بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

تجربیات روزانه ما، روابط ما، نحوه برخورد با مشکلات روزمره و بسیاری موارد دیگر قطعاً بر کیفیت سلامت روان ما تاثیر می گذارد.

به گزارش نارنجی، سلامت روان مردم در سراسر جهان در سال های اخیر به دلایل مختلفی از جمله بیماری کووید-19، افزایش تنش ها در برخی کشورها و مناطق جهان، افزایش پیامدهای تغییرات اقلیمی و… و غیره.

چرا مردم مراقبت های بهداشت روانی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند؟

در این میان، کارشناسان معتقدند دسترسی به مراقبت های مرتبط با سلامت روان در همه جا دشوار است و این مشکل به یک معضل جهانی تبدیل شده است. در حالی که تفاوت های زیادی بین کشورها در تخصیص منابع به خدمات مرتبط با سلامت روان وجود دارد، مشکلات مشابهی وجود دارد: تعداد کمی از مردم پس از تشخیص افسردگی، اضطراب یا اختلال مصرف مواد، مراقبت های کمتری دریافت می کنند و این یک مشکل است رفع شود.

علیرغم تامین مالی خدمات مرتبط با سلامت روان در برخی کشورها، بسیاری از خدمات موجود خدماتی نیستند که مردم عموماً از دسترسی به آنها احساس راحتی کنند.

بسیاری از مردم جهان به دلیل مشکلاتی مانند نقض حقوق شهروندی و سوء استفاده از این خدمات توسط برخی افراد و همچنین خدمات بی کیفیت از دریافت خدمات بهداشت روانی خودداری می کنند.

چگونه می توانیم سلامت روان را در سراسر جهان بهبود بخشیم؟

این یک سوال پیچیده است زیرا عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و محیطی وجود دارد که آسیب پذیری سلامت روان را افزایش می دهد. می توانیم با احساس نیاز شروع کنیم: چگونه از بیماری روانی پیشگیری و کاهش دهیم؟ و هنگامی که بیماری های روانی رخ می دهد، چگونه از آنها مراقبت کنیم و ناتوانی را کاهش دهیم؟ اینها سوالات اصلی برای بهبود سلامت روان مردم در سراسر جهان هستند.

حالا برای پیشگیری از بیماری روانی چه کنیم؟

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در سال 2022، کارشناسان یک متاآنالیز جهانی جامع را برای شناسایی عوامل خطر مهم اختلالات روانی انجام دادند که در صورت رسیدگی، می توانند اختلالات روانی را کاهش دهند. آنها آن را دیدند سختی دوران کودکی در بالای لیست قرار دارند. اگر بتوانید ناملایمات دوران کودکی را کاهش دهید، به طور بالقوه می توانید شیوع اسکیزوفرنی را تا 38 درصد کاهش دهید.

این فقط یک مثال است، اما به این معنی است که ما واقعاً باید در مورد علل مشکلات دوران کودکی فکر کنیم. همچنین باید از خود بپرسیم که برای ایمن نگه داشتن کودکان و جوانان و کاهش مواجهه آنها با مشکلاتی که ممکن است بر سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر بگذارد، چه کاری می توانیم انجام دهیم.

اولویت اصلی چیست؟

اولویت اصلی در حال حاضر پاسخ به بحران جهانی سلامت روان و پیش بینی نیازهای سلامت روان در دهه آینده است.

با این حال، کارشناسان پیشنهاد می کنند پیشگیری کلید پیشگیری از بحران های سلامت روان است. دسترسی آسان به خدمات، ایجاد مکان های امن برای کودکان و جوانان و… از این موارد است.

به گزارش آناتولی، در همین راستا یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) مشکلات سلامت روان را «اپیدمی بعدی» در افق جهانی خواند.

هانس کلوگه، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا، گفت: «من مشکلات سلامت روان را اپیدمی بعدی می نامم. برای تقویت روحیه انسان باید دست به دست هم دهیم.

کلوگ گفت که همه در جهان، به ویژه جوانان، تحت محدودیت و قرنطینه در طول همه گیری کووید-19 هستند که بر سلامت روان افراد تاثیر گذاشته است.

آنچه امروزه مردم بیش از هر بیماری یا بیماری روانی خاصی با آن دست و پنجه نرم می کنند، موقعیت ها یا شنیدن های استرس زا هستند و بسیاری از ما گاهی بیش از حد در معرض این استرس ها مانند دنبال کردن و دنبال کردن بیش از حد اخبار و اتفاقات ناخوشایند هستیم. موارد یا بسیاری از رفتارها و اعمال روزمره دیگر، نیاز به مدیریت فردی داریم تا سلامت روان و زندگی روزمره ما آسیب نبیند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، پیش از این اعلام کرده بود که همه مردم به نوعی با بیماری های روانی مواجه هستند. داشتن سلامت روان مفهومی از سلامت جسمانی است و تغییر سیاست ها و رویه ها در سلامت روان می تواند منافع واقعی و اساسی را برای افراد، جوامع و کشورها به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی سلامت روان سرمایه گذاری برای زندگی و آینده بهتر برای همه است.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه