۱۵ نارنجی در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علمی;

۱۵ نارنجی در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور می کنیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری نارنجی تاریخ علم پر است از رویدادهای مهمی که شامل نوآوری ها اکتشافات و حتی تولد و مرگ دانشمندان و مخترعان تأثیرگذار در جهان می شود. در این تقویم علمی رویدادهای مهمی را که مصادف با امروز 25 اردیبهشت و 15 مهرماه است ورق می زنیم.

***

مخترع تست پوستی سل

در 6 اکتبر 1897 در 15 نارنجی 1276 فلورانس باربارا سیبرت دانشمند آمریکایی متولد شد. سیبرت ماده پروتئینی مورد استفاده برای آزمایش پوستی سل را توسعه داد و به اقدامات ایمنی برای مداخلات دارویی داخل وریدی کمک کرد. در اوایل دهه 1920 او کشف کرد که تب های ناگهانی که گاهی در حین تزریق داخل وریدی رخ می دهد ناشی از باکتری های موجود در آب مقطر مورد استفاده برای ساخت محلول های پروتئینی است. بنابراین او دستگاه تقطیر را اختراع کرد که برای جلوگیری از چنین آلودگی طراحی شده بود. در سال 1941 آزمایش پوستی بهبود یافته او به آزمایش استاندارد در ایالات متحده تبدیل شد و یک سال بعد توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آخرین تحقیقات او شامل مطالعه باکتری هایی است که با سرطان های خاص مرتبط هستند.

در 15 می در دنیای علم چه می گذرد؟

شروع آزمایش دسته جمعی واکسن خوراکی فلج اطفال

در 6 اکتبر 1956 دکتر آلبرت بروس سابین پزشک و میکروبیولوژیست لهستانی-آمریکایی اعلام کرد که واکسن خوراکی فلج اطفال که او ساخته بود برای آزمایش انبوه در مقیاس بین المللی آماده است. انتظار می رفت این دارو ایمنی طولانی مدت و احتمالا مادام العمر در برابر فلج اطفال مخوف ایجاد کند. سابین گفت که یک دوز از واکسن جدید در برابر هر سه گونه اصلی ویروس فلج اطفال محافظت می کند. واکسن فلج اطفال ضعیف شده زنده او در آزمایشات گسترده حیوانی و انسانی بی خطر است. آزمایشات جهانی واکسن جدید قرار است سال آینده در ایالات متحده و چهار کشور خارجی آغاز شود. تزریق خوراکی جایگزینی برای روش تزریق زیر جلدی و ضایعات ناشی از آن بود. استفاده تجاری از این واکسن در سال 1961 آغاز شد و به لطف این واکسن و نسخه تزریقی آن موارد فلج اطفال در قرن 21 در سراسر جهان 99 درصد کاهش یافته است.

در 15 می در دنیای علم چه می گذرد؟

جایزه نوبل پزشکی برای کشف پریون ها

در 6 اکتبر 1997 در 15 اکتبر 1376 استنای بی پروسینر زیست شناس آمریکایی جایزه نوبل پزشکی را برای کشف “پریون ها” که “نوع کاملاً جدیدی از عوامل بیماری زا” در نظر گرفته می شوند دریافت کرد. ” ذکر شده است. پریون مخفف ذرات پروتئین عفونی است. پریون ها باعث بیماری های مغزی مانند BSE (بیماری جنون گاوی) و نوع انسانی آن به نام کروتسفلد-ژاکوب و همچنین بیماری بویار (بیماری خنده) در میان برخی از مردم گینه نو می شوند. و بیماری اسکرپی در گوسفند و بز رخ می دهد. همه این بیماری ها متعلق به گروه آنسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال هستند که توسط پریون ها ایجاد می شوند. در طی این بیماری ها بافت مغز به صورت اسفنجی تحلیل می رود و بیمار می میرد. پریون ها به قدری کوچک هستند که زیر میکروسکوپ معمولی دیده نمی شوند. آنها تکثیر می شوند اما حاوی اسیدهای نوکلئیک نیستند. پریون ها در برابر تخریب یا دناتوره شدن توسط عوامل شیمیایی و فیزیکی رایج مانند ضدعفونی کننده ها فرمالین گرما اشعه ماوراء بنفش یا اشعه یونیزان بسیار مقاوم هستند.

در 15 می در دنیای علم چه می گذرد؟

ثبت اختراع برای دستگاه گیرنده بی سیم در موج FM

6 اکتبر 1914 تا 15 می 1293 ثبت اختراع ایالات متحده برای سیستم گیرنده بی سیم توسط Edwin H. Armstrong این اختراع کار آرمسترانگ را در زمینه نوآوری آغاز کرد که منجر به راه اندازی رادیو FM شد. در واقع بیش از دو دهه پس از این حق اختراع در سال 1936 آرمسترانگ اختراع خود رادیو FM را به هیئت مطالعاتی کمیسیون ارتباطات فدرال در مورد آینده رادیو و تلویزیون در واشنگتن دی سی ارائه کرد. روش او فرکانس یک موج رادیویی پخش را مدوله کرد تا سیگنال صوتی (FM) را به جای مدولاسیون دامنه موجود (AM) حمل کند. سیستم آرمسترانگ از باند فرکانس بالاتری نسبت به رادیو تجاری موجود استفاده می کرد و تمام تداخل های ثابت و خارجی را حذف می کرد. در این مراسم صدها نفر از نمایندگان صنعت رادیو حضور داشتند. آرمسترانگ روش های قدیمی و جدید را با مجموعه ای از پخش های رادیویی که در شرایط مختلف ضبط شده بودند مقایسه کرد. FM از صداهای خش خش خش خش و خش خش که معمولاً در برنامه های پخش AM شنیده می شد نبود. مدولاسیون فرکانس یا FM رمزگذاری اطلاعات در یک موج حامل با تغییر فرکانس زمانی موج است و در پخش رادیویی تولید سیگنال و مخابرات استفاده می شود.

در 15 می در دنیای علم چه می گذرد؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۱۵ نارنجی در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۱۵ نارنجی در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه