تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال 22 درصد کم شد/ رشد اقتصادی به 4.5 درصد رسید

رییس کل بانک مرکزی:

تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال 22 درصد کم شد/ رشد اقتصادی به 4.5 درصد رسید

مدیرعامل بانک مرکزی از کاهش 22 درصدی نرخ تورم از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه خبر داد و تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی این است که نرخ تورم را نقطه به نقطه تعیین کند. در کانال 20 درصد در پایان سال 1403.

به گزارش گروه مالی خبرگزاری علم و فناوری نارنجی از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در گردهمایی پایان سال مدیران بانکی ضمن ارایه گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور توضیحاتی ارایه کرد. برنامه های بانک مرکزی برای سال 1403 در حوزه های مختلف سیاسی.

گزارشی از تحولات اخیر اقتصادی کشور

وی به آخرین شاخص ها و تحولات اقتصادی کشور در حوزه های مختلف اشاره کرد و تاکید کرد: بر اساس آمار اولیه نرخ رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد بوده است. که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال 2023 به عنوان یک نرخ رشد مناسب دیده می شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در دوره پژوهشی، بخش نفت با رشد بیش از 16 درصدی همراه بود که حاصل اجرای طرح های توسعه ای با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بود. امید است با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این حوزه، توسعه این بخش در سال آینده ادامه یابد.

به گفته فرزین، در بخش خدمات برخلاف نرخ رشد پایین سال های گذشته، نرخ رشد حدود 4 درصد بوده و در برخی از بخش ها مانند حمل ونقل و کالاهای بزرگ و فروش، نرخ رشد مناسبی حاصل شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی در 9 ماه گذشته 0.7 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش جزیی نشان می دهد. در گروه صنعت و معدن نیز نرخ رشد 9 ماهه 3.9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. البته برخی از بخش های زیرمجموعه صنعتی و معدنی دارای نرخ رشد بالاتری هستند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مخارج خصوصی در بازه زمانی 9 ماهه امسال 4.2 درصد افزایش داشته است. همچنین در 9 ماهه امسال تشکیل دارایی های ثابت 4.5 درصد و صادرات کالا و خدمات 17.9 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات تنها 5.3 درصد افزایش یافت و این امر باعث شد تولید ناخالص داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.0 درصد افزایش یابد که نرخ رشد نسبتا خوبی است. سال..

وضعیت تورم و نقدینگی

فرزین در ادامه این جلسه به اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از تورم و رشد نقدینگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری کشور با رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم مواجه شد. به ویژه نرخ تورم در فروردین ماه با اجرای برنامه ها و تدابیر بانک، شاخص تورم نقطه به نقطه قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سال 1402 روند کاهشی محسوسی را نشان داد. بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 22 واحد کاهش یافت.

وی همچنین گفت: پیش بینی می شود نرخ تورم تا پایان سال جاری در سطح مناسب کانال 30 درصدی باشد که طبق هدفی که از قبل تعریف شده است.

مدیرعامل بانک مرکزی تصریح کرد: هدف افزایش شکایات تا پایان امسال 25 درصد است و در دی ماه 25.4 درصد افزایش شکایات داشته است. گفتنی است نرخ رشد 25 درصدی مطابق با نرخ رشد تعادل بلندمدت اقتصاد ایران در 40 سال گذشته است. دستیابی به این نقطه عطف به معنای گذراندن دوره 4 ساله نقدینگی بالا و رسیدن به شرایط باثبات بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی است.

آخرین وضعیت ارز

فرزین درباره وضعیت اخیر پولی کشور گفت: بانک مرکزی امسال سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد که پس از اجرای این سیاست ثبات در بازارها ایجاد شد. تا زمانی که انتظارات نقدینگی و تورمی کنترل شود، نرخ ارز افزایش چندانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 78 میلیارد دلار ارز برای نرخ های حمایتی و غیرحمایتی تخصیص داده شده که از این میزان حدود 67 میلیارد دلار تامین و پرداخت شده است. این عملکرد از نظر تامین پول مورد نیاز کشور رکورد محسوب می شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: منابع مالی بانک مرکزی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی داشته و میزان پول ارسالی به بازار نسبت به سال های 1398، 1379 و 1380 چشمگیر شده است. منجر به رشد تشکیل سرمایه به ویژه در ماشین آلات شد.

فرزین همچنین گفت: در حال حاضر فروش سکه و طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در حال انجام است و پیش بینی می شود در آینده فروش سکه نیز در این مرکز انجام شود. توسعه فعالیت های مرکز مبادلات یکی از برنامه های بانک مرکزی است و امید است بازار آینده در این موسسه باز شود.

وی ادامه داد: در مجموع باید گفت با توجه به نسبی بودن تغییرات اقتصاد، اهدافی که در ابتدای سال از نظر متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین از نظر متغیرهای پولی تعیین شد. از اقتصاد به درک نزدیک بودند

سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی در سال آینده

رییس کل بانک مرکزی در ادامه این جلسه اعلام کرد: برنامه بانک مرکزی دستیابی به نرخ رشد نقدینگی 23 درصدی با نرخ مثبت و منفی 2 درصد در پایان سال آینده است. تغییر جزیی نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به امسال ناشی از بهبود توسعه اقتصادی و عدم وجود اثرات معکوس کنترل نقدینگی است.

به گفته فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال 1403 این است که نرخ تورم را نقطه به نقطه در کانال 20 درصد در پایان سال نگه دارد که در این صورت هدف بلندمدت وجود خواهد داشت.

وی گفت: در حوزه ارز یکی از مهمترین سیاست های بانک مرکزی آزادسازی منابع موجود در کشورهای خارجی است که امید است این مهم با همکاری نهادهای مختلف در کشورهای خارجی اجرایی شود. ” دولت و این منابع صرف سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.»

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی همچنان با اعمال سیاست های پولی سعی در کاهش نرخ ارز دارد و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

فرزین با تاکید بر اینکه هدف این بانک تامین تمام منابع لازم برای سرمایه گذاری و تجارت در کشور است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری با آزادسازی منابع و گشایش هایی که در دو سال اخیر رخ داده است. سه هفته در برخی کشورها و فاینانس های بسیار خوبی که انجام شده است، پیش بینی می شود رشد سرمایه گذاری کشور به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گیرد.

تاکید کرد: بانک مرکزی در مرکز مبادلات به گونه ای عمل خواهد کرد که برای پروژه هایی که نیاز به ارز دارند، اوراق ارزی منتشر شود و حتی در حوزه مالی نیز معرفی شود تا این گونه سرمایه گذاری ها دچار محدودیت مالی نشود. .

به گفته رییس کل بانک مرکزی، بهترین عملکرد نظام بانکی وظیفه اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی یک شرکت اقتصادی نیست که دنبال سود باشد. در صورت رفع مشکلات و مشکلات نظام بانکی و ارایه خدمات مطلوب به مردم، بانک مرکزی در انجام رسالت خود موفق تلقی می شود.

فرزین تصریح کرد: مدیریت اعتبار مبنای نظری و عملی دارد و ابزار بسیار مهمی برای بهبود فعالیت های اقتصادی و توسعه محسوب می شود. بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سند گامبیا را اصلاح و تدوین کرد. برخی از بانک ها نیز در تامین مالی خدمات زنجیره ای فعالیت خوبی دارند. پیش بینی می شود در سال آینده اوراق قرضه و سایر بازارهای تامین مالی زنجیره ای سهم بیشتری در تامین مالی تولید کشور داشته باشند.

این میانجی به تداوم اصلاح نظام بانکی در سال آینده اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا به بانک هایی که برای اجرای برنامه های اصلاحی کار نمی کنند کمک کند. ضمن اینکه تلاش می شود با همکاری مدیران شبکه بانکی مشکلات برطرف شود. البته باید توجه داشت که اصول بانکی در همه زمینه ها باید رعایت شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه قانون جدید بانک مرکزی در سال جدید اجرا می شود، گفت: این قانون در برخی موارد اختیارات جدیدی به بانک مرکزی در زمینه نظارت داده است. پیش بینی می شود توسعه سامانه های نظارتی ادامه یابد تا بانک مرکزی بتواند به صورت آنلاین نظارت کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال 22 درصد کم شد/ رشد اقتصادی به 4.5 درصد رسید" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال 22 درصد کم شد/ رشد اقتصادی به 4.5 درصد رسید"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه