جزئیات یک مصوبه پرحاشیه/ تغییر مدیریت منطقه دنا مسکوت است

جزئیات یک مصوبه پرحاشیه/ تغییر مدیریت منطقه دنا مسکوت است

به گزارش نارنجی، در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست که در 23 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، سطح حفاظت از منطقه پادنا حوالی سمیرم در استان اصفهان به وسعت 30 هزار و 132 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. منطقه پادنا طبق نقشه ارائه شده تصویب و مقرر شد بخشی از منطقه حفاظت شده دنا به مساحت 61 هزار و 500 هکتار تحت عنوان منطقه حفاظت شده پادنا حفاظت شود. سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان.

به گزارش نارنجی، در این رابطه حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفتگو با خبرنگار نارنجی در اصفهان گفت: نظارت بر نمایندگان مردم استان کهگیلویه و بویار. احمد. در شورا و نگرانی هایی که مطرح کردند باعث شد سازمان محیط زیست این کار را اجرا کند و این تصمیم را مسکوت ببندد.

وی ادامه داد: در جلساتی که داشتیم نمایندگان مردم کهگیلو مسائل را به خوبی تبیین کردند و اطلاعات خوبی در مورد وضعیت اجتماعی منطقه و مسائل زیست محیطی ارائه کردند و برای این امر بخشی از مصوبه شورای عالی محیط زیست بود. تغییر مدیریت بخشی از منطقه حفاظت شده دانا از استان کهگیلویه به استان اصفهان، اکنون آرام است.

توسعه منطقه پادنای سمیرم برای سازمان محیط زیست مهم است

دستیار محیط زیست طبیعی و تنوع زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اصل تصمیم بر این بود که مدیریت ارتفاعات اصلی و پارک ملی دانا به مدیریت کل محیط زیست استان اصفهان واگذار نشود، اما در پایان در جلسه شورای عالی محیط زیست 35 هزار هکتار از ارتفاعات پادنای سمیرم تصمیمی برای ارتقای سطح گرفته شد که برای ما بسیار مهم بود و در مجموع تلاش های ساماندهی بر این موضوع بود زیرا منطقه پادنا یک بخش مهم و تکیه گاه محکمی برای ارتفاعات دانا می باشد.

اکبری همچنین گفت: بر اساس مصوبه شورا باید با نوسازی 35 هزار هکتار از منطقه پادنا و کمتر از 30 هزار هکتار از مناطق حفاظت شده دانا، مجتمع یکپارچه ساخته می شد و قطعه دوم نیز اجرایی می شد. ادغام این منطقه اکنون به دلیل برخی مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس مسکوت مانده است.

وی بیان کرد: بی شک در جلسات فنی سازمان در این خصوص تصمیم گیری می شود و در آن جلسات از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد دعوت می شود تا مطالبات مردم و چالش های پیش روی آنها را مطرح کنند.

دستیار محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان ملی محیط زیست گفت: در صورت نیاز به بررسی این موضوع در شورای عالی محیط زیست، بحث های فنی نیز پیگیری می شود.

تغییر مدیریت استانی مناطق تاثیری بر طرح های انتقال آب ندارد

اکبری خاطرنشان کرد: به هر حال مقررات و قوانین به گونه ای نیست که منطقه ای تحت مدیریت سازمان محیط زیست با تغییر مدیریت از استانی به استان دیگر و انتقال مدیریت این دو استان از محیط زیست حذف شود. . در مسائلی مانند طرح های انتقال آب یا تحویل آبنما و … تاثیری ندارد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با وجود رد اظهارات مبنی بر اینکه تغییر مدیریت بخشی از منطقه دانا با هدف تسهیل در اجرای طرح های حمل و نقل آب اصفهان است، اظهار داشت: باید انجام شود. لازم به ذکر است که تصمیمات مربوط به این موضوعات از جمله طرح های انتقال آب و احداث سد و … در سازمان حفاظت محیط زیست کشور قوانینی وجود دارد و واحد تخصصی در معاونت امور انسانی سازمان در مورد همه این طرح ها تصمیم گیری می کند، زیرا این گونه طرح ها مربوط به ارزیابی زیست محیطی است و اداره محیط زیست انسانی طی یک فرآیند تصمیم گیری می کند.

بهسازی منطقه محدودیت هایی را برای اجرای هر طرحی ایجاد می کند

اکبری از تغییر قانون از استانی به استان دیگر خبر داد و گفت: باید توجه داشت منطقه ای که توسعه یافته با موانعی مواجه است زیرا قبلاً شکار در آن ممنوع بوده است زیرا قوانین سختگیرانه ای وجود ندارد. ممنوعیت نکردن مناطق شکار، زمانی که برای منطقه حفاظت شده تمدید می شود، نه تنها مسائلی مانند پروژه های انشعاب آب یا احداث سدها را محدود می کند، بلکه بسیاری از موارد دیگر از جمله تغییر کاربری و … را نیز محدود می کند.

وی ادامه داد: البته تصمیم گیری در مورد آن پروژه ها در سطح مرکز و سازمانی است که پژوهشگاه ارزیابی محیط زیست است، بسیاری از آن پروژه ها توسط کارشناسان مرکز که نگاه ملی دارند بازدید می کنند.

دستیار محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ایران گفت: تمام سوالات و مشکلات مطرح شده را مد نظر قرار داده ایم و برای آنها برنامه داریم که در جلسات با نمایندگان دو کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. استان ها و در صورت لزوم. در شورای عالی اصلاحات محیط زیست را پیگیری خواهیم کرد.

تصمیم برای ارتقای منطقه پادنا همچنان پابرجاست

اکبری اعلام کرد: ارتقای سطح منطقه پادنا و تغییر مدیریت بخشی از منطقه دانا 2 قابل قبول است. تلاش می کنیم 35 هزار هکتاری که در پادنا نوسازی شده است را متوقف کنیم اما قسمت آخر مصوبه که مربوط به مدیریت منطقه است همچنان مسکوت مانده است.

وی ادامه داد: گفتنی است پارک ملی دنا موضوع این مصوبه نبوده و مدیریت آن با استان کهگیلویه و بویراحمد است و تاکنون بخشی از این منطقه که به استان اصفهان می رسد یکپارچه شده است. تحت مدیریت استان کهگیلویه است و این تصمیم ربطی به پارک ملی دنا ندارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ماجرا از این قرار است که اداره بخشی از منطقه حفاظت شده دانا که در حریم استان اصفهان بوده و مساحت آن کمتر از 30 هزار است. هکتار و بیش از 35 هزار هکتار. هكتارهايي كه اخيراً نوسازي شده بايد در اختيار استان اصفهان باشد، براي اين منظور در شورا قول داده شد كه با نيروي كافي، تجهيزات و ابزارهاي اضافي از اين نقطه حفاظت شود و بهتر از ساير مناطق بماند قبل از

تاکنون هیچ بخشی از این مصوبه اجرایی نشده است

اکبری با اشاره به اینکه هنوز هیچ بخشی از این مصوبه اجرایی نشده است، بیان کرد: زمان مهمی از آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست می گذرد و چند هفته از ابلاغ تصمیمات و نکات رصدی آن می گذرد منطقه کردستان استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در این منطقه فعال است و صلاحیت مدیریت و حفاظت از منطقه را دارد.

وی همچنین گفت: تا زمانی که جلسه فنی به نتیجه برسد و به نتیجه توافقی برسیم، کار دفاعی طبق روش فعلی ادامه خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به منطقه دانا تعصب دارند و این نقطه قوت و قابل احترامی است و اگر این تعصب به درستی هدایت شود. می تواند در حفاظت از محیط زیست بسیار مفید باشد.

61 هزار هکتار در مرز سیاسی استان اصفهان در حال بحث است

اکبری همچنین گفت: البته باید در نظر گرفت که 61 هزار هکتار مساحت مذکور که 35 هزار هکتار آن در منطقه پادنا و مابقی بخشی از حوزه استحفاظی دانا است، به طور کامل است. داخل منطقه حفاظت شده مرز سیاسی استان اصفهان

وی تصریح کرد: در این موضوع باید دغدغه مردم اصفهان را هم در نظر بگیریم که اگر تلاش می شود با پیگیری اصفهان از منطقه حمایت شود و مشکلات اجتماعی وجود داشته باشد طرف استان اصفهان و قبلا نامه و حساسیتی که دارند و جامعه عشایری نیز در این منطقه زندگی می کنند.

ظرفیت دو استان برای حفاظت از منطقه دانا باید کافی باشد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: باید توان هر دو استان برای حفاظت از منطقه دنا افزایش یابد.

اکبری همچنین گفت: از همه دلواپسان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا دارم که اگر از ساکنان آن منطقه که متعلق به حوزه استحفاظی استان اصفهان است حمایت نکنیم، مجموعه دانا آسیب می بیند و همین موضوع. برای محیط زیست و افراد علاقه مند اتفاق خواهد افتاد

وی تصریح کرد: بنابراین باید حمایت هر دو استان در حفاظت از مجموعه دانا و همکاری دو دستگاه عمومی محیط زیست، حمایت اجتماعی و تصمیم گیران در خصوص مجموعه این منطقه را داشته باشیم تا بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم. شغل نتیجه

به گزارش خبرنگار نارنجی، منطقه حفاظت شده دنا که در شمال شهر یاسوق و شهر سیشرد در جنوب استان اصفهان و بخش کوچکی از استان چهارمهال و بختیاری در دشت کارون قرار دارد، یک منطقه است. منطقه کاملا کوهستانی اختلاف ارتفاع پایین ترین و بلندترین نقطه در این منطقه بیش از سه هزار متر است.

این منطقه از نظر شرایط اقلیمی به سه قسمت کاملاً متفاوت، ارتفاعات، جنگل های خشک و نیمه خشک و نیمه استپی سرد تقسیم می شود. در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در زاگرس میانی بیش از دو هزار گونه است که از این تعداد حدود یک هزار و 250 گونه در منطقه حفاظت شده دانا شناسایی شده است که معادل 15.6 درصد از گونه های کشور است.

233217

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزئیات یک مصوبه پرحاشیه/ تغییر مدیریت منطقه دنا مسکوت است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزئیات یک مصوبه پرحاشیه/ تغییر مدیریت منطقه دنا مسکوت است"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه