ارتباط مصرف موادغذایی فوق فرآوری شده با بروز بیماری های مختلف

ارتباط مصرف موادغذایی فوق فرآوری شده با بروز بیماری های مختلف

ارتباط مصرف موادغذایی فوق فرآوری شده با بروز بیماری های مختلف

نتایج یکی از بزرگترین مطالعات جهان در مورد غذاهای فرآوری شده نشان می دهد که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده (UPF) با بروز 32 بیماری از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، سلامت روان و مرگ زودرس ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش نارنجی، بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله تخصصی “BMJ”، بروز برخی بیماری ها با افزایش مصرف جهانی غذاهای بسیار فرآوری شده مانند ذرت، نوشابه های گازدار، غذاهای آماده و فست فودها و رژیم های غذایی مرتبط است. سرشار از غذاهای فوق است فرآوری آن می تواند بسیار خطرناک باشد.

کارشناسان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در آمریکا، دانشگاه سیدنی و دانشگاه سوربن فرانسه در این مطالعه رژیم غذایی نزدیک به 10 میلیون نفر را مورد بررسی قرار دادند و تاکید کردند که باید برای کاهش بیماری های جدی اقداماتی انجام شود. غذاهای فرآوری شده در سراسر جهان

آنها بر این باورند که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری شده و 32 شاخص سلامتی که شامل مرگ و میر، سرطان و پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک است، پیدا شده است.

غذاهای بسیار فرآوری شده شامل غذاهای کنسرو شده، تنقلات، نوشابه های گازدار، غلات شیرین و غذاهای آماده یا نیمه آماده هستند که فرآیندهای صنعتی زیادی را پشت سر می گذارند و اغلب حاوی رنگ های غذایی، امولسیون کننده ها، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها هستند. این محصولات معمولاً قند، چربی یا نمک بالایی دارند و ویتامین و فیبر کمی دارند.

اگرچه مطالعات قبلی نشان داده است که محصولات بسیار فرآوری شده برای سلامتی مضر هستند، بررسی و ارزیابی جامعی از شواهد در این زمینه انجام نشده است.

بر اساس این مطالعه، مصرف زیاد غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش 50 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، 48 تا 53 درصد افزایش خطر اضطراب و بیماری های روانی رایج و 12 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین شواهدی وجود دارد که این محصولات را با آسم، سلامت دستگاه گوارش، برخی سرطان ها و عوامل خطرساز متابولیک قلبی مانند فشار خون بالا مرتبط می کند.

دکتر کریس ون تالکن، دانشیار دانشگاه کالج لندن و متخصص برجسته در زمینه غذاهای فوق فرآوری شده، می گوید این یافته ها «کاملاً مطابقت دارد» با «تعداد زیادی از مطالعات مستقل» که به وضوح رژیم غذایی سرشار از UPF را نشان می دهد. آنها متصل هستند. با بسیاری از پیامدهای منفی سلامتی، از جمله مرگ زودرس.

وی همچنین گفت: می دانیم که این غذاها اغلب حاوی چربی اشباع، نمک و قند آزاد هستند و برای بدن مضر هستند. این محصولات غذایی اغلب به گونه ای تبلیغ و فروخته می شوند که مصرف را افزایش می دهند.

به گزارش یورونیوز، به گفته کارشناسان، محصولات تولید انبوه اغلب در جوامع محروم بیشتر به فروش می رسند.

در یک مقاله علمی مرتبط، محققان برزیلی می گویند که غذاهای فوق فرآوری شده «اغلب مواد ارزان قیمتی هستند که با دستکاری شیمیایی دستکاری می شوند» و «با استفاده از مخلوطی از طعم ها، رنگ ها، امولسیون کننده ها و سایر افزودنی ها خوشمزه و جذاب می شوند».

در همین حال، یک مطالعه جداگانه منتشر شده در مجله سلامت عمومی Lancet نشان داد که اگر همه رستوران ها، کافه ها و رستوران ها کالری در منوی غذایی خود داشته باشند، می توان از بیش از 9000 مرگ ناشی از بیماری قلبی جلوگیری کرد. .

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارتباط مصرف موادغذایی فوق فرآوری شده با بروز بیماری های مختلف" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارتباط مصرف موادغذایی فوق فرآوری شده با بروز بیماری های مختلف"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه