مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟

علی سلیمی: در سال 1989، کلود جونز به جرم قتل آلن هیلزنداگر دستگیر شد. شاهدی برای این جنایت وجود نداشت و تنها دو نفر که در خیابان مشغول تعمیر خودرو بودند به عنوان شاهد معرفی شدند. از آنجایی که این دو نفر از محل جنایت دور بودند، نتوانستند چهره قاتل را تشخیص دهند. اما با وجود تمام این اتهامات، کلود جونز توسط پلیس دستگیر شد و مهمترین شواهد پلیسی مبنی بر حضور او در صحنه جرم، انگشت موی او بود که در محل پیدا شد. مهمترین مدرک پلیس، تار موی جونز بود که در صحنه جرم پیدا شد. در نهایت کار برای جونز آسان شد و در سال 2000 کلود جونز اعدام شد. پس از مشکلات فراوان و سرانجام در سال 2010 D. NA روی موهای منتسب به کلود جونز انجام شد و مشخص شد که این مو کلود جونز نیست و بی گناه اعدام شده است.

مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟

تاریخ فقه مملو از مصادیق افرادی است که بی گناه اعدام شدند و بعد از چند سال بی گناهی آنها مشخص شد. اما اینکه آب بعد از اعدام و اعدام به جو برنمی گردد چه فایده ای دارد شاید تنها مجازاتی است که اجازه بازگشت نمی دهد زیرا حق حیات را سلب می کند.

در دهه های گذشته و به دلایل مختلف، استفاده از مجازات اعدام در بسیاری از کشورها یا ممنوع شده و یا به شدت کاهش یافته است. اما در برخی کشورها اینطور نیست. به طور کلی هدف از مجازات کاهش جرایم است، اما حداقل در ایران بررسی ها نشان می دهد که مجازات اعدام نقشی در اجرای جرایم نداشته است. خبرگزاری آنلاین نارنجی در گزارشی اعلام کرد؛ بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مجازات اعدام و ترس از آن در ایجاد ترس در نهادهای کسانی که مصمم به ارتکاب این جنایات هستند موثر نبوده است. در این مطالعات، اثربخشی مجازات اعدام در پیشگیری از جرایم جنسی که مستلزم مجازات اعدام، قتل مقصر و مواد مخدر است مورد بررسی قرار گرفت. مقابله با جرم با دستگیری و حبس ابد (اعدام) مبارزه با معلولان است و راه حل مطمینی برای کنترل رفتار مجرمانه نیست. اما اینکه چرا هنوز بر مجازات اعدام تاکید می شود جای بحث و بررسی است.

کاهش مجازات اعدام در برخی از کشورهایی که این امر محقق شده است پس از سالها کار و به دلایل متعددی است که برخی از آنها عبارتند از:

اعدام بالاترین سطح نفی حقوق بشر است

قوانین بین المللی وضع شده توسط سازمان جهانی حقوق بشر (UDHR) در سال 1948 اعلام شد که اجازه گرفتن جان دیگری گرفته شده و اعلام شد که اعدام در هر صورت ناقض حقوق اولیه بشر است. مشکل این است که کسانی که به دیگران صدمه می زنند اغلب خودشان قربانی خشونت دیگران هستند. تاثیر منفی خشونت بر کسانی که آن را تجربه کرده اند تاثیر عمیقی می گذارد و می تواند باعث شود که خودشان پرخاشگر شوند. این وضعیت ممکن است با مشکلات اجتماعی رایج مانند نابرابری و تبعیض، فقر، ناکارآمدی نهادی، اعتیاد و سوء استفاده، غفلت، بیماری روانی یا ناتوانی ذهنی ترکیب شود و چرخه ای از جنایات خشونت آمیز را ایجاد کند که می توانست از آن جلوگیری شود. تی بده

آیا اعدام بازدارنده جرم است؟

طرفداران مجازات اعدام اغلب استدلال می کنند که این یک عامل بازدارنده مفید برای فجیع ترین جنایات جامعه است. اما همانطور که شواهد بین المللی نشان می دهد، مجازات اعدام به عنوان بازدارنده عمل نمی کند. گزارشی در سال 2012 توسط محققان شورای تحقیقات آکادمی های ملی نشان داد که ایالت های ایالات متحده که از مجازات اعدام استفاده می کنند، نرخ قتل مشابه ایالت هایی را دارند که از مجازات اعدام استفاده نمی کنند.

امکان تبدیل شدن اعدام به ابزار سیاسی؟

تجربه تاریخی در کشورهای مختلف را نشان می دهد اگر مقامات قضایی مجرم را تهدیدی برای نظام سیاسی آن کشور بدانند، احتمال محکومیت وی به اعدام زیاد است. در واقع در برخی از کشورهای جهان از اعدام فعالانی که مخالف نظام سیاسی آن کشور هستند بسیار استفاده می شود.

مجازات اعدام چقدر بازدارنده است؟

تبعیض نژادی در صدور احکام اعدام بسیار موثر است یک تحول است

بر اساس یک مطالعه آمریکایی، شواهد گسترده ای از تعصب نژادی در مجازات اعدام وجود دارد. اگر فردی عضو یک گروه اقلیت باشد، به احتمال زیاد مجازات اعدام برای او صادر می شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2007 در کانکتیکات (کانکتیکات) نشان داد که متهمان آفریقایی آمریکایی سه برابر بیشتر از متهمان سفیدپوست مجازات اعدام دریافت می کنند.

داستان مجازات اعدام در چین و عربستان سعودی

به طور کلی، کشورهایی که بیشترین افراد را اعدام می کنند اغلب همان کشورهایی هستند که نگرانی های جدی در مورد عادلانه بودن سیستم قضایی خود دارند. به عنوان مثال، در چین که یکی از کشورهایی است که بیشترین اعدام را انجام می دهد، احکام اعدام به دور از شفافیت است و استفاده از مجازات اعدام در این کشور یک راز دولتی تلقی می شود. نمی توان با قطعیت در مورد تعداد افرادی که سالانه در این کشور اعدام می شوند اظهار نظر کرد. یا در عربستان سعودی گاهی بر اساس اعترافات زندانیانی که تحت شکنجه قرار گرفته اند، احکام اعدام صادر می شود.

پس از گذشت سالها و با بررسی آسیب ها و پیامدهای آن، مجازات اعدام در جهان رو به کاهش است، هرچند هنوز برخی کشورها از آن بسیار استفاده می کنند و هر جامعه ای نیازمند تحقیق و پژوهش در مورد آثار و پیامدهای این پدیده و حقوق بشر است. دادن

منبع: ببخشید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه