7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم های مزمن در دیابتی ها

7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم های مزمن در دیابتی ها

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آمارها نشان می دهد 15 تا 34 درصد بیماران دیابتی در حین بیماری دچار زخم های مزمن می شوند، گفت: 15 درصد بیماران دیابتی از ناحیه پا رنج می برند. تبدیل شود زخم و 15 درصد از این افراد با درجه قطع عضو.

حسام الدین علامه در گفت و گو با دکتر نارنجی. وی از وجود 3 دسته «بزرگ» زخم های مزمن و یک دسته «نادر» خبر داد و گفت: زخم های دیابتی در رده «بزرگ» در راس قرار دارند. زخم های دیابتی، زخم هایی هستند که اگر دیابت در افراد مبتلا به این بیماری کنترل نشود، در نهایت منجر به «نوروپاتی» و سپس زخم می شود. اگر افراد دیابتی به خوبی از پاهای خود مراقبت نکنند، اولاً دچار «نوروپاتی» یعنی از دست دادن حس محیطی در پاها و ثانیاً زخم پای دیابتی خواهند شد.

وی آسیب های عروقی را دومین عامل آسیب های مزمن دانست و گفت: آسیب های عروقی به 2 دسته «ایسکمیک» (عروقی) و «وریدی» تقسیم می شوند. مطالعات نشان می دهد که دیابت یکی از دلایل اصلی زخم های شریانی است. همچنین زخم های وریدی در اثر نارسایی وریدهایی مانند «واریس» ایجاد می شود. چاقی، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها که سیستم لنف ادم را مختل می کنند نیز باعث زخم های وریدی مزمن می شوند.

علامه خاطرنشان کرد: سومین عامل ایجاد زخم های مزمن، زخم های «پکس» یا «بافت» است. وی همچنین گفت: طبیعی است که با افزایش امید به زندگی تعداد سالمندان در جامعه افزایش می یابد. در چنین شرایطی انتظار داریم بیماری هایی که باعث استراحت مطلق در سالمندان می شود، به ویژه در سالمندانی که فلج و اختلال حرکتی دارند و بی حرکت هستند، باعث ایجاد زخم بستر یا زخم فشاری شود. همچنین افرادی که ناتوان هستند و باید در موقعیت خاصی قرار بگیرند اغلب دچار آسیب های مزمن می شوند.

مدیرکلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره زخم های طولانی مدت «نادر» نیز گفت: برخی سرطان ها باعث ایجاد زخم های مزمن می شوند و این زخم ها زخم های دایمی هستند. همچنین برخی از بیماری های درمان نشده می توانند باعث ایجاد زخم های مزمن شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها 0.8 تا 1.5 درصد افراد جامعه دچار زخم های مزمن می شوند، خاطرنشان کرد: 15 تا 34 درصد دیابتی ها در حین بیماری دچار زخم های مزمن می شوند. در حال حاضر 7 میلیون دیابتی در کشور زندگی می کنند. از آنجایی که جمعیت کشور 85 میلیون نفر است و احتمال ابتلای 15 تا 34 درصد بیماران دیابتی به زخم پای دیابتی وجود دارد، باید گفت که اگر دیابت در حداقل 7 میلیون نفر از مردم کشور ثابت شود، 50 درصد این مردم. دچار “نوروپاتی” خواهد شد.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی باعث بی حسی در ناحیه پا می شود. در نتیجه افراد دیابتی نه تنها دچار ضربه و آسیب به پا می شوند، بلکه به دلیل مشکلات حسی و خون رسانی نامناسب، روند بهبودی این بیماری کاهش می یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به نارنجی گفت: 15 درصد بیماران دیابتی به زخم پا و 15 درصد این افراد تا حدودی دچار قطع عضو هستند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع مفصل انگشت پا تا قطع کامل پا است. با توجه به جمعیت بیماران دیابتی در کشور و آمارهای مربوط به قطع پای دیابتی می توان گفت سالانه حدود 2000 نفر در کشور قطع پای خود را تجربه می کنند.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم های مزمن در دیابتی ها" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "7 میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم های مزمن در دیابتی ها"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه