ترانزیت راه آهن اینچه برون | فرصت اقتصادی گلستان

ترانزیت راه آهن اینچه برون | فرصت اقتصادی گلستان

ترانزیت ایستگاه راه آهن اینچه برون، فرصت اقتصادی برای گلستان

ایستگاه راه آهن اینچه برون، به خاطر موقعیت مرزی و اتصال به کشورهای آسیای میانه و قفقاز، یک فرصت بی نظیر برای رونق اقتصادی استان گلستان و کل کشور به حساب میاد. این مسیر ریلی می تونه گلستان رو به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنه و درآمدهای ارزی فوق العاده ای برای ایران داشته باشه.

اگه بخوایم به اهمیت این منطقه یه نگاهی بندازیم، باید گفت اینچه برون مثل یه گنج پنهان می مونه که سال هاست پتانسیل های بی نظیرش به طور کامل شناخته نشده. حالا وقتشه که این گنج رو از دل خاک بیرون بکشیم و به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنیم. از سرمایه گذارهای بزرگ داخلی و خارجی گرفته تا تجار و حتی مردمی که دنبال فرصت های شغلی جدید هستند، همه و همه می تونن از این پتانسیل بهره مند بشن. اینچه برون فقط یه اسم نیست، یه کلید طلاییه برای باز کردن درهای تجارت و توسعه که تا حالا شاید کمتر بهش توجه کردیم.

معرفی ایستگاه راه آهن اینچه برون؛ تاریخچه و ویژگی های کلیدی

اینچه برون، یه شهر کوچیک مرزی توی شهرستان گنبدکاووس استان گلستانه که با ترکمنستان همسایه ست. موقعیت جغرافیایی این شهر واقعاً خاص و استراتژیکه، چون دقیقاً سر راه یه کریدور مهم ریلی بین المللی قرار گرفته. مردم این منطقه، بیشترشون از قوم ترکمن هستند و سال هاست که با کشاورزی، دامداری و یه جورایی «تجارت چمدانی» روزگار می گذرونن. اینجا هم مثل خیلی جاهای دیگه شمال ایران، طبیعت قشنگی داره؛ مثلاً تالاب های آلماگل و آلاگل که هر کدومشون خودشون یه جور جاذبه توریستی محسوب می شن.

آشنایی با اینچه برون و موقعیت آن

تصور کنید یه شهر مرزی که توی منطقه شوره زار قرار گرفته و زمین هاش تحت تأثیر رودخونه اترک هستن، اما همین ویژگی ها باعث شدن تا از قدیم بهش «اینچه برون» بگن؛ یعنی «دماغه باریک». همین اسم هم نشون می ده این شهر چقدر خاص و متفاوت از بقیه جاهاست. مهم ترین نکته درباره اینچه برون، همین مرزی بودنش و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه، به خصوص ترکمنستانه. این موقعیت باعث شده که اینچه برون از همون اول پتانسیل بالایی برای ارتباطات تجاری داشته باشه، چیزی که سال هاست گمرک این منطقه هم داره باهاش سروکار پیدا می کنه. در واقع، اینچه برون یه جورایی مثل دروازه ای می مونه که ایران رو به همسایه های شمالی خودش وصل می کنه.

تاریخچه و مشخصات خط ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان

خط ریلی اینچه برون یه داستان پر فراز و نشیب داره. این خط، رسماً توی آذرماه سال ۱۳۹۳ با حضور رئیس جمهورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شد. می دونید، این خط یه پروژه خیلی بزرگ بود که ۹۲۴ کیلومتر طول داره؛ ۱۲۰ کیلومترش توی قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر توی ترکمنستان و بیش از ۸۰ کیلومترش توی خاک ایران قرار گرفته. شروعش از ناحیه اوزن قزاقستانه، از ترکمنستان رد می شه و از منطقه اترک به داشلی برون می رسه و در نهایت از مرز اینچه برون وارد کشور ما میشه. بعدش هم از شمال گنبدکاووس می گذره و به ایستگاه راه آهن گرگان وصل می شه تا به شبکه ریلی سراسری ایران بپیونده. این خط واقعاً یه دستاورد بزرگ بود که هدفش این بود که ایران رو به آسیای میانه و حتی قزاقستان وصل کنه و یه راه ارتباطی تازه برای تجارت باز کنه.

اهمیت استراتژیک در کریدورهای بین المللی

حالا شاید بپرسید این خط ریلی چه اهمیتی داره؟ خب، اینچه برون نقش حیاتی توی کریدورهای بین المللی مثل کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب (که بهش IRN-TK-KZ هم میگن) ایفا می کنه. یعنی چی؟ یعنی اینچه برون می تونه یه پل ارتباطی باشه برای اینکه کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه، کالاهای خودشون رو از طریق ایران به خلیج فارس و آب های آزاد برسونن. از اون طرف هم، کالاهای ما می تونه از این مسیر به این کشورها برسه. اینچه برون نه تنها راه رو برای تجارت کوتاه تر می کنه، بلکه از نظر هزینه هم به صرفه تره و از همه مهم تر، امنیت بیشتری نسبت به مسیرهای دیگه داره. یعنی با استفاده از این خط، می تونیم زمان و پول زیادی رو صرفه جویی کنیم و تجارت رو هم امن تر و مطمئن تر انجام بدیم. همین مزیت ها باعث می شه که اینچه برون یه موقعیت رقابتی خیلی عالی داشته باشه.

فرصت های اقتصادی بی بدیل: ابعاد و پتانسیل ها

حالا که با اینچه برون و جایگاهش آشنا شدیم، بیاین یه نگاه دقیق تر به فرصت های اقتصادی بی نظیری بندازیم که این ایستگاه راه آهن برای استان گلستان و کل کشور فراهم می کنه. اینجا فقط بحث جابجایی بار نیست، بحث یه تحول اقتصادی بزرگه که می تونه سرنوشت منطقه رو عوض کنه و درآمدهای ملی رو حسابی بالا ببره.

ظرفیت های ترانزیتی و جابجایی کالا

شاید فکر کنید ترانزیت کالا از اینچه برون در چه حدیه؟ در ابتدای کار، قرار بود سالانه حدود ۳ میلیون تن بار جابجا بشه و پتانسیل افزایشش تا ۱۰ میلیون تن هم وجود داشت. حالا تصور کنید چه حجم عظیمی از کالاها می تونه از اینجا رد بشه! کالاهایی مثل غلات، محصولات کشاورزی، انواع مواد صنعتی، نفت و گاز، و حتی مواد معدنی. مثلاً الان هم شاهد ترانزیت گندم، آرد، روغن آفتابگردان، قطعات خودرو و کلی کالای دیگه از این مسیر هستیم. از اینچه برون به عنوان یه هاب منطقه ای برای واردات چیزایی مثل چوب و نهاده های دامی و صادرات آبزیان به روسیه و چین هم میشه استفاده کرد. خلاصه اینکه، اینجا یه بازار بزرگ و متنوع از کالاهاست که هر کدومشون می تونه یه دنیا فرصت تجاری رو برای ما به وجود بیاره.

ارزش اقتصادی و درآمدهای ملی

یکی از مهم ترین بخش های این ماجرا، درآمدی هست که از این ترانزیت عاید کشور می شه. یه بار معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفته بود که کشورهای آسیای میانه ظرفیت ترانزیت ۱۰۰ میلیون تن بار رو دارن و ایران می تونه سهم ۶۰ میلیون تنی از این حجم رو به خودش اختصاص بده. اگه این اتفاق بیفته، می تونیم سالانه ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم! باور نکردنیه، نه؟ این رقم حتی از درآمدهای نفتی کشور هم بیشتره. فکر کنید چه تحولی تو اقتصاد کشور و مخصوصاً گلستان ایجاد می شه. ایجاد هزاران فرصت شغلی، جذب سرمایه گذاری های بزرگ و توسعه بخش خدمات، همه و همه از نتایج مستقیم شکوفایی اینچه برون خواهد بود. اینجا دیگه فقط یه ایستگاه راه آهن نیست، یه موتور محرک برای رشد اقتصادی یه استانه که می تونه روی کل کشور اثر بذاره.

نقش در دیپلماسی اقتصادی و روابط منطقه ای

ترانزیت ریلی از اینچه برون فقط بحث پول و کالا نیست؛ یه جنبه خیلی مهم دیگه هم داره و اون هم تقویت روابط تجاری و سیاسی ما با همسایه های شمالی، یعنی ترکمنستان و قزاقستان، و بقیه کشورهای منطقه است. وقتی با همسایه ها روابط تجاری خوبی داشته باشیم، این روابط سیاسی رو هم قوی تر می کنه و نفوذ ژئوپلیتیک ایران رو توی منطقه اوراسیا بیشتر می کنه. در واقع، اینچه برون می تونه یه ابزار قدرتمند دیپلماتیک باشه که به ایران کمک می کنه تا جایگاه خودش رو توی معادلات منطقه ای محکم تر کنه. وقتی مسیر ترانزیت از یه کشور می گذره، اون کشور نقش مهم تری توی منطقه ایفا می کنه و قدرت چانه زنی اش بالاتر می ره.

وضعیت کنونی و دستاوردهای اخیر؛ از وعده تا عمل

همیشه بین حرف و عمل یه فاصله ای هست. تو بخش های قبلی از پتانسیل های بی نظیر اینچه برون حرف زدیم، اما حالا بیاین ببینیم در حال حاضر واقعاً چه خبره و چقدر از این وعده ها عملی شدن. با اینکه هنوز راه زیادی در پیش داریم، اما پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی هم داشتیم که باید بهشون اشاره کنیم.

گزارش عملکرد و آمار حمل و نقل

اگه بخوایم صادق باشیم، توی سال های اولیه، به خاطر کمبود زیرساخت ها، اونقدر که انتظار می رفت از ظرفیت اینچه برون استفاده نشد. اما خوشبختانه توی سال های اخیر، به لطف دیپلماسی منطقه ای و روابط بهتر با همسایه ها، اوضاع خیلی بهتر شده. آمارها نشون می ده که سال گذشته ترانزیت کالا از مرز اینچه برون حدود ۳۲ درصد رشد داشته که این خودش یه نشونه مثبته. مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) اعلام کرده که فقط توی سه ماهه اول سال جاری، ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تن کالا از این مسیر جابجا شده که شامل صادرات، واردات و ترانزیت می شه. این رقم ها شاید به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی که در نظر داشتیم نرسیده، اما نشون می ده که مسیر درسته و داریم به سمت اهدافمون حرکت می کنیم.

سرمایه گذاری ها و پروژه های توسعه ای دولتی و خصوصی

خب، وقتی صحبت از توسعه می شه، باید به سرمایه گذاری ها هم اشاره کنیم. دولت سیزدهم توی سه سال اخیر، حدود ۳۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه شبکه ریلی گلستان اختصاص داده که این رقم قابل توجهیه. این بودجه صرف پروژه هایی مثل بازسازی خطوط قدیمی (مثلاً ۱۶ کیلومتر از خطوط فرسوده بازسازی شده)، حذف گذرگاه های غیرهمسطح و توسعه زیرساخت ها شده. از طرفی، بخش خصوصی هم بیکار ننشسته؛ مثلاً یک سیلوی ۶۰ هزار تنی توسط سرمایه گذار خصوصی در حال ساخته. فکر کنید، راه آهن گلستان حدود ۵۴۰ هکتار زمین توی اینچه برون داره که پتانسیل فوق العاده ای برای ایجاد مراکز لجستیک و زیرساخت های تخلیه و بارگیری داره و سرمایه گذاران می تونن از این فرصت استفاده کنن. این هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی واقعاً کلید توسعه ست.

افق های جدید در کریدورهای بین المللی

یکی از اتفاقات خیلی مهم و جدید، راه اندازی قطار کانتینری دوطرفه بین ایران و چین بود که تیرماه امسال انجام شد. این قطار قراره هر هفته یک بار از ایران به چین و یک بار از چین به ایران حرکت کنه. خوبی این مسیر چیه؟ زمان حمل و نقل رو تقریباً نصف می کنه و هزینه هاش هم خیلی رقابتیه، حتی با حمل و نقل دریایی. این یعنی ما می تونیم کالاهامون رو خیلی سریع تر و با هزینه کمتر به چین بفرستیم و از اونجا هم کالا وارد کنیم. بار قطار ایران به چین شامل مواد معدنی بود و بار قطار چین به ایران بیشتر قطعات خودرو. مذاکرات برای اتصال این مسیر به ترکیه و حتی اتحادیه اروپا هم در حال انجامه که می تونه افق های تجاری جدیدی رو برای ما باز کنه. همچنین برنامه ریزی هایی هم برای افزایش ترانزیت کالاهای روسیه به هند و خلیج فارس در دستور کاره.

چالش ها، موانع و راهکارهای غلبه بر آن ها

هیچ راهی بدون دست انداز نیست، مخصوصاً وقتی صحبت از پروژه های بزرگ اقتصادی باشه. اینچه برون هم با همه پتانسیل هاش، یه سری چالش و مانع جدی داره که باید برای غلبه بر اونها فکر اساسی بکنیم. اگه این مشکلات رو حل نکنیم، ممکنه نتونیم به اون ظرفیت واقعی که ازش حرف می زنیم برسیم.

کمبود و ضعف زیرساخت های حیاتی

یکی از مهم ترین گلایه های تجار و شرکت های حمل و نقل، همیشه کمبود زیرساخت ها بوده. یعنی چی؟ یعنی امکانات کافی برای تخلیه، بارگیری و انبارداری کالاها اونقدر که باید باشه، نیست. درسته که پیشرفت هایی داشتیم و آب و برق فراهم شده، اما برای حجم بالای ترانزیت، هنوز به سرمایه گذاری بیشتر توی تجهیزات مدرن و توسعه فیزیکی پایانه نیاز داریم. اگه نتونیم بارها رو سریع و راحت تخلیه و بارگیری کنیم و جایی برای انبار کردنشون نداشته باشیم، تجار ترجیح می دن از مسیرهای دیگه استفاده کنن، حتی اگه طولانی تر یا گرون تر باشن. این بخش از کار واقعاً حیاتیه و باید بهش توجه ویژه ای بشه.

موانع حقوقی و اداری بر سر راه سرمایه گذاری

حالا تصور کنید یه سرمایه گذار بخواد توی اینچه برون سرمایه گذاری کنه، اما سر راهش موانع اداری و حقوقی زیادی وجود داشته باشه. یکی از بزرگترین این مشکلات، ابهامات مربوط به تملک زمینه. مثلاً، یه سرمایه گذار گفته بود که برای ایجاد زیرساخت تخلیه و بارگیری، بعد از ۹ ماه هنوز با چالش های کوچک روبروه، چون مشخص نیست زمین متعلق به راه آهنه یا منطقه آزاد اینچه برون. همین مسئله، تعهدات سرمایه گذاران رو تحت تأثیر قرار می ده و باعث می شه ریسک سرمایه گذاری بالا بره. بوروکراسی اداری و کندی فرآیندها برای گرفتن مجوز و اجرای پروژه ها هم مزید بر علته و باعث دلسردی سرمایه گذاران می شه. باید یه راه حل شفاف و مشخص برای این مشکلات پیدا کنیم تا بخش خصوصی با خیال راحت وارد عمل بشه.

چالش های ژئوپلیتیکی و دیپلماتیک

گاهی اوقات، فقط زیرساخت های داخلی نیستند که جلوی پیشرفت رو می گیرن؛ مسائل منطقه ای و بین المللی هم تأثیر زیادی دارن. مثلاً، نفوذ بعضی قدرت های بزرگ مثل روسیه روی کشورهایی مثل ترکمنستان، ممکنه باعث بشه که کریدورهای منتهی به ایران اونطور که باید و شاید شکوفا نشن. اگه بخوایم از تمام پتانسیل های ترانزیتی اینچه برون استفاده کنیم، باید دیپلماسی اقتصادی مون رو تقویت کنیم و با کشورهای همسایه مذاکرات مستمر و جدی داشته باشیم. این شامل کاهش تعرفه ها، تسهیل رویه ها و تضمین حجم بار میشه. واقعاً که نقش دیپلماسی اقتصادی در این ماجرا چیزی کمتر از نقش زیرساخت ها نیست.

عدم هم افزایی کافی و بازاریابی ضعیف

یه مشکل دیگه که همیشه توی پروژه های بزرگ توی کشور ما وجود داشته، عدم هماهنگی و هم افزایی کافی بین نهادها و سازمان های مختلفه. وقتی هر سازمان راه خودش رو می ره، تصمیم گیری ها دچار تشتت می شن و کارها با کندی پیش می ره. علاوه بر این، باید قبول کنیم که پتانسیل های اینچه برون به اون شکل که باید، توی سطح بین المللی معرفی و بازاریابی نشده. خیلی از تجار و سرمایه گذاران خارجی هنوز اطلاعات کافی درباره مزایا و ظرفیت های این مسیر ندارن. باید یه استراتژی بازاریابی قوی و یکپارچه داشته باشیم تا بتونیم اینچه برون رو به دنیا معرفی کنیم و نظرها رو به خودش جلب کنیم.

نقشه راه آینده؛ پیشنهادات و چشم انداز توسعه

حالا که هم پتانسیل ها رو دیدیم و هم چالش ها رو شناختیم، وقتشه که یه نقشه راه روشن برای آینده ترسیم کنیم. اینچه برون پتانسیل تبدیل شدن به یه قطب ترانزیتی بزرگ رو داره، اما این اتفاق خود به خود نمی افته. باید با برنامه ریزی دقیق و اراده قوی، این مسیر رو هموار کنیم و تمام موانع رو از سر راه برداریم.

اولویت بندی تکمیل زیرساخت ها

اولین و مهم ترین قدم، تکمیل زیرساخت هاست. باید یه برنامه جامع و زمان بندی شده برای توسعه پایانه ریلی اینچه برون داشته باشیم. این برنامه باید شامل احداث انبارهای مدرن، تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری، و امکانات لجستیکی باشه. همونطور که گفتیم، رفع ابهامات حقوقی مربوط به تملک زمین ها هم خیلی مهمه تا سرمایه گذاران با خیال راحت وارد بشن. باید یه بستر شفاف و امن ایجاد کنیم تا هر کسی که می خواد توی اینچه برون سرمایه گذاری کنه، بدونه که با چه شرایطی روبرو میشه و ریسک کارش به حداقل برسه.

تقویت دیپلماسی اقتصادی فعال و هدفمند

دیپلماسی اقتصادی، همونطور که قبلاً هم گفتیم، نقش کلیدی داره. باید مذاکرات مستمر و هدفمندی با کشورهای هدف مثل چین، روسیه، کشورهای CIS، ترکیه و اروپا داشته باشیم. هدف این مذاکرات باید تسهیل رویه های گمرکی، کاهش تعرفه ها و از همه مهم تر، تضمین حجم بار باشه. اگه بتونیم با این کشورها به توافق های خوبی برسیم، حجم ترانزیت به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کنه. علاوه بر این، پیگیری جدی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکمنستان می تونه یه گام خیلی بزرگ برای هم افزایی اقتصادی و استفاده حداکثری از پتانسیل های مرزی باشه.

ایجاد مشوق ها و حمایت از بخش خصوصی

برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، فقط کافی نیست موانع رو برداریم؛ باید مشوق هم ایجاد کنیم. ارائه تسهیلات اعتباری با نرخ های مناسب، معافیت های مالیاتی و تضمین های دولتی، می تونه جذابیت سرمایه گذاری توی اینچه برون رو چند برابر کنه. علاوه بر این، باید فرآیندهای اداری رو تا حد امکان ساده و سریع کنیم تا سرمایه گذار در پیچ و خم بوروکراسی گرفتار نشه. کاهش ریسک های سرمایه گذاری، باعث می شه که پول های بیشتری به سمت این پروژه سرازیر بشه و توسعه با سرعت بیشتری پیش بره. حمایت واقعی از بخش خصوصی، یعنی برداشتن سنگ ها از سر راهش، نه فقط حرف زدن.

توسعه شبکه ریلی و لجستیکی مکمل

اینچه برون تنها یه نقطه روی نقشه نیست؛ باید به عنوان بخشی از یه شبکه بزرگ تر دیده بشه. برای همین، توسعه شبکه ریلی و لجستیکی مکمل خیلی مهمه. مثلاً، پروژه اتصال ریلی اینچه برون به آزادشهر و شاهرود که می تونه مسیر رو به جنوب کشور و حتی به آب های آزاد خلیج فارس وصل کنه، یه اولویت بزرگه. جذب ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه برای این پروژه می تونه یه تحول عظیم ایجاد کنه. علاوه بر این، باید روی توسعه مراکز لجستیک و انبارهای هوشمند توی منطقه اینچه برون کار کنیم تا خدمات جانبی حمل و نقل هم به بهترین شکل ممکن ارائه بشن و تجار هیچ دغدغه ای نداشته باشن.

استراتژی بازاریابی و اطلاع رسانی یکپارچه

همونطور که گفتیم، معرفی پتانسیل های اینچه برون به دنیا، یکی از ضعف های ما بوده. باید یه استراتژی بازاریابی و اطلاع رسانی یکپارچه داشته باشیم. حضور فعال توی همایش ها و نمایشگاه های بین المللی، معرفی اینچه برون به عنوان یه گزینه جذاب برای ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت رسانه های داخلی و خارجی برای افزایش آگاهی عمومی، همه و همه می تونه کمک کننده باشه. باید داستان اینچه برون رو به گوش همه برسونیم، داستان یه فرصت اقتصادی بی نظیر که می تونه گلستان رو به یه قطب تجاری مهم تبدیل کنه و نقش ایران رو توی تجارت منطقه ای و جهانی پررنگ تر کنه.

نتیجه گیری: اینچه برون؛ از پتانسیل تا قطب ترانزیت منطقه

در نهایت، باید بگیم که ایستگاه راه آهن اینچه برون چیزی فراتر از یه خط آهن سادست؛ این یک فرصت استثنائی و بی بدیل برای تحول اقتصادی استان گلستان و البته کل کشور به حساب میاد. موقعیت ژئواستراتژیک بی نظیر، اتصال به کریدورهای بین المللی و ظرفیت های بالای ترانزیتی، همگی نشون می ده که اینچه برون می تونه دروازه طلایی ایران به سمت بازارهای آسیای میانه، روسیه و حتی چین و اروپا باشه.

البته، برای اینکه این پتانسیل ها به واقعیت تبدیل بشن، باید یه سری کار اساسی انجام بدیم. باید اراده ملی و استانی قوی باشه و همه با هم، یعنی هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی، دست به دست هم بدن. تکمیل زیرساخت ها، حل موانع اداری و حقوقی، تقویت دیپلماسی اقتصادی فعال و البته یه بازاریابی حرفه ای و هدفمند، همگی قدم های ضروری توی این مسیر هستن. اگه بتونیم این کارها رو به درستی انجام بدیم، شک نکنید که استان گلستان تبدیل به یه قطب ترانزیت و تجارت منطقه ای می شه و تأثیر مثبتش رو توی اقتصاد کل کشور هم حس می کنیم. آینده اینچه برون روشنه، اگه ما هم به همون اندازه روشن بین باشیم و برای ساختنش تلاش کنیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ترانزیت راه آهن اینچه برون | فرصت اقتصادی گلستان" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ترانزیت راه آهن اینچه برون | فرصت اقتصادی گلستان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه