اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»

اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»

اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»

در بحث مخالفت با ظلم و پرهیز از سبعیت در روابط خارجی، می توان به این نکات توجه کرد.
1- جمهوری اسلامی ایران از مکتبی پیروی می کند که برنامه درسی آن با دو کلمه “لاتازالمون و لاتوزالمون” تعریف می شود، اصل عادلانه ای که در تنظیم روابط خارجی نیز مورد توجه قرار می گیرد، ترکیه در تاریخ نشان می دهد که ایران در دوران معاصر است. و پیش از آن بارها مورد ظلم و استثمار نیروهای توسعه به ویژه در دولت های رضاخان و پسرش، انگلستان، روسیه، فرانسه و بعداً آمریکا قرار گرفته است. مورد بهره برداری قرار گرفت. مردم ایران در طول پنجاه سال حکومت پهلوی مورد حملات نظامی، سوء استفاده های سیاسی، حملات اسلامی و شیعی و استثمار اقتصادی و اجتماعی، ظلم و ستم قرار گرفته اند که در تاریخ ثبت شده و کتاب های زیادی در مورد آنها نوشته شده است. به خصوص در قالب خاطرات شفاهی. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) خط مشی نظام اسلامی را به صراحت تعریف کردند و فرمودند:
«به رهبری پیامبر اسلام می خواهیم این دو کلمه را برآورده کنیم، نه ظلم کنیم و نه مظلوم. ما در تاریخ مظلوم بودیم، از هر نظر مظلوم بودیم، امروز هم می خواهیم ظلم و ستم نباشیم… این امید انسان دوستانه را از همه ملت ها و از همه دولت ها داریم. اگر کشورهای اسلامی هستند و از اسلام پیروی می کنند، دستور اسلام است که ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید. این برنامه نبوی است. صحیفه نور جلد 2 صفحه 113 (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55550#_ftnref3) »
2. بیانات ایمه انقلاب اسلامی در مورد عبارت «لتزلمون و لاتوزلمون» نشان دهنده نقش عدالت در سیاست خارجی و سیاست مسالمت آمیز و در عین حال در برابر ظلم و ستم جمهوری اسلامی ایران است. صلح در عرصه های منطقه ای و جهانی پس از برقراری عدالت محقق خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری روابط مسالمت آمیز و عادلانه با جهان و صلح عادلانه مبتنی بر استقلال ملت ها و ملت ها است. – مداخله در امور یکدیگر، حفاظت از تمامیت ارضی کشورها، عدم خشونت و پرهیز از اشغال سرزمین ها. حضرت آیت الله خامنه ای در بند ششم اعلامیه گام دوم می فرمایند:
انقلاب اسلامی در هیچ جنگی حتی با آمریکا و صدام اولین گلوله را شلیک نکرده است، در همه موارد پس از حمله دشمنان از خود دفاع کرده و البته پاسخ قاطع داده است.
این بیانیه تایید دیگری بر ارزش های انقلابی و در عین حال صلح آمیز انقلاب اسلامی در عرصه روابط خارجی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه بین الملل، علیرغم اعتقاد به دفاع مقتدرانه از استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، از ظلم و خونریزی و ظلم به دیگران پرهیز کرده و هرگز پیشقدم نمی شود. جنگ
3 (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55550#_ftnref3) متاسفانه امروزه اکثر کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام با مداخلات ظالمانه و منفعت طلبانه مواجه هستند. از قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا و فعالیت این قدرت ها در مخالفت با اسلام و حمایت از صهیونیسم بین المللی و طبقه اصلی آن اسراییل است. مسلمانان در عرصه و عرصه دیپلماسی مورد ظلم کشورهای قدرتمند قرار گرفته اند، از یک سو برخی کشورها در میدان جنگ می جنگند و در عرصه دیپلماسی نیز با حرکاتی مانند حق وتو از جنگ حمایت می کنند. نمونه بارز آن را در وضعیت فلسطین و به ویژه غزه می بینیم که از یک سو، رژیم صهیونیستی پس از هفتاد و پنج سال اشغال و تجاوز به فلسطین، همچنان از نسل کشی آشکار غزه حمایت می کند. آمریکا و از سوی دیگر آمریکا از اقدامات دیپلماتیک استفاده می کند و همچنین راه را برای نسل کشی اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل هموار می کند و البته کشور مسلمان و انقلابی مانند ایران نمی تواند بی تفاوت باشد. به این ظلم ها و به همین دلیل با ایستادگی در برابر ظالمان از مظلوم دفاع می کند، امروز سربلندی او نشانه اصلی ظلم است و به فرموده امام خمینی (ره) تا نابودی آن سلامت و آرامش نخواهد بود. مغرور
«سلامت و آرامش جهان در گرو نبود استکبار است. و تا این زمان مردم مسلط بر روی زمین بی فرهنگ باشند، مستضعفان به معراجی که خداوند متعال به آنها داده است نمی رسند. کتاب امام، جلد 12، صفحه 144.
4. نکته مهم دیگر این است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نظامی که بر مبنای لیبرال دموکراسی ساخته شده است ذاتاً استکبار ستیزی و عامل سوء استفاده است.
«در نظام لیبرال دموکراسی و دولت ها و حکومت هایی که بر اساس آن منطق و مشاهدات ساخته شده اند، در منشا آنها «استکبار» است، تجاوز و تهاجم وجود دارد. استکبار همان معنایی را دارد که ما در انقلاب اسلامی به کار می بریم، یعنی حضور ظلم، سوء استفاده، تجاوز به ملت ها. در اصل خود این معنا را دارد. بیانیه 17/12/1402.”
امروز از جبهه لیبرال دموکراسی و معیارهای دوگانه آن، اگر جنایات و نسل کشی توسط اسراییل انجام شود، اشکالی ندارد و مصداق دفاع از خود است، اما دفاع مشروع برای پایان دادن به اشغال فلسطین است. به عنوان یک اقدام تروریستی تلقی می شود. آنچه در ماه های گذشته در فلسطین رخ داد، نشان داد که آمریکا و کشورهای فرصت طلب اروپایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان که خود را حامی لیبرال دموکراسی و حقوق بشر می دانند، شریک اصلی جنایات غیرانسانی هستند. رژیم صهیونیستی و قتل عام مردم بی دفاع غزه و کرانه باختری به طور فعال در آن شرکت می کنند به عبارت دیگر غزه و فلسطین شکافی در لیبرال دموکراسی غرب ایجاد کرده اند که همچنان در حال گسترش است. مخالفت جمهوری اسلامی ایران با استکبار و مظاهر لیبرال دموکراسی به معنای مخالفت با استبداد است و این معنا از اصول سیاست خارجی کشور به شمار می رود.
در مرحله کنونی جهان اسلام باید حافظ مردم مظلوم فلسطین و دشمن آمریکا و اسراییل در اجرای اصل «لا ظلم و لا انصاف» به عنوان مظهر استکبار باشند. جهان غرب با حمایت میدانی و دیپلماتیک خود از نسل کشی غزه و فلسطین، از نظر تیوریک دچار مشکل جدی است و رفتاری وجود دارد و قطعا فرصت بسیار خوبی برای جهان اسلام و رهبران مسلمان وجود دارد. کشورهای کشور با دفاع از عدالت، صلح، دموکراسی و حقوق بشر اسلامی به مقابله با ظالمان و مشارکت در بنیان گذاری نظم آینده منطقه و جهان برای کمک به مظلومان می پردازند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اصل عادلانه «لاتَظلمون و لاتُظلمون»"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه