قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود/ سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود

رییس سازمان نظام پرستاری به نارنجی گفت:

قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود/ سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود

قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود و باید سالانه 15 هزار پرستار برای جبران کمبود نیرو استخدام شوند.

رییس سازمان نظام پرستاری از قراردادهای پرستاران انتقاد کرد که در طرح ساماندهی کارکنان دولت باید وضعیت نیروهای برنامه ای، پیمانی و شرکتی تغییر کند.

محمدتقی جهانپور رییس سازمان نظام پرستاری در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری نارنجی با اشاره به ناهماهنگی بیمه ها در اجرای ارزش خدمت پرستاران اعلام کرد: شرکت های بیمه سلامت و تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات خود دو نفر هستند که تا سه ماه تاخیر دارد و در صورت عدم تاخیر وزارت بهداشت و سایر مراکز به راحتی قانون تعرفه خدمات پرستاری را اجرا می کنند.

وی همچنین گفت: این حقوق ها در خور جامعه پرستاری نیست و امیدواریم مسیولان با برنامه ریزی کامل این وضعیت را بهبود بخشند. با هیات عالی بیمه سلامت دیدار کردیم و در حال انجام رایزنی های لازم برای افزایش بسته های خدمات پرستاری هستیم.

جهانپور تصریح کرد: در زمینه افزایش کار پرستاران گلایه های جدی داریم و عملا در شرایط طولانی بودن کار و سختی کار پرستاری این زمان اضافه حقوق را شایسته جامعه پرستاری نمی دانیم. کشور متاسفانه اضافه کاری پرستاران بر اساس در دسترس بودن است، در حالی که باید بر اساس نوع کارشان متفاوت باشد. اکثر پرستاران ما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و پیش بینی می شود حقوق و دستمزد پرستاران از جمله اضافه کاری طبق قوانین تامین اجتماعی پرداخت شود.

دلسوزی اندک برای پرستاران

رییس سازمان نظام پرستاری درباره وضعیت پرستاران این طرح نیز گفت: طرح پرستاری دو ساله است و با توجه به کمبود شدید پرستار در کشور تا چهار سال تمدید می شود. در پرستاری برنامه دو ساله الزامی است. بسیاری از این افراد علیرغم پایان برنامه دو ساله، درخواست تمدید این طرح در دوران کرونا را داشتند تا در آن دوران سخت به مردم کمک کنند و باری از دوش نظام سلامت بکاهند. بعد از ویروس کرونا این افراد درمان نشدند، فقط تعداد کمی از دانشگاه های علوم پزشکی مثل بم نگذاشتند این پرستاران از سیستم خارج شوند و با آنها قرارداد شرکتی بستند. انتظار می رفت که نیروهای برنامه ریزی شده در سیستم بهداشت و درمان کل کشور باقی بمانند. اما این اتفاق نیفتاد و ما از دانشگاه های علوم پزشکی شکایت داریم که از این اختیارات حمایت کنند اما این اتفاق نیفتاد.

وی به دیدار خود با یکی از اعضای شورای نگهبان پرداخت و گفت: امیدواریم پرستاران در طرح ساماندهی کارکنان دولت در دوران کرونا دیده شوند زیرا این نیرو قرارداد مستقیم، سازمان کار، برنامه داشت. و بودجه سازمان و اعضای شورا بهتر می توانند این پرستاران را استخدام کنند.»

رییس سازمان نظام پرستاری همچنین با بیان اینکه قرارداد این شرکت به افتخار پرستاران کشور است، گفت: پرستاری شغلی حرفه ای است که با سلامت مردم سروکار دارد. پرستاری در تمام دنیا حرفه ارزشمندی است و باید از نیروهای متخصص و متخصص به بهترین نحو و آنقدر که در شان مردم و جامعه پرستاری است استفاده کنیم.

قرارداد 89 روزه توهین آشکار به پرستاران بو استد

وی همچنین از پرستاران با قراردادهای 89 روزه انتقاد کرد و گفت: این نوع قراردادها بی احترامی آشکار به پرستاران کشور است. چرا باید دانشگاه های علوم پزشکی با پرستاران چنین قراردادی امضا کنند؟ بسیاری از دانشگاه ها توسط هییت امنا اداره می شوند، هیات امنا می توانند از معاونت توسعه وزارت بهداشت مجوز بگیرند و کادر پرستاری با قرارداد 89 روزه می توانند با قرارداد ثابت کارمند شوند. دانشگاه شهید بهشتی این کار را انجام داده و تعداد زیادی از این پرستاران جذب شده اند و با این کار هم حقوق و حقوق پرستاران حفظ می شود و هم خدمات بهبود می یابد.

جهانپور تصریح کرد: توافق 89 روزه یک برنامه اولیه برای دوران کرونا و گروه های خارج از پرستاری مانند دستورات، پشتیبانی و غیره در بیمارستان های صحرایی بود و متاسفانه برای جامعه پرستاری بود که پس از مرگ به فراموشی سپرده شد. از طریق بحران کرونا

وی از توقف در زمینه احقاق حقوق جامعه پرستاری خبر داد و گفت: برای این منظور با نهادها و سازمان های مختلف در ارتباط هستیم. اگر حق و حقوق جامعه پرستاری ضایع شود تحت عنوان مهجوریت به نظام حقوقی مراجعه خواهیم کرد.

وی یادآور شد: متاسفانه گروهی از پرستاران به دلیل رعایت نکردن خواسته های پرستاران مهاجرت می کنند که این امر باعث کاهش کیفیت مراقبت و آسیب به سلامت مردم می شود. در دو سال گذشته 16000 تخت بیمارستانی اضافه شد، چند نیروی پرستاری برای این تخت ها استخدام کردیم؟ چه تعداد دانشجو وارد دانشگاه شدند، چه تعداد پرستار بازنشسته و چه تعداد از افراد شغل خود را ترک کردند؟

نرخ اشتغال سالانه

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 10 هزار دانشجوی پرستاری فارغ التحصیل می شوند، گفت: تا پایان امسال 8 هزار و 500 نفر به کادر پرستاری اضافه می شود. این تعداد تا قبل از اضافه شدن تخت ها 16000 تخت بود که برای هر تخت و اضافه شدن هر بیمارستانی که افتتاح می شود باید برای تامین پرستار تصمیم گیری شود.

جهانپور تصریح کرد: بیش از 150 هزار پرستار در کشور کمبود داریم که برای جبران این کمبودها باید 1.5 برابر جذب دانشجو افزایش و سالانه حداقل 15 هزار پرستار مشغول به کار شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود/ سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قرارداد 89 روزه توهین آشکار به جامعه پرستاری بود/ سالیانه 15 هزار پرستار استخدام شوند تا کمبود نیرو جبران شود"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه