش فناوری و استفاده مردم از شبکه های اجتماعی شده است تا جایی که تبلیغات انتخاباتی در این بستر برگزار می شود. بنابراین بیش از هر زمان دیگری نیاز به برخورد قانون با فعالیت سکوها احساس می شود.

به گزارش خبر نارنجی، از میزان، تا چند سال پیش اطلاع رسانی و رقابت بین نامزدهای انتخاباتی و احزاب سیاسی در دست رسانه های سنتی یعنی روزنامه ها و تلویزیون بود. اما با ظهور شبکه های اجتماعی و فناوری های آنلاین، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در کشورها شکل دیگری به خود گرفت. اکنون نامزدهای جوهوری ریاست جمهوری و احزاب مختلف جذب هواداران و تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را ترجیح می دهند. این شبکه ها زمینه ای را فراهم کرده اند تا بتوانند ایده ها، شعارها و برنامه های خود را بدون توجه به زمان و مکان در اختیار تعداد زیادی از شنوندگان قرار دهند و در عین حال از محتوای توزیع شده به سرعت بازخورد دریافت کنند.

اما تبلیغات در این زمینه از یک سو مستلزم رعایت قوانین است و از سوی دیگر با مشکلاتی همراه است. انبوه اخبار جعلی، نفرت پراکنی و محتوای خشونت آمیز در این شبکه ها که در ایام انتخابات منتشر می شود از جمله این چالش هاست. همچنین امکان استفاده نادرست از اطلاعات شخصی کاربران وجود دارد.

برای کاهش این مشکلات، پلتفرم ها شروع به تهیه و اجرای قوانین کردند. اما از آنجایی که اکثر آنها آمریکایی هستند، قوانین آنها مربوط به این کشور است و شامل قوانین این کشور می شود. از این رو کشورهای دیگر نیز قوانین خود را در این زمینه وضع کرده اند.

شرایط انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا یکی از مصادیق مهم تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر فضای انتخابات بود. چهار سال پیش، دونالد ترامپ طرفداران زیادی را در حساب های رسانه های اجتماعی خود جذب کرد. اما در طول انتخابات، یوتیوب، توییتر و فیس بوک اغلب به پست های او که حاوی اخبار جعلی بود واکنش نشان می دادند و آنها را برچسب گذاری می کردند. بر اساس این پلتفرم ها، در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2020، انتشار مطالب جعلی و نفرت انگیز در حساب های کاربری ترامپ به اوج خود رسید و اوج سوء استفاده وی از شبکه های اجتماعی پس از شکست وی در این رقابت رخ داد.

همچنین در 6 ژانویه 2021 گروهی از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره این کشور حمله کردند. بلافاصله پس از این حادثه زنگ خطر برای شبکه های اجتماعی به صدا درآمد. توییتر، فیسبوک، یوتیوب و چندین شبکه اجتماعی دیگر حساب های کاربران ترامپ را مسدود کردند. تاکنون حساب رییس جمهور سابق آمریکا در توییتر برای همیشه بسته شده است و زمان رفع بلاک فیسبوک و یوتیوب مشخص نیست.

قدرت سکوها در انتخابات آمریکا برای همه آشکارتر بود. اقدامات آنها در فضای مجازی در واقع حذف انتخاب و مدیریت محتوا بود. پس از این اتفاق نگرانی ها در مورد افزایش قدرت شبکه های اجتماعی که می تواند رییس جمهور ایالات متحده آمریکا را متوقف کند نیز افزایش یافت. در این میان کشورهایی که قوانینی برای مقابله با قدرت پلتفرم ها ندارند باید بیشتر نگران باشند.

برخی از قوانین رسانه های اجتماعی در مورد انتخابات سیاسی:

یوتیوب

این شبکه اشتراک گذاری ویدیو متعلق به گوگل است. طبق دستورالعمل این شرکت، هرگونه محتوای نفرت انگیز، آزار و اذیت، روش های فریبنده و تحریک به خشونت ممنوع است. این قوانین شامل محتوای مربوط به انتخابات نیز می شود.

این شبکه اجتماعی محتوای خاصی را توصیف می کند که قوانین آن را نقض می کند: مانند محتوایی که از نظر فنی دستکاری شده است یا به گونه ای که کاربران را فریب می دهد و خطری جدی ایجاد می کند. مانند یک ویدیوی دستکاری شده. محتوایی که مردم را در مورد رای دادن گمراه می کند، محتوایی که ادعاهای نادرستی در مورد صلاحیت نامزدهای سیاسی یا مقامات منتخب دارد، محتوایی که حاوی اطلاعات هک شده است و افشای آن فرآیندهای دموکراتیک مانند انتخابات و آمار را مختل می کند. محتوایی که مردم را به براندازی فرآیندهای دموکراتیک تشویق می کند.

فیس بوک

این پلتفرم در طول انتخابات ایالات متحده اعلام کرد که یک هفته قبل از انتخابات تبلیغات نمی پذیرد، پست هایی را که می گفتند مردم در صورت رای دادن به کووید-19 مبتلا می شوند را حذف کرد و پیوندی به اطلاعات واقعی درباره این بیماری را حذف کرد. از آن حذف شده است.

پست هایی که تلاش می کردند نتایج انتخابات یا روش های رای گیری را زیر سوال ببرند نیز پرچم گذاری شدند.

توییتر

این شبکه اجتماعی نیز در وبلاگ خود قوانین خود را در خصوص انتخابات به طور کامل توضیح داده است. بر اساس قوانین این شبکه اجتماعی، تا زمانی که به مسیولان اطلاع داده نشود، هیچ کاربری از جمله نامزدهای ریاست جمهوری نمی تواند مدعی پیروزی در انتخابات شود. نتیجه انتخابات باید توسط مقامات اعلام شود. توییت هایی که روند انتخابات یا نتایج رای گیری را مختل کنند، مانند اعمال خشونت آمیز، حذف خواهند شد. این قانون در مورد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیز اعمال می شود.

واتس اپ

واتس اپ همچنین قوانین خاصی را در دوره های انتخاباتی اعمال می کند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این شبکه اجتماعی با همکاری شبکه جهانی تایید و اعضای آن، سرویسی برای گزارش محتوای بد ایجاد کرد. سازمان های راستی آزمایی می توانند با استفاده از سرویس مذکور با کاربران سراسر جهان در زمینه محتوای جعلی، حذف و تایید محتوا همکاری کنند. در عین حال، این پلتفرم سعی می کند حساب های کاربری درگیر در توزیع هرزنامه و پیام های خودکار را شناسایی کند.

قوانین کشور برای شبکه های اجتماعی در زمان انتخابات.

اما مواجهه با پیامدهای گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در فرآیندهای انتخاباتی تنها به آمریکا محدود نمی شود. اگرچه خود این پلتفرم ها از قوانین استفاده می کنند، اما برخی از کشورها در این زمینه پیشتاز هستند و سعی کرده اند با معرفی قوانین، مسیولیت شبکه های اجتماعی را در قبال نظارت بر محتوای منتشر شده افزایش دهند.

فرانسه

فرانسه یکی از کشورهایی است که تلاش می کند در این زمینه شفاف عمل کند. به گزارش یورو نیوز، در سال 2018، پارلمان فرانسه نظارت شدیدتر بر شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر را تصویب کرد. این قانون به قضات اجازه می دهد تا دستور حذف فوری اخبار جعلی را در طول مبارزات انتخاباتی صادر کنند. نامزدهای انتخاباتی می توانند برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی ظرف 3 ماه قبل از انتخابات به دادگاه مراجعه کنند.

ایتالیا

AGCOM ایتالیا (سازمان رقابتی و نظارتی صنعت ارتباطات) دستورالعمل هایی را برای دسترسی عادلانه به پلتفرم های آنلاین در طول کمپین های انتخاباتی 2018، 2019 و 2020 تصویب کرده است. در دستور فوق ضمانت اجرای عدالت در شرایط و شرایط یکسان، دسترسی به ابزارهای اطلاعاتی و سیاسی و روش های شفاف و بدون تبعیض تعریف شده است. نکته مهم دیگر تضمین شفافیت تبلیغات سیاسی آنلاین و مکانیسم گزارش محتوای غیرقانونی است. پلتفرم های آنلاین باید چنین گزارش هایی را در اولویت قرار دهند و به AGCOM ارسال کنند. آنها همچنین باید مکانیزمی را برای کاربران فراهم کنند تا هر گونه محتوای غیرقانونی را گزارش کنند. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که شرکت های آنلاین در ایام انتخابات از خدمات و ابزارهای راستی آزمایی استفاده می کنند.

ایرلند

ایرلند قوانین و دستورالعمل های شفاف رسانه های اجتماعی برای همه احزاب سیاسی در مورد تبلیغات آنلاین در دوره های انتخاباتی دارد. بر این اساس، ستادهای انتخاباتی نمی توانند برای افراد پیام یا ایمیل ارسال کنند و از اطلاعات تماس شخص ثالث در این فرآیند استفاده نمی شود.

همچنین محتوای تبلیغات سیاسی باید به درستی از سایر محتواها متمایز شود.

از سوی دیگر، دولت ایرلند از سال 2017 یک گروه داخلی ایجاد کرده است که هدف آن کنترل امنیت انتخابات و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی است.

کانادا

علاوه بر این، گلول اند میل اشاره می کند که در سال 2019 و قبل از انتخابات فدرال کانادا، دولت این کشور از شبکه های اجتماعی و پلتفرم های دیجیتال درخواست کمک به مبارزه با اخبار جعلی را کرده است. فیسبوک، مایکروسافت و گوگل توافق کردند که از اقدامات دولت در این زمینه حمایت کنند.

آلمان

مجله پولیتیکو در گزارشی اشاره می کند که فیس بوک اعلام کرده است که برای امنیت پلتفرم خود و اولویت دادن به سیاستمداران آلمانی قبل از انتخابات پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر، اقداماتی را انجام خواهند داد. این شبکه اجتماعی پروتکل های امنیتی خود را برای سیاستمداران، مقامات دولتی گسترش می دهد.

هندوستان

یکی از بزرگترین چالش های سیاسی اجتماعی در هند، انتشار اخبار جعلی در این کشور است. دویچه وله در گزارشی در سال 2019 اشاره می کند که طبق دستور دولت هند، احزاب سیاسی باید محتوای نفرت انگیز و اخبار جعلی را از حساب های رسانه های اجتماعی خود حذف کنند.

امسال، فیس بوک اعلام کرد که در تلاش است تا پلتفرم خود را قبل از انتخابات ایالتی در هند تضمین کند. فیس بوک ادعا می کند که با محتوای نفرت انگیز، اخبار جعلی و سرکوب رای دهندگان مبارزه می کند و با مقامات انتخاباتی در هند همکاری می کند تا کانال هایی را برای حذف محتوایی که قوانین هند را نقض می کند ایجاد کند و اقدامات قانونی را انجام دهد.

نفوذ تریبون های آمریکایی در مراحل حساس کشورهای مختلف هر روز بیش از دیروز ثابت می شود و به همین دلیل است که اکثر کشورهای جهان در تلاش هستند تا قوانینی را با هدف حفظ منافع ملی خود برای شبکه های اجتماعی و فعالیت های خود وضع کنند. در کشورشان این کشورها سعی می کنند فعالیت این پلتفرم ها را با توجه به قوانین کشور خود به ویژه در شرایط مهمی مانند انتخابات تطبیق دهند. در عین حال، تمرکز بر وضع قوانین و مذاکره در مورد عملکرد این پلت فرم های خارجی در کشورمان، همچنان در مراحل حساس مورد غفلت قرار می گیرد.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشورهای مختلف دنیا در ایام انتخابات چگونه فضای مجازی را کنترل می کنند؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشورهای مختلف دنیا در ایام انتخابات چگونه فضای مجازی را کنترل می کنند؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه