هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

نارنجی/ کردستان همزمان با هفته وحدت، بیستمین سالگرد قدیس پرآوازه کرد «سید بهاالدین شمس قریشی» خالق تقویم، شامگاه بیست و ششم شهریورماه با حضور مردم برگزار شد. مسجد سننده با اجرای گروهی عرفانی و موسیقی طبل.

هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج

ماه ربیع الاول، میلاد پیامبر اسلام (ص)، ماه برکت و سعادت است که مربوط به ولادت و تحصیل ولادت، وحدت و خدمت است و ماه عاشقان و عاشقان ناب محمدی است. . .

صدای عارفانه ای از گل های مسجد جامع سننده در کوی، برزن، کوچه ها و کوچه های سننده طنین انداز شد و پای عاشقان پیامبر(ص) را به صحن مسجد کشاند.

ساعت 19:20 شب است. وارد حیاط مسجد جامع سننداک می شوم. صدای «الله مدد، الله مدد…» فضای مسجد جم را پر کرده است، مراسم هنوز شروع نشده است، خیل عظیمی از محمّدین به مسجد هجوم می آورند.

زن و مرد، پیر و جوان، پیر و جوان با لباس محلی و رنگارنگ کردی وارد صحن مسجد می شوند و به صدای طبل عرفانی گوش می دهند.

این مراسم با اجرای هنرمندانه گروه محمد رسول الله (ص) اجرا شد و صدای عارفانه و هیجان طبل، دل حاضران را روشن کرد و اشک شوق از حضار سرازیر شد و مطالب دل حاضران را شاد کرد. هر ضربی بر طبل می زد.

در ادامه این آیین، گروه پیشکسوت مداها با اجرای زیبای خود، با هر ضرب طبل، دل حاضران را شاد و روحیه آنان را تقویت می کند.

وحدت راه نجات جهان اسلام است

در پایان این مراسم حسن اسکری فرماندار سنندج گفت: اگر امروز جهان اسلام می خواهد به اوج خود بازگردد چاره ای جز وحدت وجود ندارد و وحدت بین مسلمانان چیزی است که امروز جهان اسلام به آن نیاز دارد.

حسن اسکری توضیح داد: امام این هفته را هفته وحدت نامگذاری کردند، برنامه ای هوشمندانه و مدبرانه بود، چرا که وحدت را یک ضرورت و راهبرد می دانستند.

وی ادامه داد: امروز بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان جهان یکپارچه و یکپارچه در مقابل دشمنان خونخواری همچون رژیم صهیونیستی ایستاده اند که 40 هزار انسان بی گناه را به شهادت رساندند و حقوق مسلمین را نادیده گرفتند.

عسگری با بیان این مطلب تاکید کرد: برای از بین بردن این غده سرطانی راهی جز اتحاد مسلمانان جهان وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: وجود جاهلیت پیامبر(ص) عامل اصلی وحدت جهان اسلام است که باید اهداف آن حضرت را دنبال کند.

هارمونی طبل با نیوا میلاد در 20 سالگی

بیستمین بزرگداشت عالم ربانی «بهاءالدین شمس قریشی» در صحن مسجد جامع سنندج برگزار می شود.

این رسم سنندجی هاست که هر ساله به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جشن بزرگی به نام «سید بهاءالدین شمس قریشی» برگزار می کنند. ، که مورد قبول عموم مردم قرار گرفته است.

مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی از عالمان معروف کردستانی است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری مطابق با سال ۱۲۵۰ هجری قمری در روستای «سی ردی» از توابع شهرستان پاوه دیده به جهان گشود. وی از کودکی در مدارس معلمی پاوه، بایاره و سنندج تحصیل کرد و سپس به عنوان روحانی مسجد «حائه زهره» سنند به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.

او آثار بسیاری به زبان فارسی و کردی از جمله معراج نامه، مولوت نامه، شمس العقید و دیوان شعار نوشت. سید بهاءالدین شمس قریشی در سال 1365 هجری شمسی نسبت به سال 1322 هجری قمری در سن 72 سالگی در سنندج وفات یافت و در آن زمان در مقبره «طیله» سنندج به خاک سپرده شد.

مزار آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سننداک در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هم‌نوایی دف با نوای میلاد در بیستمین یادوارە «سیدبهاالدین شمس قریشی» در سنندج"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه