قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری هستند

نارنجی/پرس دبیر اجرایی توسعه علم و فناوری کشور با بیان اینکه اختلالات یادگیری در کشور بسیار زیاد است، گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 20 درصد دانش آموزان کشور از اختلالات یادگیری رنج می برند.

قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری هستند

محمد مهدوی امروز 30 تیرماه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش پژوهشی علوم تربیتی در استان فارس که در همایش معلم پژوهی استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: یک کشور زمانی می تواند فرصت ایجاد کند و پیشرو شود. بهره گیری از قابلیت های علم و فناوری شناختی.

وی تصریح کرد: در علم و فناوری های دانش صحبت می کنیم که چگونه انسان می تواند داده هایی را که از طریق حواس در ذهن و مغز خود دریافت می کند طبقه بندی و پردازش کند و بر اساس آنها تصمیم بگیرد و بر اساس آن تصمیم عمل کند.

مهدوی همچنین گفت: بر این اساس رویکردهای مختلفی در بحث فناوری شناختی مطرح می شود. رشته علوم شناختی یک رشته کاملاً بین رشته ای محسوب می شود. زمینه های بین رشته ای فرصتی برای ایجاد محصولات و خدمات منحصر به فرد فراهم می کند.

توضیح داد: علم و فناوری های علمی در حوزه 4 فناوری مکمل شناخته شده است. چهار فناوری که با هم آینده بشریت را متحول خواهند کرد. این رشته در دو دهه اخیر به یک مکان دیدنی در دنیا تبدیل شده است و در ایران نیز با ورود زودهنگام این حوزه فناوری، همزمان با دنیا در کشور فعال شده است.

دبیر اجرایی سازمان توسعه علم و فناوری کشور گفت: در پی این روند، سه نسل فعالیت در حوزه علم و فناوری های دانش در کشور صورت گرفت که اولین گام، معرفی علم و فناوری های دانش، شناسایی و تفسیر بود. . ضرورت توسعه دانش علمی در کشور و جلب توجه دانشگاه ها و مدرسین صاحب نام با تربیت نیروی انسانی و ایجاد زیرساخت های پژوهشی.

مهدوی ادامه داد: تاکید و تعمیق در حوزه هایی که ظرفیت بیشتری دارند، تیم سازی و جلب توجه سیاسیون، هدایت حمایت ها به حوزه های اصلی و همچنین تکمیل خانه های فرعی، گام دوم فعالیت های مرکز است.

وی همچنین گفت: گام سوم تداوم و تعمیق فعالیت های پژوهشی، توسعه نیروی انسانی برجسته و تمرکز بر کاربرد شبکه ها و توسعه اکوسیستم است.

مهدوی بر حمایت از کارهای پژوهشی و فناوری در مرکز علوم تاکید کرد و گفت: 416 طرح پژوهشی در 70 دانشگاه با تعداد 1500 محقق و 1482 مقاله و 1376 پایان نامه در مراکز علمی و تحقیقاتی حمایت شده است.

دبیر ستاد توسعه علم و فناوری کشور ادامه داد: اختلالات خواندن در کشور شیوع گسترده ای دارد، طبق آخرین آمار حدود 20 درصد دانش آموزان کشور از اختلالات یادگیری و بخش قابل توجهی از این اختلالات رنج می برند. دانش آموزان زیر هفت سال را می توان شناسایی کرد و با مداخله زودهنگام این میزان تا حد زیادی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: دانش آموزی که از اختلال یادگیری رنج می برد به سایر کارکردهای شناختی نیز دچار می شود.

تقویت دانش دانش آموزان یکی از ابزارهای اصلی مقابله با جنگ فکری است

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم گفت: آموزش و پرورش مجموعه ای مربوط به مدارس و ادارات نیست، بلکه مظهر ایجاد یک باور و تبلور اراده است.

فرشید قاسمی در ادامه سخنان خود گفت: آموزش و پرورش مانند خانواده بزرگی است که روز به روز رشد می کند و در عین حال باوقارتر، شجاع تر و متفکرتر است و از وجود مردان و زنانی که محبت و تلاش دارند بهره می برد. آگاهی و بردباری بر جهل پیروز می شود.

وی همچنین گفت: افراد با ایمان زیاد برای خود و دیگران موفقیت ایجاد می کنند. ایجاد یک باور مثبت و آینده نگر مبنی بر اینکه می توانیم موثر باشیم و عقب ماندگی ها را جبران کنیم می تواند این کشتی غرق شده را در این مسیر سخت به مقصد نزدیک کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس تصریح کرد: البته راه رسیدن به این جاده مورد نظر با یافتن و ساخت آن نیست و استان فارس در این زمینه گام های موثری برداشته است.

وی بر تاثیر مدارس علم دانش در جامعه امروزی تاکید کرد و گفت: تحولات آینده و آموزش در اکوسیستم جدید به ما نشان داده است که باید به سمت مدارس دانش بنیان برویم. علوم شناختی یک علم میان رشته ای است که شامل رشته های روانشناسی، فلسفه ذهن، عصب شناسی، زبان شناسی و انسان شناسی است که هر کدام کاربردهای متفاوتی در زندگی انسان دارند.

قاسمی درباره اهمیت این مدارس نیز گفت: البته ساخت این مدارس از آن جهت حائز اهمیت است که دانش دانش آموزان را بالا می برد و تقویت دانش دانش آموزان یکی از ابزارهای اصلی مقابله با جنگ دانش است.

وی ادامه داد: در کارگاه ها و آموزشگاه ها دانش این که چه چیزی را رشد دهیم و چگونه رشد کنیم مورد آزمایش قرار می گیرد. استان فارس حدود 945 هزار دانش آموز، 65 هزار معلم، 85 هزار مستمری بگیر و 8 هزار و 200 مدرسه دارد.

قاسمی بیان کرد: بی شک معلمان مدارس فارس محقق، محقق و محقق هستند و با پژوهش راه هایی برای ساختن آینده خواهند یافت. امیدواریم با راه اندازی این پژوهشگاه راهی را که در سند تحول برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده ایم، با موفقیت طی کنیم.

ضرورت توسعه مراکز علمی پژوهشی در کل استان فارس

دستیار گردشگری و امور حج استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: این اقدام ارزشمند با همت مرکز رشد علوم و فناوری های علمی، استانداری و اداره کل آموزش و پرورش فارس انجام شد.

حدود 20 درصد دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری هستند

محمد فرخ زاده با تاکید بر اینکه برخی از علوم را نمی توان وارد کرد، گفت: برخی رشته ها و تخصص ها مانند روان شناس، جامعه شناس و مردم شناس را نمی توان وارد کشور کرد و علم یکی از آنهاست. امروزه سه عنصر دانش، مهارت و تجربه در کنار هم باعث تغییر معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جهان شده است.

وی تصریح کرد: دنیا به سوی دانش می کوشد. بررسی ها نشان می دهد که باید در این راستا گام برداریم.

دستیار سازمان گردشگری و گردشگری استان فارس نیز گفت: باید امکانات خوبی که در پژوهشکده علوم تربیتی فارس در شیراز وجود دارد به سایر نقاط استان نیز گسترش یابد.

فروکس زاده ادامه داد: این پژوهشگاه می تواند در ایجاد درآمدهای پایدار موثر باشد. از این رو افتتاح و راه اندازی مرکز تحقیقات علوم دستاورد ارزشمندی است و امیدواریم استان فارس در این زمینه الگوی سایر استان ها باشد.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری هستند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قریب ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری هستند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه