نمایی درخشان از هیولای گرسنه در آسمان / عکس

به گزارش آنلاین، در تصویری جدید از تلسکوپ فضایی جیمز وب، کهکشانی به نام مسیه 106 در نزدیکی آن دیده می شود که یک کهکشان مارپیچی بسیار درخشان است. این کهکشان 23 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد که از نظر استانداردهای کهکشانی بسیار نزدیک است و به دلیل شلوغی منطقه مرکزی به نام هسته فعال کهکشانی مورد توجه ستاره شناسان است.

نمایی درخشان از هیولای گرسنه در آسمان / عکس

به گزارش نارنجی، گمان می رود فعالیت زیاد در این منطقه مرکزی به دلیل وجود هیولایی است که در دل کهکشان پنهان شده است. مانند بسیاری از کهکشان ها، از جمله کهکشان ما، مسیه 106 دارای یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز خود است که به آن سیاهچاله کلان جرم می گویند. با این حال، سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مسیه 106 به ویژه فعال است و موادی مانند غبار و گاز را از محیط اطراف خود می‌کشد. در واقع، سیاهچاله به قدری ماده مصرف می کند که در حین چرخش، دیسک گاز را به دور خود می چرخاند و جریان های گازی را ایجاد می کند که از این ناحیه مرکزی به بیرون پرتاب می شوند.

ستاره شناسان در وب توضیح می دهند: این کهکشان ویژگی قابل توجهی دارد. در طول موج های رادیویی و اشعه ایکس که برای نور مرئی نامرئی هستند، دو بازوی اضافی غیرمعمول قابل مشاهده هستند. برخلاف سلاح های معمولی، این سلاح ها به جای ستاره از گاز داغ ساخته شده اند. ستاره شناسان بر این باورند که این بازوهای اضافی توسط فعالیت سیاهچاله ها تولید می شوند، یک اثر بازخوردی که در کهکشان های دیگر دیده می شود. این ممکن است به دلیل پرتاب مواد ناشی از شوک شدید گاز در اطراف سیاهچاله باشد، پدیده ای شبیه به موجی از اقیانوس هنگام برخورد آن با صخره ای در نزدیکی ساحل.

در نسخه کامل تصویر، که با استفاده از دوربین مادون قرمز تحت وب (NIRCam) گرفته شده است، می توانید هسته کهکشانی فعال در مرکز را به رنگ سفید مایل به آبی، احاطه شده توسط مناطق نارنجی و قرمز که گاز داغ را نشان می دهند، مشاهده کنید. مناطق سبز و زرد بازوهای اضافی کهکشان هستند که در اثر خروج گازهای حیاتی ایجاد شده اند. همانطور که در نور فروسرخ دیده می شود، مرکز کهکشان به خوبی می درخشد زیرا ماده مصرف شده توسط سیاهچاله باعث می شود گاز به سمت آن جریان یابد و هسته ای ایجاد می کند که چنان داغ می شود که می درخشد.

5858

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نمایی درخشان از هیولای گرسنه در آسمان / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نمایی درخشان از هیولای گرسنه در آسمان / عکس"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه