دو راه برای پیشگیری از پیامد های فشار خون بالا

دو راه برای پیشگیری از پیامد های فشار خون بالا

نارنجی:

برآوردها نشان می دهد که یک ششم جمعیت جهان دارای فشار خون بالا هستند. همچنین در اکثر کشورهایی که تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا است، از هر چهار بزرگسال بالای 18 سال، یک نفر دچار این مشکل است. با وجود اطلاعات هشدار دهنده، تنها یک پنجم افراد مبتلا به فشار خون بالا تحت کنترل و درمان هستند. بنابراین می توانید ببینید که فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای انواع بیماری های مزمن است.

فشار خون چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

مشخصه اصلی فشار خون بالا یا فشار خون بالا، فشار خون مداوم در شریان های سیستمیک (رگ ها) است. فشار خون از دو پارامتر تشکیل شده است: فشار خون سیستولیک حداکثر فشاری است که خون هنگام تپش قلب بر روی شریان ها وارد می کند. فشار خون سیستولیک سالم و طبیعی 120 میلی متر جیوه است و فشار خون 140 میلی متر جیوه یا بالاتر فشار خون بالا محسوب می شود. فردی با فشار خون سیستولیک 180 میلی متر جیوه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد که اندازه گیری فشار خون زمانی است که دریچه های قلب در حالت استراحت هستند (بین پمپ های قلب). فشار خون دیاستولیک سالم و طبیعی 80 میلی متر جیوه یا کمتر است. فشار خون دیاستولیک 90 میلی متر جیوه فشار خون بالا در نظر گرفته می شود و فشار خون دیاستولیک 120 میلی متر جیوه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

طبق آمار، فشار خون بالا سالانه جان هفت و نیم میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد. فشار خون بالا سالانه عامل 13 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان است.

عواقب فشار خون بالا برای قلب و سیستم گردش خون

با پیشرفت فشار خون، دیواره رگ ها به تدریج آسیب می بینند. شیوع این بیماری معمولاً در مراحل اولیه خاموش است، اما اثرات آن بسیار مخرب است.

عواقب فشار خون بالا برای عروق

دیواره رگ ها به مرور زمان بر اثر فشار مداوم روی آنها ضعیف شده و به دلیل تجمع چربی ها و پلاکت ها از شکنندگی آنها کاسته می شود. این فرآیند آترواسکلروز نامیده می شود و معمولاً علت اکثر سکته های مغزی ایسکمیک و سایر بیماری های گردش خون است.

همچنین فشار خون بالا می تواند باعث آنوریسم شود. آنوریسم یک سوراخ غیر طبیعی در دیواره شریان است که شبیه انگور آویزان است.

برخی از آنوریسم ها مادرزادی هستند، در حالی که برخی دیگر به دلیل سیگار کشیدن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا ایجاد می شوند. آنوریسم می تواند پاره شود و بافت های اطراف را پر از خون کند، یا می تواند نهفته بماند و تا آخر عمر مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

پارگی آنوریسم آیورت کشنده است. در واقع، هشتاد درصد از افرادی که این را تجربه می کنند، می میرند. نیمی از آنها قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهند.

عواقب فشار خون بالا برای قلب

فشار خون بالا باعث هیپرتروفی قلب (بزرگ شدن بطن چپ قلب) می شود. قلب مجبور است برای رساندن خون به تمام بافت ها بیشتر پمپاژ کند زیرا شریان ها آسیب دیده و باریک شده اند.

بافت قلب مانند هر عضله دیگری که دایما تحت فشار و کار است، در نهایت ضخیم و بزرگ می شود. قلب نه تنها بزرگ می شود، بلکه روزنه های آن نیز بزرگ می شود. در نتیجه این عضو مهم بدن به تدریج در پمپاژ خون دچار مشکل می شود و باعث بروز انواع بیماری های قلبی خواهد شد. آنژین صدری، نارسایی قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی.

پیامدهای فشار خون بالا برای مغز و سیستم عصبی

اطلاعات جالبی وجود دارد که مغز را با فشار خون بالا مرتبط می کند. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، جریان کلی خون به مغز می تواند برای مدت کوتاهی کاهش یابد و منجر به از دست دادن حافظه طولانی مدت شود.

این اطلاعات به ما اجازه می دهد فشار خون بالا را به عنوان قابل تغییرترین عامل خطر برای زوال عقل در نظر بگیریم. علاوه بر این، همانطور که گفتیم، عدم جریان خون در مغز می تواند منجر به سکته مغزی ایسکمیک شود که در واقع عامل 80 درصد موارد سکته مغزی است.

در این شرایط، نورون هایی که خون را از شریان های باریک یا مسدود شده دریافت می کنند، دیگر اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. بنابراین در عرض چند دقیقه می میرند. همچنین این احتمال وجود دارد که فشار خون بالا باعث سکته مغزی هموراژیک شود که ناشی از آنوریسم هایی است که ذکر کردیم.

نتایج فشار خون بالا را ببینید

فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی که خون را به شبکیه می رسانند آسیب برساند. ممکن است شما از این موضوع آگاه نباشید، اما شبکیه مسیول ارسال تصاویر به اعصابی است که آنها را به مغز منتقل می کند. بنابراین، آسیب شبکیه می تواند بینایی را مختل کند. به عنوان مثال، اگر خون کافی به چشم نرسد، عصب بینایی آسیب می بیند. این آسیب قابل درمان یا معکوس نیست، بنابراین تنها راه حل جلوگیری از آن است.

علاوه بر این، فشار خون بالا به عروق خونی ظریف اطراف شبکیه آسیب می رساند. بنابراین نفوذپذیری این رگ ها افزایش می یابد و خون از آنها جریان می یابد.

فرد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است خونریزی داشته باشد که می تواند به طور دایم به بافت های اطراف آسیب برساند.

عواقب فشار خون بالا برای سیستم ادراری

فشار خون بالا دومین عامل اصلی نارسایی کلیه (بعد از دیابت) در سراسر جهان است. ممکن است به این دلیل باشد که فشار خون بالا رگ های خونی نفرون ها (ساختمان کلیه ها) را باریک و سفت می کند.

این پدیده پروتیینوری نامیده می شود و فرد مبتلا به این بیماری پروتیین را از طریق ادرار دفع می کند. سطح پروتیین در ادرار 300 میلی گرم یا بیشتر در 24 ساعت می تواند باعث نارسایی کلیه شود. همچنین، رگ های خونی آسیب دیده در کلیه ممکن است نتوانند مواد زاید بدن را به درستی فیلتر و دفع کنند. تجمع مواد سمی در بدن نیز به طرق مختلف بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

سایر عوارض مربوط به فشار خون بالا است

عوارض فشار خون بالا بر بدن تنها عوارض ذکر شده نیست. اینها همچنین می توانند پیامدهای فشار خون بالا باشند: مشکلات در سیستم اسکلتی عضلانی. آسیب کلیوی باعث می شود کلسیم به داخل و خارج از ادرار وارد شود. بنابراین سلول های استخوانی سعی می کنند کمبود کلسیم خون را جبران کنند و احتمالاً بافت استخوانی را بازسازی کنند که منجر به پوکی استخوان می شود.. سیستم تنفسی. کاهش طول رگ ها منجر به ترومبوز می شود. علاوه بر این، اگر خون لخته شود و با جریان خون حرکت کند، می تواند شریان را مسدود کند و باعث آمبولی ریه شود، یعنی با رسیدن به شریان ریوی حیاتی، جریان خون را متوقف کند.. غش. جریان خون سریع و کارآمد برای ایجاد نعوظ ضروری است و فشار خون بالا می تواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود.

دو راه برای جلوگیری از عواقب فشار خون بالا

فشار خون بالا به دو روش نیاز به درمان دارد: دارو درمانی و درمان اصلاح رفتار.

1- نمی توانیم بگوییم وقتی فشار خون شما بالاست، با تغییر سبک زندگی می توانید فشار خون خود را کاهش دهید. بنابراین، ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروهای فشار خون مانند دیورتیک ها یا مسدود کننده های آدرنرژیک استفاده کنید.

2- علاوه بر مصرف دارو می توانید علایم فشار خون را با ورزش منظم کاهش دهید، کاهش وزن، در صورت کاهش وزن، ترک سیگار، کاهش استرس و روان درمانی انجام دهید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دو راه برای پیشگیری از پیامد های فشار خون بالا" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دو راه برای پیشگیری از پیامد های فشار خون بالا"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه