خطر بی خوابی و استرس برای مفاصل/ آرتروز؛ مهمان همیشگی فرد مبتلا

آرتریت شایع ترین بیماری پیشرونده مفصلی است که با سایش استخوان و کاهش تحرک همراه است. اغلب مفاصل دست ها زانوها باسن و گردن را درگیر می کند و معمولاً با افزایش سن بدتر می شود. ضمناً با کنترل عوامل زمینه ساز آن می توان از بروز آن جلوگیری و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

خطر بی خوابی و استرس برای مفاصل/ آرتروز؛ مهمان همیشگی فرد مبتلا

دکتر حسین یاری – رئیس کلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی سرطان گفت و گوی مفصلی با نارنجی انجام داد. وی با اشاره به اینکه آرتروز از نظر سلامت یکی از شایع ترین بیماری های مفاصل است گفت: مفاصل محل برخورد دو استخوان است و آرتروز یا آرتروز بیماری است که غضروف مفاصل را درگیر می کند. در واقع هنگامی که غضروف آسیب دیده آسیب دیده یا از بین می رود آرتروز یا ساییدگی مفاصل رخ می دهد.

وی ادامه داد: همه مفاصل بدن قابلیت ساییدگی دارند اما ساییدگی در برخی مفاصل بیشتر است. اکثر افراد مبتلا به بیماری مفصلی به دلیل درد زانو یا کمردرد ناشی از آرتریت به پزشک مراجعه می کنند. اما آرتریت می تواند در مفصل ران گردن گردن مفاصل مچ دست و حتی انگشتان دست رخ دهد.

عوامل زمینه ساز تخریب غضروف و بروز آرتریت

کدام آرتروز ارثی است؟

یکی از اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره علت شکست پیوندهای مفصلی توضیح داد: عوامل متعددی در انحطاط و فرسودگی پیوندهای مفصلی وجود دارد. ژنتیک یکی از عوامل موثر در تخریب غضروف مفصلی است. به گونه ای که اگر والدین فردی دچار بیماری مفصلی شوند احتمال ابتلا به آرتروز نیز در آن فرد افزایش می یابد. آرتریت برخی از مفاصل یک پایه ژنتیکی دارد. به عنوان مثال فردی که از آرتریت دست رنج می برد ممکن است این بیماری را از نسل های قبلی خود به ارث برده باشد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی سن را از دیگر عوامل موثر در بروز آکنه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با بالا رفتن سن افراد آکنه بدتر و بدتر می شوند. بنابراین پیری یکی از دیگر عوامل سایش رایج است. حدود 70 درصد از افراد مبتلا به آرتروز 55 سال یا بالاتر هستند.

چاقی و افزایش میزان سایش و پارگی مفاصل

مدیر کلینیک پزشکی و ارتقای سلامت پژوهشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به یکی دیگر از عوامل موثر در بروز ماده خاکستری خاطرنشان کرد: اضافه وزن از دیگر عواملی است که بر بروز ماده خاکستری تاثیر می گذارد؛ بنابراین اضافه وزن از دیگر عوامل موثر در بروز ماده خاکستری است. به نحوی که اضافه وزن باعث افزایش فشار بر روی مفاصل زانو و لگن می شود و شدت و سرعت ایجاد ساییدگی مفصل را افزایش می دهد.

وی وضعیت قرارگیری بدن را از دیگر عوامل موثر در بروز گواتر عنوان کرد و تصریح کرد: زمانی که وضعیت و آناتومی بدن غیرطبیعی و مرتبط با بیماری ها باشد احتمال ابتلا به گواتر افزایش می یابد. ناهنجاری ها و عدم تعادل در آناتومی بدن به این معنی است که افراد با زانوهای خمیده ضربدری یا عقب فشار بیشتری به زانو وارد می کنند و در نتیجه به دلیل افزایش فشار احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر است.

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه انجام کارهای روزمره نیز می تواند باعث آرتروز شود تصریح کرد: افرادی که ماهیت شغلی آنها به گونه ای است که در طول روز وزنه های سنگین بلند می کنند یا اغلب روی پله ها صاف می شوند احتمال ابتلا به آرتروز در آنها افزایش می یابد.

پیامدهای سبک زندگی کم تحرک

وی به نتایج تحقیقات سال های اخیر اشاره کرد و گفت: نتایج تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که بیکاری در بروز سفیدی مو موثر است. اما این عامل چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. هر چه سطح بی تحرکی بالاتر باشد احتمال ابتلا به آرتریت بیشتر می شود. «زندگی بی تحرک» از دیگر عوامل اصلی آرتریت است.

کمبود ویتامین D در بین ایرانیان

در ادامه یاری با بیان اینکه غذا در بروز آرتروز نقش دارد خاطرنشان کرد: غذا در بروز سفتی مفاصل نقش دارد. کلسیم رژیم غذایی ویتامین D و ریزمغذی ها نیز در بروز آرتریت نقش دارند.

بی خوابی و استرس؛ در آرتروز موثر است

عضو دانشگاهی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وقتی صحبت از پیشگیری از بیماری ها می شود باید به عوامل خطر تغییر کند تاکید کرد: ژنتیک یکی از عوامل خطر در بروز خاکستری است و نمی توانیم. . بسیاری در برابر این عامل دخالت می کنند. البته سبک زندگی می تواند نقش موثری در عوامل خطر قابل اصلاح آرتروز داشته باشد. وقتی از عوامل خطر قابل اصلاح برای ابتلا به آرتریت صحبت می کنیم منظور عواملی مانند رژیم غذایی فعالیت بدنی روابط بین فردی خواب مناسب سوء مصرف مواد و استرس است و هر یک از این شش عامل در ارکان سبک زندگی گنجانده شده است در توسعه آرتریت

خطر سیگار کشیدن برای مفاصل

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که خطر خارش در افرادی که از دخانیات استفاده می کنند بسیار افزایش می یابد. علاوه بر استعمال دخانیات کمبود خواب و استرس می تواند نقش موثری در بروز آرتروز داشته باشد. اصلاح سبک زندگی یک مؤلفه بسیار مهم است و توجه به مؤلفه اصلاح سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به آرتریت را با افزایش سن کاهش دهد یا تأثیر عوامل ژنتیکی را در بروز ساییدگی مفاصل کاهش دهد.

وضعیت خاکستری در میان ایرانیان

مدیر کلینیک پزشکی و ارتقای سلامت سازمان جهاد علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره وضعیت ایرانیان مبتلا به بیماری کلیوی نیز به نارنجی گفت: معلمان دانشگاه علوم پزشکی تهران 1500 شهروند ایرانی را معاینه کردند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که 66 شهروند ایران. درصد افرادی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت کردند “درد” را در سیستم اسکلتی عضلانی خود تجربه کردند. طبق اظهارات افرادی که در این مطالعه شرکت کردند اکثر آنها کمردرد و زانو درد را تجربه کردند. بررسی ها نشان می دهد که تا 20 درصد از مردم از آرتروز رنج می برند که جزء اصلی آرتریت زانو است. همچنین حدود 23 درصد از افرادی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت کردند کمردرد را تجربه کردند.

روش های تشخیص آرتریت

یاری درباره نحوه تشخیص بیماری گلو گفت: شرح حال و معاینه پزشکی اولین قدم برای تشخیص بیماری گلو است. افرادی که از آرتروز گردن یا کمر رنج می برند اغلب از سفتی در پشت یا گردن خود شکایت دارند. پزشک می تواند آرتریت را با تعیین علائم بالینی تشخیص دهد. پزشکان همچنین می توانند آرتریت را با لمس حرکت و آزمایش ناحیه آسیب دیده تشخیص دهند.

یکی از اعضای هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز گفت: تصویربرداری از دیگر روش های تشخیص بیماری های کلیوی است. به گونه ای که پزشک با رادیولوژی آرتروز و شدت این بیماری را تشخیص دهد. گاهی اوقات آرتریت به سایر قسمت های مفصل آسیب می رساند. به عنوان مثال آرتریت زانو می تواند باعث تحلیل رفتن منیسک و آسیب به آن شود. بررسی وضعیت ساختاری منیسک نیاز به MRI دارد. گاهی برای بررسی وضعیت آناتومیکی بیماران مبتلا به آرتریت سی تی اسکن نیز توصیه می شود. بنابراین معاینه شرح حال بیمار و تصویربرداری به ویژه رادیولوژی و سپس MRI از روش های تشخیصی رایج در آرتریت است.

برش قالب؛ مهمان دائمی فرد مبتلا

5 نکته ای که بیماران باید رعایت کنند

وی درباره راه های پیشگیری از ورم مفاصل گفت: سایش یا ورم مفاصل مانند سرماخوردگی نیست که ناشی از ویروس باشد و کاملا با دارو درمان شود. نکته اصلی این است که آرتروز همیشه مهمان فرد مبتلا است. اگر افراد مبتلا به آرتروز می خواهند از درد دوری کنند و فعالیت های روزانه خود را طبق معمول انجام دهند باید به سلامت خود توجه کنند و پنج اقدام را در برنامه روزانه خود اجرا کنند.

یاری با بیان اینکه مبتلایان به آرتروز باید وزن خود را متعادل نگه دارند تصریح کرد: اولین قدم برای پیشگیری از آرتروز کنترل وزن است. ارتباط اضافه وزن با آرتریت قابل توجه است. گفته می شود کاهش وزن 10 درصدی می تواند فشار وارده بر زانو را تا 50 درصد کاهش دهد.

از

یاری درباره لزوم فعالیت بدنی نیز گفت: زندگی فعال دومین توصیه متخصصان طب فیزیکی برای پیشگیری از آرتروز است. افزایش پیاده روی روزانه کاهش استفاده از آسانسور و پله برقی کاهش کارهای روزمره نشستن و تحرک بیشتر از جمله مواردی است که برای پیشگیری از آرتروز توصیه می شود. در عین حال انجام برخی تمرینات باعث تقویت عضلات مسئول حمایت از مفاصل می شود. البته یادگیری و انجام تمرینات روزانه باید ملکه ذهن افراد مستعد به آرتروز باشد.

اهمیت ویتامین D کلسیم و ریز مغذی ها در پیشگیری از آرتروز

مدیر کلینیک پزشکی پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از مکمل ها و ریزمغذی ها سومین اقدام برای پیشگیری از اسهال است. پس از همه گیری کووید-19 استفاده از ویتامین D در حال بررسی است. اما حدود 80 درصد مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می برند. کمبود ویتامین D در بین ایرانی ها به حدی است که همه ایرانی ها باید حداقل یک قرص 50 هزار واحدی ویتامین D در ماه مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه کلسیم یکی دیگر از مواد مهم برای پیشگیری از چاقی است گفت: نوشیدن لبنیات بهترین راه برای دریافت کلسیم است. با افزایش مصرف شیر و به خصوص شیر (حداقل 2 لیوان) نیاز به دریافت کلسیم برطرف می شود.

یاری به نقش ترکیبات گیاهی در پیشگیری از بیماری گلو اشاره کرد و گفت: برخی از ترکیبات گیاهی مانند هویج دارچین سویا و آووکادو می توانند از بیماری گلو پیشگیری کنند. این داروهای به اصطلاح و به اشتباه غضروف ساز نامیده می شوند که می توانند به کاهش سفتی و بهبود درد ناشی از سفتی مفاصل کمک کنند.

اهمیت تغییر سبک زندگی

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی می تواند از فشار به مفاصل جلوگیری کند گفت: افرادی که از آرتروز زانو می ترسند باید بدانند که خم شدن زانو باعث فشار بیشتر به این قسمت از بدن می شود. بنابراین پرهیز از زانو تا حد امکان چهارمین اقدام ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. مواردی مانند دو زانو نشستن چهار زانو نشستن استفاده از توالت ایرانی و سایر مواردی که باعث زانو درد می شود را باید به گونه ای تنظیم کرد که در طول روز زانوهایشان کمتر دچار ترک خوردگی شود.

مدیر کلینیک پزشکی و ارتقای سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: نشستن روی میز دراز کشیدن روی تخت خواندن نماز روی میز در مواقع درد شدید و استفاده از توالت برای کاهش توصیه می شود. افسردگی خفه کردن

وی پنجمین اقدام پیشگیرانه را استفاده از کفش و چکمه مناسب عنوان کرد و گفت: کفش و چکمه طبی با تجویز فیزیوتراپ فشار وارده به زانو را کاهش داده و در پیشگیری از آرتروز نقش دارد.

فقط به یک درمانگر بسنده نکنید

یاری با بیان اینکه چندین مرحله برای درمان نقرس وجود دارد بیان کرد: به عنوان مثال فرد مبتلا به نقرس زانو باید تنها به یک پزشک تکیه کند. بله باید دکترت باشه اول از همه پزشکان باید سبک زندگی یک فرد مبتلا به آرتروز را تغییر دهند. بعد از تغییر سبک زندگی مراحل بعدی درمان شامل تجویز دارو است که بخشی از دارو است.

از

اما روش های درمانی و نیاز به ورزش های روزانه

یکی از اعضای هیات علمی پژوهشکده علوم پزشکی جهاد دانشگاهی تهران انجام ورزش های روزانه را از دیگر راهکارهای درمان آرتروز عنوان کرد و گفت: فیزیوتراپی نیز می تواند با کاهش التهاب و بهبود وضعیت مفاصل به بهبود وضعیت مفاصل کمک کند. حرکت مفاصل همچنین تزریق به مفصل یکی دیگر از درمان های آرتریت است.

وی ادامه داد: ترکیبات مختلفی مانند داروی ضدالتهابی کورتونین به مفاصل تزریق می شود. گاهی برای نرم شدن مفصل ژل هیالورونیک هم تزریق می کنیم. همچنین پی آر پی از دیگر اقدامات درمانی است. به گونه ای که از بیمار خون گرفته شده و پلاکت ها جمع آوری و به مفصل تزریق می شود. این تزریق ها می توانند به صاف شدن مفصل کاهش درد و التهاب و بهبود عملکرد فرد کمک کنند.

آرتریت و تعویض مفصل

یاری در قسمت پایانی سخنان خود با بیان اینکه گاهی شدت بیماری بسیار زیاد است خاطرنشان کرد: زمانی که شدت بیماری بسیار زیاد باشد روش های رایج غیرجراحی برای درمان آرتروز موثر نبوده و جایگزینی می شود. از مفصل زانو در چنین مواردی توصیه می شود. اگر بیمار بیماری زمینه ای نگران کننده نداشته باشد و سن مناسبی داشته باشد تعویض مفصل زانو را انجام می دهیم. لازم به ذکر است که پس از جراحی بیمار نباید با تعویض مفصل زانو موافقت کند و رعایت نکاتی پس از تعویض مفصل زانو ضروری است.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خطر بی خوابی و استرس برای مفاصل/ آرتروز؛ مهمان همیشگی فرد مبتلا" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خطر بی خوابی و استرس برای مفاصل/ آرتروز؛ مهمان همیشگی فرد مبتلا"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه