ابتلای سالانه 20 میلیون نفر به سرطان در جهان

ابتلای سالانه 20 میلیون نفر به سرطان در جهان

ابتلای سالانه 20 میلیون نفر به سرطان در جهان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر است، گفت: سالانه حدود 20 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می شوند.

به گزارش نارنجی، محمدرضا سهرابی با بیان اینکه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان یکی از وظایف اصلی حوزه سلامت است، اظهار کرد: علاوه بر آموزش دفاع شخصی، غربالگری سه نوع سرطان شایع نیز در سال 1390 انجام می شود. واحدهای بهداشتی سینه، روده بزرگ و رحم.

وی با اشاره به اینکه سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر است گفت: سالانه حدود 20 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می شوند.

معاون خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آمار سرطان در ایران گفت: در کشور ما سالانه بیش از 135 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و تا سال 1420 این تعداد 100 درصد افزایش می یابد. و تعداد بیماران در سال آینده به بیش از 290 هزار نفر خواهد رسید.

سهرابی درباره سرطان های شایع نیز گفت: پس از سرطان های پوست (BCC & SCC) که شایع ترین انواع سرطان در جهان هستند، بر اساس گزارش ملی برنامه ملی ثبت سرطان (1396)، سرطان سینه در زنان، کولون (کولورکتال) ) ) و سرطان پروستات و معده مردان شایع ترین سرطان در کشور است.

این متخصص افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی را از دلایل افزایش برخی سرطان ها در ایران و جهان عنوان کرد.

وی همچنین گفت: در ابتدای دهه 60 امید به زندگی حدود 58 سال بود اما اکنون این رقم برای مردان 76 سال و برای زنان 78 سال است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

سهرابی تغییر سبک زندگی مانند مصرف سیگار، مصرف غذاهای شور، چربی، کالری و کم تحرکی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان دانست و اظهار داشت: این رفتارها به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد سرطان مانند عادات غذایی نادرست می شود. اضافه وزن خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سینه و روده بزرگ را افزایش می دهد.

وی استعمال دخانیات را رفتاری خطرناک عنوان کرد و گفت: امروزه دخانیات به عنوان مهم ترین عامل خطر برای پیشگیری از سرطان شناخته می شود.

به گفته معاون خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه، عوامل محیطی مانند افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و آلودگی و برخی عوامل مضر شیمیایی در محیط کار از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است.

سهرابی به اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر با وجود افزایش سرطان، با روش های نوین درمانی، زندگی بیماران تا حدودی بهبود یافته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تاکید کرد: علاوه بر درمان های موثرتر امروزی، افزایش آگاهی و دسترسی به روش های غربالگری زودهنگام باعث می شود که به زودی سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود. مرحله و مداخلات و درمان های موثرتری برای سرطان ارایه کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افراد مشکوک پس از بررسی های اولیه برای بررسی های کارشناسی به سطوح بالاتر اعزام می شوند.

پایان خبر نارنجی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ابتلای سالانه 20 میلیون نفر به سرطان در جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ابتلای سالانه 20 میلیون نفر به سرطان در جهان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه