تشخیص انواع بیماری با معاینه دهان و دندان

تشخیص انواع بیماری با معاینه دهان و دندان
نارنجی:

به گزارش روزنامه سان دکتر نیل سیکا دندانپزشک می گوید: معاینه دندان تنها فرصتی برای تشخیص مشکلات دندان و لثه نیست. او توضیح می دهد که دندانپزشک شما وقتی به داخل دهان شما نگاه می کند می تواند علائم مشکلات دیگر را نیز ببیند. او همچنین می تواند با بررسی سلامت مفاصل فک علائم سرطان دهان را تشخیص دهد. دانشمندان همچنین به بررسی این موضوع پرداخته اند که چگونه مواردی مانند التهاب مزمن در دهان می تواند بر سایر قسمت های بدن شما تأثیر بگذارد و چرا.

در این مقاله بر اساس دکتر.

بیماری قلبی

افرادی که دارای سلامت دهان و دندان ضعیف و بیماری لثه یا از دست دادن دندان هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته هستند. این رابطه در بسیاری از مطالعات ثابت شده است. نظریه ها در مورد علت وجود این ارتباط متفاوت است اما تصور می شود که باکتری هایی که لثه ها را آلوده می کنند و باعث بیماری هایی مانند التهاب لثه می شوند به رگ های خونی در سایر قسمت های بدن می روند و به آنها آسیب می رسانند.

مردم متوجه نمی شوند که لثه های ملتهب منبع خون زیادی دارند و همچنین دارای حفره های پریودنتال هستند که بین لثه و دندان فاصله ایجاد می کند و اجازه می دهد باکتری ها وارد جریان خون شوند. وجود تارتار باعث افزایش رشد باکتری ها در اطراف ریشه دندان می شود. با تجمع این میکروارگانیسم ها در اطراف ریشه ارتباط بین دندان ها و لثه ضعیف می شود و بین این دو فاصله ایجاد می شود. این فضا را پاکت پریودنتال می نامند.

کمبود مواد مغذی

درد دهان می تواند نشانه کم خونی ناشی از کمبود آهن و تعدادی دیگر از ویتامین های مورد نیاز بدن باشد. اگر دندانپزشک نتواند مشکل اساسی دندان را برای بیمارانی که اغلب ضایعات روی زبان یا لثه دارند پیدا کند ممکن است آزمایش خون را توصیه کند. اگر کمبود آهن نباشد مقصر دیگر ممکن است کمبود روی ویتامین B12 یا فولات باشد. این مشکل به احتمال زیاد با تغییر رژیم غذایی و مکمل ها قابل حل است.

خطر زایمان زودرس

مادران باردار باید مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند زیرا بیماری لثه با خطر زایمان زودرس همراه است. یک مطالعه همچنین نشان داد که زنانی که زایمان زودرس داشتند چهار برابر کمتر از زنانی که زایمان کامل داشتند مراقب سلامت سینه خود بودند. همچنین 8 برابر پلاک بیشتر داشتند. نتایج منتشر شده در مجله پریودنتولوژی بالینی نشان داد که مادرانی که پوسیدگی یا پرکردگی دندان درمان نشده داشتند نیز در معرض خطر زایمان زودرس هستند.

بیماری التهابی روده

دهان شما به معده شما متصل است بنابراین اطلاعات زیادی در مورد آنچه در سیستم گوارش شما می گذرد به دندان های شما می دهد. بیماری کرون (به دلیل التهاب مزمن طولانی مدت) هم در دندانپزشک و هم در پزشک قابل مشاهده است.

رفلاکس اسید

این یکی دیگر از مشکلات معده است که ابتدا با مشاهده وضعیت دندان ها قابل تشخیص است به خصوص اگر بیمار به جای سوزش سر دل رفلاکس خاموش داشته باشد. در این شرایط بیماران متوجه می شوند که اسید معده شان به ادرار برمی گردد و گاهی به ویژه شب ها به دهان می رود. این می تواند باعث آسیب به مینای دندان شود اما مصرف آنتی اسیدها و تغییر شیوه زندگی می تواند اثر آن را کاهش دهد.

زوال عقل

علل زوال عقل پیچیده است و هنوز توسط محققان در حال بررسی است. اما مطالعات بیشتر نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان در معرض خطر زوال شناختی قرار دارند و از این بیماری رنج می برند. تحقیقات منتشر شده توسط دانشگاه مرکزی لنکستر در ژانویه 2023 نشان داد که پروتئینی به نام آمیلوئید بتا که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت می شود در سطوح خارجی دندان های عفونی نیز بسیار قابل مشاهده است همچنین شواهدی وجود دارد که افراد مبتلا به زوال عقل و زوال عقل در مراحل اولیه زوال شناختی سریع تری را تجربه می کنند.

تکرار کرد

اگر دندان های شما آسیب دیده یا شکسته است ممکن است دندان قروچه داشته باشید وضعیتی که در آن فک خود را فشار می دهید. بسیاری از بیماران این کار را فقط در حالت دراز کشیدن انجام می دهند بنابراین تا زمانی که دندانپزشک آن را تشخیص ندهد ممکن است از این مشکل آگاه نباشند.

علائم دیگر می تواند شامل درد فک درد گردن و شانه سردرد و گوش درد باشد. استرس و اضطراب می تواند یکی دیگر از دلایل دندان قروچه باشد بنابراین یافتن راه هایی برای آرامش قبل از خواب نیز می تواند به کاهش دندان قروچه کمک کند. سایر علل دندان قروچه می تواند شامل برخی داروها سیگار کشیدن و نوشیدن الکل و خروپف یا آپنه خواب باشد. همچنین ممکن است دندانپزشک شما یک محافظ دهان به شما بدهد تا در شب استفاده کنید تا از دندان قروچه محافظت کند.

مشکلات کبدی

یک مطالعه در سال 2019 توسط دانشگاه کوئینز بلفاست نشان داد افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند 75 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند. دلیل این ارتباط هنوز نیاز به تحقیق دارد اما دانشمندان دریافته اند که باکتری به نام Fusobacterium nucleatum که از حفره دهان خارج می شود در کبد بیمار یا سرطان یافت می شود. سرطان کبد ششمین سرطان شایع در سراسر جهان و چهارمین قاتل اصلی است بنابراین مراقبت از لثه و دندان می تواند از آن جلوگیری کند.

یائسگی

همانطور که هورمون های خشمگین بارداری می توانند بر دهان شما تأثیر بگذارند تغییرات قبل از یائسگی نیز می تواند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال سطوح پایین استروژن می تواند بر تولید بزاق تأثیر بگذارد و باعث خشکی دهان شود که خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد.

رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از این خطر کمک کند و دندانپزشک شما همچنین ممکن است یک محصول بزاق مصنوعی را برای جلوگیری از خشکی دهان تجویز کند. خطر پوکی استخوان در زنان با افزایش سن افزایش می یابد و برخی از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه هستند.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سه برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض مشکلات دندانی هستند در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز بیشتر در معرض خطر هستند و هر گونه بریدگی یا زخم در دهان بیش از حد معمول در خون باقی می ماند می تواند باعث افزایش سطح بزاق شود و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تشخیص انواع بیماری با معاینه دهان و دندان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تشخیص انواع بیماری با معاینه دهان و دندان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه