وقت برای رییس جمهور آینده تنگ است

وقت برای رییس جمهور آینده تنگ است

هرچند اعداد مصوب شورای نگهبان برای مردم عجیب نیست، اما ادعای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری از دیگر مواردی است که هنر دولتمردی را می طلبد. همچنین در شرایطی است که اکنون ایران در آن قرار دارد. این امر اولاً مستلزم مشروعیت و اعتباری است که هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری باید از آن برخوردار باشند. در این صورت، آنها قادر خواهند بود دولتی شایسته و کارآمد بسازند. همچنین در کشوری است که وضعیت پیچیده ای در همه سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.
پیچیدگی شرایط در ایران به لایه های مختلط مربوط می شود که هر یک می تواند تاثیر هم افزایی بر دیگری داشته باشد و کار را برای هر دولتی به همان اندازه پیچیده و دشوار کند. بنابراین دولت چهاردهم و مدیر آن میراثی نیست که در مسیری عادی ترسیم شده باشد، بلکه با هزارتوی مشکلاتی مواجه است که نیازمند دولتمردی مجرب و با اندیشه قوی و پشتوانه قوی از نظر اعتماد و حقانیت مردم کلافه است. در اینجا تهدید به نشستن بر کرسی ریاست جمهوری و رسیدن به آن به هر شکلی مطرح نیست، بلکه انگیزه، اراده و کارآمدی برای داشتن یک سیاست راهبردی فراتر از قدرت رقابت با شعارهای بعضا پوپولیستی است.
پیچیدگی شرایط به حدی است که اکنون کشور در چاله هایی گیر کرده است که یکی از مهم ترین آن ها باور از بین رفته مردم در برابر کارآمدی دولت ها است. ناتوانی دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم بر عمق مشکل فوق افزوده است. در عین حال، ساختار سیاسی به دلیل رقابت های ملال آور ساختارها و جناح های سیاسی، تصویری از بحران هویت را به افکار عمومی ارایه کرده است.

بوروکراسی آلوده به بیماری، فساد و بی کفایتی است. کاهش منابع و ناتوانی در توزیع آنها به صورت کلی، همراه با تهدیدات خارجی ناشی از درگیری های مداوم با جامعه بین المللی، هر کشوری در مدیریت خدمات با مشکل نگران کننده ای مواجه است. بنابراین، ادعای نشستن بر کرسی ریاست و شیرینی اجرای آن، اصلاً شبیه دشواری هایی نیست که به دنبال آن است; به خصوص زمانی که زمان برای پاسخگویی به نیازهای فوری و متوسط مردم تنگ است.

رییس دولت چهاردهم باید این ویژگی را داشته باشد که بتواند با اعتماد مردم و مشروعیت و اعتمادی که از او سرچشمه می گیرد، چندین کار خاص را انجام دهد: اول. توانایی تاثیرگذاری بر نگرش افراد برای غلبه بر مشکلات. دومین؛ تاثیر بر حساب نه تنها مردم، بلکه دولت در درک مزایای اجرای سیاست های مترقی. سوم؛ توانایی تقویت همفکری، وحدت و همفکری اصلاح طلبان و سازماندهی منطقی مطالبات آنان.
به این ترتیب، علاقه مندی انتخابات به انتخاب رییس دولت چهاردهم و پاسخگویی به تمایل مردم برای مشارکت، به ویژگی های نامزدی بستگی دارد که پاسخ مناسب و مناسبی به سوالات زیر دارد: آیا کاندیدای ریاست جمهوری است؟ شبیه شعارهایش با توجه به سابقه اش با مردم؟ چه رویکردی را پشتیبانی می کند؟ چگونه به وعده ها و شعارهای خود پایبند خواهد بود؟ آیا او واقعاً نماینده اراده عمومی در هنگام حضور در هییت مدیره است و آیا توانایی تبدیل اراده عمومی به سیاست عمومی را دارد؟ آیا او قادر به تشکیل و ساختن یک دولت قوی با ایده های پیشرو خواهد بود؟ و در نهایت، آیا او می تواند اعتماد عمومی را در یک فضای مسالمت آمیز بازگرداند؟
همه مواردی که در بالا ذکر شد بخشی از ویژگی های لازم برای یک دولتمرد قوی در شرایط کنونی کشور است که با گذشته بسیار متفاوت است. مردم امروز ناامیدتر از شعارهایی هستند که قبلاً بارها مطرح شده است. آنقدر سیاسی شده اند که می توانند چهره ها و رویکردهای خود را به درستی تشخیص دهند و حساسیت کمتری نسبت به شعارها دارند.

زمان برای رییس جمهور بعدی در حال اتمام است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وقت برای رییس جمهور آینده تنگ است" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وقت برای رییس جمهور آینده تنگ است"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه