۱۱ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علمی;

۱۱ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور می کنیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری نارنجی، تاریخ علم پر است از رویدادهای مهمی که شامل نوآوری ها، اکتشافات و حتی تولد و مرگ تأثیرگذارترین دانشمندان و مخترعان جهان می شود. در این تقویم علمی، صفحات رویدادهای مهم مصادف با امروز 11 شهریور را به عنوان 1 شهریور برمی گردانیم.

***

درخواست ثبت اختراع گرامافون

در 1 سپتامبر 1887، تا 11 سپتامبر 1266، امیل برلینر، مخترع آلمانی-آمریکایی، یک درخواست ثبت اختراع رسمی برای گرامافون صفحه تخت ارائه کرد. امروزه این دستگاه را به عنوان دستگاه ضبط و پخش می شناسیم. گرامافون مدرن توماس ادیسون گرامافون نام داشت و از صفحه استوانه ای برای ضبط و پخش صدا استفاده می کرد و این برلینر بود که گرامافون معروف بعدی را اختراع کرد و صفحه ای مدور برای ضبط و پخش صدا اختراع کرد. او همچنین کلمه گرامافون را تجاری کرد.

در 11 سپتامبر در دنیای علم چه گذشت؟

آفتاب

در 1 سپتامبر 1859، مانند 11 سپتامبر 1238، ستاره شناس انگلیسی ریچارد سی. کارینگتون اولین کسی بود که یک شعله خورشیدی را مشاهده کرد. در سال 1860، او شرح خود را از وضعیت منحصر به فرد مشاهده شده در خورشید در گزارش های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر کرد و نوشت: “با مشاهده … لکه های خورشیدی … که دو ذره سفید بسیار درخشان بودند، نور گرفتار شد. آتش… بنابراین زمان را علامت زدم… و دیدم که آتش به سرعت در حال افزایش است… عجله کردم تا کسی را به عنوان شاهد صدا کنم… و در بازگشت در عرض 60 ثانیه، پس از مدت کوتاهی، آخرین اثر انفجار ناپدید شد و من متوجه شدم که این دو قطعه نور از منطقه ای در حدود 56300 کیلومتر عبور کرده اند که به نام کارینگتون نیز شناخته می شود.

در 11 سپتامبر در دنیای علم چه گذشت؟

نامگذاری ذرات آلفا و بتا

در 1 سپتامبر 1898، مانند 11 سپتامبر 1277، ارنست رادرفورد، دانشمند انگلیسی-نیوزیلندی، واژه های آلفا و بتا را در مقاله ای برای دو نوع مختلف تابش ابداع کرد. یکی از پرتوهایی که به راحتی جذب می شود، پرتوهای آلفا و دیگری که معتدل تر است، پرتوهای بتا نامیده می شوند. مقاله او، تابش اورانیوم و رسانایی الکتریکی که تولید می‌کند، جدول‌هایی از میزان تشعشعاتی که از لایه‌های متوالی فویل فلزی (یا فویل آلومینیومی) عبور می‌کند، ارائه می‌کند. رادرفورد این ذرات را با استفاده از نرخ بار از یک صفحه روی اندازه گیری کرد، به دلیل اثر یونیزه کننده تشعشعات اورانیومی که به آن می رسد، رادرفورد همچنین تشعشعات ساطع شده از ترکیبات مختلف اورانیوم را مقایسه کرد.

در 11 سپتامبر در دنیای علم چه گذشت؟

فرانسیس ویلیام استون

فرانسیس ویلیام استون، شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی که در سال 1922 برای توسعه طیف سنج جرمی برنده جایزه نوبل شیمی شد، در 1 سپتامبر 1877 در 11 سپتامبر 1256 به دنیا آمد. طیف سنج جرمی ابزاری است که اتم ها یا قطعات مولکولی با جرم های مختلف را جدا می کند و آن جرم ها را با دقت قابل توجهی اندازه گیری می کند. در سال 1910، او دستیار سر جی. تامسون در کمبریج بود که در مورد تشعشعات بار مثبت ناشی از تخلیه گاز تحقیق می کرد. پس از جنگ جهانی اول، استون طیف‌سنج جرمی خود را اختراع کرد، نوع جدیدی از دستگاه تابش مثبت، و نشان داد که بسیاری از عناصر مخلوطی از ایزوتوپ‌ها هستند. در واقع، او 212 هسته از 287 هسته طبیعی را کشف کرد. طیف سنجی جرمی در حال حاضر به طور گسترده در زمین شناسی، شیمی، زیست شناسی و فیزیک هسته ای استفاده می شود.

در 11 سپتامبر در دنیای علم چه گذشت؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۱۱ شهریور در دنیای علم چه خبر؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۱۱ شهریور در دنیای علم چه خبر؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه