بحران در دو سوی آتلانتیک

بحران در دو سوی آتلانتیک

بحران در دو سوی آتلانتیک

ناتو چه بخواهی چه نخواهیم در بحران است. بخشی از این بحران، اصرار آتلانتیک ها بر گسترش این قرارداد در شرق با عضویت اوکراین و گرجستان است. این درخواست و هدف گیری در چارچوب محاصره استراتژیک روسیه انجام شد اما با واکنش مسکو و جنگ اوکراین مواجه شد.

به گزارش نارنجی، حنیف غفاری، کارشناس مسایل بین الملل در یادداشتی ویژه در استراتژی معاصر نوشت: این روزها مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی مشغول تهیه پاسخ های مختلف تند و روشن به مواضع دونالد ترامپ هستند. رییس جمهور سابق ایالات متحده، در مورد پیمان آتلانتیک شمالی. ترامپ مدعی شده است که روسیه را تشویق می کند تا به اعضای ناتو حمله کند که به اندازه کافی برای حفظ هزینه های دفاع جمعی این ایتلاف کمک نمی کنند.

موضع ترامپ موج جدیدی از اضطراب را در دل آتلانتیک گرایان انداخته و آینده ای مبهم برای آنها ایجاد کرده است. اگرچه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در تلاش است تا اوضاع را کاهش دهد و بحران های مزمن ایجاد شده در دو سوی اقیانوس اطلس را سانسور کند، اما برای همگان روشن است که بازگشت ترامپ به کاخ سفید برای اکثر اعضای این ایتلاف کابوس است. . .

رییس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا) علاقه ای به ادامه حمایت مالی از اوکراین در جنگ با روسیه ندارد.

ناتو می گوید 18 کشور عضو این سازمان دفاعی به هدف تعیین شده برای صرف 2 درصد از تولیدات اقتصادی خود در سال جاری دست خواهند یافت، اما این ادعا نمی تواند خشم ترامپ را از ماهیت، ساختار و روابط امنیتی-مالی کاهش دهد.

علاوه بر این، رییس جمهور سابق آمریکا علاقه ای به ادامه حمایت اقتصادی اوکراین در جنگ با روسیه ندارد و ممکن است برای پایان دادن به جنگ با مسکو به توافقی محرمانه منعقد کند. این توافق محرمانه که اساس تفاهم نامه صلح خواهد بود، برخی خطوط قرمز مشترک اعضای ناتو را نادیده می گیرد.

ترامپ دو طرف اقیانوس اطلس را در هماهنگی و هم افزایی نمی بیند و با روس ها برای پایان دادن به جنگ در اوکراین به گونه ای کار خواهد کرد که برخلاف میل اصلی دیگر کشورهای عضو ناتو باشد.

ناتو چه بخواهی چه نخواهیم در بحران است. بخشی از این بحران، اصرار آتلانتیست ها بر گسترش این قرارداد در شرق با عضویت اوکراین و گرجستان است. این درخواست و هدف گیری در چارچوب محاصره راهبردی روسیه انجام شد اما با واکنش مسکو و جنگ اوکراین مواجه شد.

توصیف وضعیت پس از جنگ در اوکراین برای آتلانتیک ها دشوار بوده است و هیچ نشانه ای وجود ندارد که مسکو از خواسته های خود برای توافق صلح عقب نشینی کند.

بدیهی است در چنین شرایطی بازگشت ترامپ به کاخ سفید بدترین خبر برای سران آلمان، انگلیس و فرانسه خواهد بود. این قانون برای سایر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی از جمله کانادا و لهستان نیز اعمال خواهد شد. ترامپ تمایل آشکاری دارد تا اعضای ناتو را علیه بحران های ژیواستراتژیک و امنیتی کنونی در سیستم بین المللی، از جمله جنگ در اوکراین، تحت فشار قرار دهد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد برخی از رهبران ناتو مداخله در انتخابات ریاست جمهوری امسال جو بایدن را در دستور کار خود قرار دهند. نتیجه این رفت و برگشت، افزایش شکاف در دو سوی اقیانوس اطلس و انباشته شدن مشکلات لاینحل پیش روی 29 عضو این توافقنامه خواهد بود. موضوعی که از ابتدای قرن بیست و یکم پیش بینی شده بود.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بحران در دو سوی آتلانتیک" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بحران در دو سوی آتلانتیک"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه