سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله پایتخت

نارنجی:

سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله پایتخت

نبض بازار املاک در چهار حوزه معاملاتی تهران در حال کاهش است. تعلیق قراردادهای آپارتمان در تهران که از فروردین ماه سال گذشته آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. در خرداد ماه امسال 3 هزار و 872 معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که نسبت به اردیبهشت امسال 20 درصد کاهش و نسبت به خرداد سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

ارزش مسکن در تهران در سال گذشته تنها 9.7 درصد افزایش داشته که پایین‌ترین نرخ در بین بازارهای موازی ارز، طلا و خودرو است. قیمت مسکن در منطقه پنج که تجاری‌ترین منطقه تهران است، در سال گذشته تنها 5.8 درصد افزایش یافت و از 102 میلیون تومان در خرداد ماه سال گذشته به متری 108 میلیون تومان رسید.

بررسی ها نشان می دهد که تقاضای مصرف کننده به دلیل افزایش نوسانات قیمت مسکن در هفت سال گذشته تا حد زیادی از بازار مسکن خارج شده است. در این شرایط مناطق پر تقاضا نیز با کاهش معاملات مواجه شده و سطح عمومی قیمت ها به دلیل توقف معاملات تثبیت شده است.

به طور سنتی، چهار منطقه 5، 10، 2 ​​و 4 از تجاری ترین مناطق تهران به شمار می روند که در خرداد 1403 نیز از پرطرفدارترین مناطق تهران بوده اند. قیمت مسکن در 5 منطقه 1.1 درصد، منطقه 10 0.1 درصد، منطقه 2 3.1 درصد، منطقه چهارم 0.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران در سومین ماه سال جاری به 85.9 میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه گذشته 1.4 درصد و نسبت به ماه گذشته 9.7 درصد افزایش داشته است. این اولین بار در نزدیک به 78 ماه گذشته است که نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی می شود.

در شرایطی که نرخ افزایش مصالح ساختمانی تحت تاثیر تورم عمومی به میزان 40 درصد است، قیمت مسکن در تهران تک رقمی شده و به زیر 10 درصد رسیده است.

علاوه بر آن جذابیت سرمایه گذاری در بازار مسکن از بین رفته است و در صورت عدم ورود شوک های خارجی به این بازار می توان انتظار ثبات آن را تا پایان سال داشت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله پایتخت" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سکته بازار مسکن در منطقه پرمعامله پایتخت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه