نکاتی درباره واکسن «پنوموکوک» – نارنجی

نکاتی درباره واکسن «پنوموکوک» - نارنجی

واکسن پنوموکوک در دو، چهار و 12 ماهگی با واکسیناسیون همزمان با واکسیناسیون برای همان گروه سنی تزریق می شود.

به گزارش نارنجی، اخیراً دو واکسن جدید به مجموعه واکسیناسیون کشور اضافه شده و همزمان با سایر واکسن های گروه سنی در حال تزریق است و واکسن پنوموکوک یکی از این دو واکسن است.

باکتری پنوموکوک باعث بیماری هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، ذات الریه و عفونت خون می شود.

واکسن پنوموکوک در دو ماهگی همراه با واکسن های خوراکی فلج اطفال، پنجگانه (سه گانه، هپاتیت B، آنفولانزای هموفیلی) و روتاویروس تزریق می شود. این واکسن به نوزادان در چهار ماهگی همراه با فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال و روتاویروس نیز تزریق می شود. این واکسن همراه با واکسن سرخک، اوریون و سرخجه در 12 ماهگی به جمعیت هدف تزریق می شود.

میکروب پنوموکوک باعث بیماری هایی مانند سینوزیت (التهاب پوشش سینوس ها)، مننژیت (عفونت غشاهای مغز)، عفونت گوش میانی، ذات الریه و عفونت خون می شود که می تواند منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان شود. عوارض در کودکان و گاهی اوقات مرگ. عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت و تماس نزدیک بین افراد منتقل می شود. به عبارت دیگر، این بیماری می تواند از طریق یک فرد بیمار، یک فرد سالم (فردی که آلوده به میکروب است، اما علایمی ندارد) و همچنین از طریق اشیاء آلوده به ترشحات بدن سرایت کند.

کودکان زیر پنج سال و به ویژه کودکان زیر دو سال، نوزادان، کودکان دارای نقص سیستم ایمنی، کودکان دارای سوءتغذیه و کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده اند بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به عفونت پنوموکوکی هستند. در عین حال، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و شلوغ، افراد را مستعد ابتلا به عفونت پنوموکوکی می کند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، پس از تزریق، تب کوتاه، درد، تورم، سفتی محل تزریق، بی قراری و حرکت در کودک شایع است اما خطرناک نیست. در هنگام تورم و قرمزی در محل تزریق، می توان یک پارچه خنک، مرطوب و تمیز را روی محل تزریق قرار داد تا تورم و قرمزی را کاهش دهد.

اگر فرزندشان تب، درد یا ناراحتی داشته باشد، والدین می توانند با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند. پس از واکسیناسیون، کودکان باید از لباس های تنگ که به محل تزریق فشار وارد می کند، اجتناب کنند.

پس از واکسیناسیون، شستن محل تزریق و شستن آن بلامانع است.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نکاتی درباره واکسن «پنوموکوک» – نارنجی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نکاتی درباره واکسن «پنوموکوک» – نارنجی"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه