درمان معجزه‌آسای سرطان با یک پمپ

درمان معجزه‌آسای سرطان با یک پمپ
نارنجی:

هنگامی که دوزهای پایین داروهای سرطان به طور مداوم در نزدیکی تومورهای بدخیم مغز با استفاده از فناوری به نام iontronics تزریق می شود، رشد سلول های سرطانی تا حد زیادی کاهش می یابد.

به گزارش میراژ نیوز، محققان “دانشگاه لینککوپینگ” سوئد و “مد یونی گراتس” اتریش این نتایج را در آزمایشات روی جنین پرندگان نشان دادند. نتایج آنها یک قدم به یافتن درمان‌های جدید و مؤثر برای انواع سرطان‌های تهاجمی نزدیک‌تر است.

تومورهای بدخیم مغزی اغلب با وجود جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی عود می کنند. این به این دلیل است که سلول های سرطانی می توانند در اعماق بافت پنهان شوند و سپس دوباره رشد کنند. حتی موثرترین داروها نیز نمی توانند از سد خونی مغزی که رگ های خونی مغز را احاطه کرده و از ورود بسیاری از مواد به خون جلوگیری می کند، عبور کنند. در نتیجه، گزینه های درمانی بسیار کمی برای تومورهای تهاجمی مغزی وجود دارد.

در سال 2021، گروهی از محققان دانشگاه لینکوپینگ و دانشگاه پزشکی گراتس نشان دادند که چگونه می توان از یک پمپ الکترونیکی برای تزریق دارو به صورت موضعی و مهار رشد سلولی در نوع بدخیم و تهاجمی سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما استفاده کرد. در آن زمان، آزمایش‌هایی روی سلول‌های تومور در ظروف پتری انجام شد.

بیشتر بخوانید:

درمان بهتر تومورهای بدخیم مغز با روشی جدید

همین گروه تحقیقاتی اکنون قدم بعدی را برای استفاده از این فناوری در درمان بالینی سرطان برداشته است. این درمان جدید را می توان روی تومورهای زنده آزمایش کرد. محققان نشان داده اند که استفاده مداوم از دوزهای پایین داروهای قدرتمند مانند “جمسیتابین” از طریق یک پمپ الکترونیکی به طور مستقیم در اطراف تومور مغزی، رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

“دانیل سیمون” استاد دانشگاه لینشوپینگ گفت: ما قبلاً کارآمدی این مفهوم را نشان داده ایم. اکنون ما از یک تومور زنده استفاده می‌کنیم و می‌توانیم ببینیم که پمپ دارو را بسیار مؤثر تحویل می‌دهد. بنابراین، اگرچه این یک مدل ساده انسانی است، اما با اطمینان می توان گفت که کار می کند.

مفهوم اساسی درمان آینده گلیوبلاستوما شامل قرار دادن یک دستگاه الکترونیکی به طور مستقیم در مغز نزدیک تومور است. این روش امکان استفاده از دوزهای پایین داروهای قدرتمند را در حین عبور از سد خونی مغزی فراهم می کند. دوز صحیح در مکان و زمان برای درمان موثر حیاتی است. این روش می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد زیرا نیازی به انتشار در سراسر بدن ندارد.

علاوه بر تومورهای مغزی، محققان امیدوارند که فناوری Untronic بتواند در بسیاری از سرطان‌هایی که درمان آن‌ها دشوارتر است، استفاده شود.

ترزیا آربرینگ شوستروم، محقق دانشگاه لینکوپینگ، توضیح داد: “این یک درمان بسیار پایدار است که تومور نمی تواند از آن پنهان شود. حتی اگر تومور و بافت اطراف آن سعی در آزادسازی دارو داشته باشند، مواد و سیستم های کنترلی مورد استفاده در Untronic می توانند به طور مداوم استفاده کنند. غلظت بالایی از دارو را به بافت مجاور تومور برساند.

لیندا والدر، محقق دانشگاه پزشکی گراتس و محقق مدعو در دانشگاه لینشوپینگ، می‌گوید: «در جنین‌های پرندگان، برخی از سیستم‌های بیولوژیکی، مانند تشکیل رگ‌های خونی، مانند حیوانات زنده رفتار می‌کنند. با این حال، ما هنوز نیازی به کاشت دستگاه در آنها نداریم. این نشان می دهد که اگرچه هنوز مشکلات زیادی برای حل وجود دارد، اما این مفهوم مفید است.

محققان بر این باورند که آزمایش‌های انسانی طی 5 تا 10 سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. مراحل بعدی شامل توسعه مواد بیشتری است که امکان قرار دادن پمپ های یونترونیک را فراهم می کند. برای ارزیابی بیشتر این درمان، آزمایش‌های بیشتری روی موش‌ها و حیوانات بزرگ‌تر انجام خواهد شد.

این مطالعه در Journal of Controlled Release منتشر شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان معجزه‌آسای سرطان با یک پمپ" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان معجزه‌آسای سرطان با یک پمپ"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه