روش های نوین مقابله با سرطان؛ از پیشرفت تازه در مهار لوسمی تا شخصی سازیِ درمان

روش های نوین مقابله با سرطان؛ از پیشرفت تازه در مهار لوسمی تا شخصی سازیِ درمان

روش های نوین مقابله با سرطان؛ از پیشرفت تازه در مهار لوسمی تا شخصی سازیِ درمان

کارشناسان امیدوارند پس از شناسایی روشی جدید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان خون، پیشرفت بیشتری در درمان این نوع سرطان داشته باشند.

به گزارش نارنجی، در لوسمی میلویید حاد یا AML، مغز استخوان تعداد زیادی سلول خونی غیرطبیعی تولید می کند که درمان آن بسیار دشوار است. به عنوان مثال در دوره پنج ساله این بیماری تنها 30 درصد زنده می مانند. این یک سرطان کشنده است و اکثر افراد بالای 70 سال به آن مبتلا می شوند.

به گزارش خبر ملی، اگرچه میزان این سرطان در جهان رو به افزایش است، اما هنوز علت آن ناشناخته است. بر اساس گزارش سازمان ملی بهداشت بریتانیا، سرطان خون (لوسمی) دوازدهمین سرطان شایع در این کشور است و سالانه حدود 3100 نفر در انگلیس به این بیماری مبتلا می شوند.

در امارات متحده عربی، این نوع سرطان چهارمین سرطان شایع در زنان و دومین سرطان شایع در مردان است. همچنین زنان اماراتی 2 برابر بیشتر از مردان از آن رنج می برند.

در 30 تا 40 سال گذشته، شیمی درمانی معمولا برای درمان این بیماری استفاده می شد. این روش عوارض جانبی زیادی دارد و حتی اگر جواب دهد، سرطان اغلب پس از درمان عود می کند.

تاکنون متخصصان انگلیسی توانسته اند روشی را شناسایی کنند که از بروز این بیماری جلوگیری می کند. آنها ترکیب جدیدی به نام “IOX5” کشف کردند. به گفته متخصصان، این دارو نحوه واکنش سلول به اکسیژن را بدون تاثیر بر تولید طبیعی سلول های خونی در مغز استخوان هدف قرار می دهد و در نتیجه از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و راه جدیدی را برای درمان سرطان خون باز می کند.

پروفسور Camille Cronk، متخصص سرطان خون، می گوید که نیاز فوری به یافتن درمان های جدید برای این بیماری وجود دارد. وی می گوید: داروی جدیدی به نام IOX5 کشف کردیم و موفق شدیم عملکرد داروهای مشابه را تغییر دهیم. این داروی جدید غیر سمی است و می تواند سرطان خون را از بین ببرد.

پروفسور کرونک می گوید گام بعدی در این تحقیق، آزمایش IOX5 در ترکیب با سایر درمان های مشابه است.

در ضمن این دارو برای سایر سرطان ها نیز قابل استفاده است.

به گزارش ایندیپندنت، کارشناسان در حال تحقیق بر روی پتانسیل این دارو برای درمان سرطان سینه، پروستات، تخمدان و برخی سرطان های دیگر هستند.

در همین حال، دانشمندان می گویند پیشرفت های علمی جدید به بیماران سرطانی اجازه می دهد تا بهترین و موثرترین درمان ممکن را با استفاده از آزمایش DNA دریافت کنند.

با وجود مطالعات فراوان برای یافتن راه های بهتر و موثرتر برای درمان سرطان، این بیماری همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. به گزارش Live Science، سن سرطان به طور مداوم در حال کاهش است و در 30 سال گذشته، تشخیص سرطان در افراد زیر 50 سال حدود 80 درصد در سراسر جهان افزایش یافته است.

تا سال 2023، سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده و در سراسر جهان خواهد بود. کارشناسان می گویند با وجود پیشرفت های قابل توجه در درمان های رایج سرطان، بسیاری از بیماران هنوز با عوارض جانبی غیرمنتظره ای روبرو هستند که این داروها را بی اثر می کند.

در حال حاضر، بیشتر سرطان ها با ترکیبی از پرتو، جراحی و دارو درمان می شوند، بسته به مرحله پیشرفت بیماری، محل سلول های سرطانی و در نتیجه آزمون و خطای بیمار، به دلیل کمبود اطلاعات در مورد در مورد سرطان بیمار نمی توان روش درمانی خاصی را به راحتی دریافت کرد.

اکنون، برخی از متخصصان سرطان در تلاش هستند تا یک نقشه راه شخصی از موثرترین داروها برای هر بیمار سرطانی ایجاد کنند. آنها این کار را با آزمایش داروهای مختلف بر روی سلول های سرطانی بیمار قبل از درمان انجام می دهند و درمان هایی را طراحی می کنند که احتمالاً به طور انتخابی تومورها را از بین می برند و در عین حال اثرات سمی شیمی درمانی را به حداقل می رسانند.

دانشمندان اخیراً اولین کارآزمایی بالینی را انجام دادند که ترکیبی از آزمایش حساسیت دارویی و آزمایش DNA برای یافتن درمان های موثر برای کودکان مبتلا به سرطان است.

آنها می گویند این رویکرد که به عنوان “پزشکی دقیق عملکردی” (FPM) شناخته می شود، می تواند به تطبیق بیماران با گزینه های درمانی مورد تایید FDA و بهبود نتایج کمک کند.

پزشکی دقیق عملکردی چیست؟

دانشمندان می گویند حتی اگر دو فرد مبتلا به سرطان یکسان درمان مشابهی دریافت کنند، ممکن است نتایج کاملا متفاوتی به دست آید. از آنجایی که تومور هر بیمار منحصر به فرد است، دانستن اینکه کدام درمان بهترین کار را انجام می دهد می تواند پیشنهاد دشواری باشد.

برای حل این مشکل، پزشکان جهش های DNA در تومور، خون یا بزاق بیمار را تجزیه و تحلیل می کنند تا داروهای سرطان را با بیماران تطبیق دهند. این مخفف روشی است به نام Functional Medicine یا FPM. با این حال، رابطه بین DNA سرطان و اثربخشی داروها در برابر آنها بسیار پیچیده است. تطبیق داروها با بیماران بر اساس یک جهش واحد، مکانیسم های ژنتیکی و غیر ژنتیکی دیگری را که بر نحوه پاسخ سلول ها به داروها تاثیر می گذارند نادیده می گیرد.

طب فانکشنال رویکرد متفاوتی برای شخصی سازی پزشکی دارد. دانشمندان ابتدا نمونه ای از سلول های سرطانی بیمار را می گیرند، آنها را در آزمایشگاه رشد می دهند و سپس آنها را در معرض بیش از 100 داروی مورد تایید FDA قرار می دهند. در فرآیندی به نام تست حساسیت دارویی، آنها به دنبال داروهایی می گردند که سلول های سرطانی را از بین می برند.

نتایج آزمایشات بالینی جدید

ارایه داروهای مبتنی بر روش عملکردی صحیح به بیماران سرطانی در عمل بسیار دشوار است، زیرا وضعیت این بیماران به سرعت رو به وخامت می رود و پزشکان ممکن است در به کارگیری روش های تجربی جدید تردید کنند. اما به گفته کارشناسان، این وضعیت در حال تغییر است. اخیراً، دو تیم تحقیقاتی در اروپا نشان داده اند که طب واقعی کاربردی می تواند درمان های موثری را برای 55 درصد بیماران سرطانی پیشرفته که به درمان های مرسوم پاسخ نمی دهند، ارایه دهد.

دیانا عزم، نویسنده اصلی یادداشت LiveScience و خود یک متخصص سرطان شناس ارشد تحقیقاتی، می گوید کارآزمایی بالینی اخیر تیمش بر بیماران سرطانی دوران کودکی متمرکز شده است که سرطان آنها بازگشته یا به درمان پاسخ نداده اند. او می گوید که آنها یک رویکرد پزشکی دقیق عملکردی را برای 25 بیمار مبتلا به انواع مختلف سرطان اعمال کردند.

اعظم می افزاید: کارآزمایی ما نشان داده است که می توانیم گزینه های درمانی را برای همه بیماران در کمتر از دو هفته ارایه کنیم.

به گفته وی، آنها توانستند نتایج را ظرف 10 روز پس از دریافت نمونه به دست آورند، در حالی که تقریبا 30 روز طول می کشد تا نتایج یک آزمایش ژنومی مشترک که بر روی تشخیص جهش های سرطانی خاص تمرکز دارد، بدست آید.

دیانا عزم می گوید که بر اساس یک مطالعه، 83 درصد از بیماران سرطانی که تحت درمان با رویکرد تیم او قرار گرفتند، نتایجی از جمله بهبود پاسخ به درمان را نشان دادند.

گسترش نتایج تجربی به دنیای عملی

پزشکی دقیق عملکردی راه های جدیدی را برای درک اینکه چگونه درمان های سرطان را می توان برای بیماران مناسب تر کرد، باز می کند.

اگرچه امروزه پزشکان می توانند DNA هر بیمار را بخوانند، تفسیر نتایج برای درک اینکه بیمار چگونه به درمان سرطان پاسخ می دهد بسیار دشوار است. ترکیب تست حساسیت دارویی با تجزیه و تحلیل DNA، یعنی داروی دقیق عملکردی، می تواند به شخصی سازی درمان سرطان برای هر بیمار کمک کند.

دایانا عزم، نویسنده یادداشت LiveScience، می گوید که با کمک همکارانش هوش مصنوعی را به برنامه پزشکی دقیق عملکردی خود اضافه کرده است. به گفته وی، هوش مصنوعی به دانشمندان این امکان را می دهد که داده های هر بیمار را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را با درمان ها و ترکیب های دارویی مناسب تر تطبیق دهند. هوش مصنوعی همچنین به متخصصان اجازه می دهد تا روابط پیچیده بین جهش های DNA در تومورها و چگونگی تاثیر درمان های مختلف بر آنها را درک کنند.

این تیم تحقیقاتی دو کارآزمایی بالینی را برای گسترش نتایج مطالعات قبلی خود در مورد پزشکی دقیق عملکردی آغاز کرده است. انتظار می رود که آنها گروه بزرگی از بزرگسالان و کودکان مبتلا به سرطانی را که به درمان بازگشته اند یا به درمان مقاوم هستند، استخدام کنند.

اعظم می گوید هرچه داده های بیشتری داشته باشیم، درک نحوه درمان سرطان برای دستیابی به درمان های شخصی و در نهایت کمک به بیماران بیشتر آسان تر خواهد بود.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش های نوین مقابله با سرطان؛ از پیشرفت تازه در مهار لوسمی تا شخصی سازیِ درمان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش های نوین مقابله با سرطان؛ از پیشرفت تازه در مهار لوسمی تا شخصی سازیِ درمان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه