از ژاپن اسلامی تا 80 برابر شدن نرخ دلار

از ژاپن اسلامی تا 80 برابر شدن نرخ دلار

زمان می گذرد و علاوه بر موهای سفید، اخیراً متوجه موهای سفید در سبیل و ابروهایم و روی شانه هایم شدم. دوران میانسالی را پشت سر می گذارم و وارد دوران پیری می شوم. می خواهم به آسمان بگویم: خدایا! من را در سالهای آینده برای نوه هایم شرمنده نکن و بگذار چند تا دمدمی در جلیقه ام داشته باشم و به نوه هایم که دارای مقام بادامی هستند بدهم. به خودم می آیم و بر روح غمگینم فریاد می زنم: تو بچه نداری و بنابراین بچه نخواهی داشت مرد! چه بادام، چه بادام زمینی؟!

یادم نمی آید اولین بار در جوانی کلمه سوییس اسلامی را از زبان یکی از مقامات جمهوری اسلامی شنیدم. پس از آن کلمه ژاپن اسلامی به کار رفت که البته غلامعلی حدادال آن را نپذیرفت و اعلام کرد همیشه در حال اعتلای ایران است.

ماجرا… ژاپن اسلامی بر زمین ماند و اکنون در شرایطی قرار داریم که بارها دیده می شود مسیولین می گویند: باید قدردان باشیم. عراقی ها برق و گاز ندارند، آفریقایی ها آب آشامیدنی ندارند، هند و خیلی جاهای دیگر، تکلیفشان روشن است. آره. به گفته وی ما باید قدردان باشیم. می توانست بدترشود. اما مشکل اینجاست که فیل در حال حاضر به توکیو و زوریخ توجهی نمی کند و ما وضعیت اقتصادی خطرناکی در منطقه داریم. ایران نه تنها نتوانسته است به آرزوی بزرگ سوییس اسلامی و ژاپن اسلامی جامه عمل بپوشاند، بلکه از کشورهای منطقه نیز عقب مانده و راه پیش رو مبهم و مه آلود است.

وقتی می گویم ما از کشورهای منطقه عقب هستیم. آیا من در مورد ارزهای گرانبهای کویت و ثروت قطر، امارات و عربستان سعودی صحبت می کنم؟ نه من در مورد همسایه غربی ایران یعنی ترکیه صحبت می کنم که به سطح آن کشورهای عربی نرسیده است، نفت و گاز ندارد و طبق آمار فعلی سالانه 100 میلیارد دلار انرژی از خارج دریافت و مدیریت می کند. این افزایش قیمت انرژی مهمترین دلیل افزایش کسری تجارت خارجی ترکیه است.

شکی نیست که درگیری های سیاسی و اقتصادی زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد. ترکیه عضو ناتو است و در روژاوا بازی می کند و روابط اقتصادی گسترده ای با آمریکا و اروپا دارد. ایران در مقابل غرب حالت تدافعی دارد، اصراری بر حضور در باشگاه های جهانی ندارد و یک اقتصاد سوداگرانه و مبتنی بر نفت است که حساب مالیاتی یا رابطه تجاری قابل توجهی با بازارهای جهانی ندارد. اما یکی از اشتراکات و شباهت های مهم بین نظام های اقتصادی ترکیه و ایران این است که هر دوی آنها دایماً به بیماری تورم فزاینده مبتلا هستند و این وضعیت منجر به افزایش شکاف طبقاتی، افزایش تعداد فقرا می شود. ، و غفلت از سرعت توسعه.

به قول رهبر جماعت، اجازه دهید با نگاهی کوتاه و گذرا نشان دهم که در 23 سال گذشته در ایران و ترکیه چه بر سر ارزش پول ملی این دو کشور آمده است:

در سال 2002، زمانی که حزب عدالت و توسعه اردوغان به قدرت رسید، ارزش هر دلار آمریکا کمی بیش از 1.5 پوند بود. (واحد پول صحیح 1 لیر و 65 کروش است). اما اکنون در بازار ترکیه هر دلار آمریکا حدود 33 پوند ارزش دارد. (مبلغ صحیح 32 لیر و 42 کوروش است) بنابراین در این مدت، قیمت دلار در ترکیه 20 برابر است در ایران در 3 فروردین 1380 برای هر دلار آمریکا 800 تومان می دادند و اکنون 64700 تومان می پردازند. بنابراین در این زمان، قیمت دلار در ایران 80 برابر است بوده است

اولین دلیل احتمالی بسیاری از مدافعان وضع موجود این است که تحریم های آمریکا را مهم ترین عامل کاهش نرخ ریال نشان دهند و بگویند; اگر ترکیه نیز مجازات می شد; او قطعا وضعیت بدتری داشت. این بهانه از دو جنبه اشتباه است: اول اینکه تنها دلیل رکود و بحران اقتصادی در ایران موضوع تحریم نیست و همچنین عوامل مرتبط با سیاست خارجی، سیاست گذاری داخلی و رویکرد دولت به توسعه. تولید، تجارت و بانک از این مهمتر است. موضوع دوم این است که ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای نفت و گاز جهان است و همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، ترکیه سالانه 100 میلیارد دلار نفت خریداری می کند و به نوعی اگر مانند ایران انرژی کافی داشته باشد. او اکنون در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت. البته با وجود شرایط سخت، ترکیه در سال 2023 54 میلیارد و 315 میلیون دلار از گردشگری درآمد داشته است! در این میان مهم ترین دغدغه گردشگری ایران صدور یا عدم صدور سیم کارت با اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی بود!

بررسی دقیق علل بحران اقتصادی در ترکیه و تورم عقب مانده که جان شهروندان این کشور را تهدید می کند، نشان می دهد که اتفاقاً دلایل اصلی کاهش ارزش لیر و پیدایش تورم بی سابقه مربوط به … مشکلات اشتباهات و سیاست های دولت به اشتباه باز می گردد. اشتباهاتی از قبیل: کنار گذاشتن اصل شایستگی و به سوی خویشاوندی و استثمار، بی توجهی به محوریت قانون در رقابت اقتصادی و بی توجهی به تشریفات قانونی مربوط به مناقصات بزرگ، انجام پروژه های عمرانی بدون دلایل اقتصادی و با دلایل جناحی، ماجراجویی و درگیری های بیرونی. سیاست، نادیده گرفتن استقلال بانک مرکزی و … ما خودمان هستیم; ظاهرا همه این دلایل برای ما آشناست!

در پایان یک بار دیگر به این موضوع توجه کنیم و از مسیولان بپرسیم; چرا باید نرخ دلار آمریکا در ایران طی 23 سال 80 برابر شود اما در همین مدت در ترکیه فقط 20 برابر شود؟ آیا این مثال ساده نمی تواند ثابت کند که جایگاه ایران در منطقه علاوه بر جهان کاملاً تضعیف شده است؟

311311

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از ژاپن اسلامی تا 80 برابر شدن نرخ دلار" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از ژاپن اسلامی تا 80 برابر شدن نرخ دلار"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه