باستان شناسان، سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح (ع) کشف کردند / عکس

غزال زیاری: یکی از بزرگترین بخشهای گمشده در کتاب مقدس، کتاب مقدس مسیحیان درباره زندگی عیسی مسیح (ع)، اطلاعات مربوط به دوران کودکی اوست. اما در برخی از روایات از جمله انجیل توما به سالهای اولیه و معجزات زندگی حضرت عیسی (ع) اشاره شده است.

باستان شناسان، سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح (ع) کشف کردند / عکس

به نظر می رسد که اولین نسخه خطی مرتبط شناخته شده، یک کدکس قرن یازدهم پس از میلاد باشد. اما اکنون محققان با رمزگشایی یک قطعه پاپیروس به متون قدیمی تر از نوشته قبلی دست یافته اند. این پاپیروس متعلق به قرن چهارم یا پنجم پس از میلاد است که بیشتر به زمان مسیح نزدیک است.

اطلاعات ناقص در مورد دوران کودکی عیسی

عیسی مسیح (ع) یکی از پنج پیامبر اولوالعزم و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های تاریخ است; اما اطلاعات کمی در مورد دوران کودکی او وجود دارد. تنها در بخشی از کتاب مقدس لوقا به انتقال عیسی مسیح (SS) به اورشلیم (اورشلیم امروزی) در سن دوازده سالگی اشاره شده است و به سختی می توان اطلاعات بیشتری در مورد سال های اولیه زندگی او به دست آورد.

انجیل (انجیل) کتاب مقدس مسیحیان است، اما شامل داستان ها و افسانه های دیگری نیز می شود که به آپوکریفا معروف است و حاوی مطالب متنوعی از متون تاریخی گرفته تا روایات مذهبی است.

باستان شناسان سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح پیدا کردند / عکس

در میان این مجموعه آپوکریفا که دهه ها در کتابخانه دولتی کارل فون اوسیتسکی و دانشگاه هامبورگ بوده و هرگز مورد توجه قرار نگرفته است، قطعه ای از پاپیروس مصری با شماره موجودی “P.Hamb.Graec 1011” است. .

کارشناس پاپیروس لایوس برکس از موسسه مسیحیت و باستان در برلین و گابریل نوچی ماسدو از دانشگاه لیژ در بلژیک این قطعه پاپیروس را که ابعاد آن حدود 10 سانتی متر در 5 سانتی متر است و شامل 13 خط یونانی با 10 حرف است، تجزیه و تحلیل کردند. اولین نمونه از کتاب مقدس توماس (کتاب آخرالزمانی که در دوران باستان و قرون وسطی رایج بود.)

دست خط ضعیف

برکس در ادامه توضیح داد: “این باید بخشی از یک سند روزمره مانند یک نامه خصوصی یا یک لیست خرید بوده باشد؛ زیرا دست خط بسیار احمقانه به نظر می رسید. ابتدا کلمات عیسی را در متن دیدیم. سپس با مقایسه آن با نسخه های دیجیتالی پاپیروس، کلمه به کلمه آن را رمزگشایی کردیم و متوجه شدیم که این متن نمی تواند یک سند روزمره باشد.

باستان شناسان سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح پیدا کردند / عکس

تا قبل از این کشف، نسخه قرن یازدهم پس از میلاد از کدکس قدیمی ترین نسخه کتاب مقدس توماس محسوب می شد. اما قدمت این تکه پاپیروس به قرن چهارم یا پنجم پس از میلاد می رسد. اگرچه به نظر می رسد متن اصلی در حدود قرن دوم پس از میلاد نوشته شده باشد.

این دو متخصص پاپیروس معتقدند که قطعه مورد بررسی احتمالاً تمرین یا تمرین یک مدرسه یا صومعه بوده است. چون دستخط خیلی بد است. در این نسخه از پاپیروس داستانی به نام «رستاخیز پرندگان» وجود دارد که در آن حضرت عیسی مسیح (ع) پرنده ای را از گل ساخته و به عنوان دومین معجزه خود در کنار رودخانه ای خروشان زنده کرده است.

باستان شناسان سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح پیدا کردند / عکس

برکس گفت: «این قطعه گزینه بسیار جالبی برای تحقیق است. از یک طرف متوجه شدیم که متعلق به قرن چهارم یا پنجم است و قدیمی ترین نسخه شناخته شده است و از طرف دیگر توانستیم درک جدیدی از نحوه انتقال متن به دست آوریم.

منبع: popularmechanics

54321

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باستان شناسان، سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح (ع) کشف کردند / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باستان شناسان، سندی از معجزات کودکی عیسی مسیح (ع) کشف کردند / عکس"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه