توقف پروژه ریلی رشت- آستارا در بن بست اعتباری/ کریدور شمال به جنوب معطل آخرین تکه پازل – خبرگزاری نارنجی | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری نارنجی گروه استانی – بهرام قربانپور: وقتی بعد از چند سال انتظار صدای قطار در دل جنگل های هیرکانی گیلان به گوش رسید همه فکر کردند که این استان رنگ رشد توسعه و رشد اقتصادی را در کنار سرسبزی و طراوت به خود خواهد دید. اما قطار گیلان آمد اما تا کنون خبری از «پیشرفت» نیست.

توقف پروژه ریلی رشت- آستارا در بن بست اعتباری/ کریدور شمال به جنوب معطل آخرین تکه پازل - خبرگزاری نارنجی | اخبار ایران و جهان

ادبیات پیشرفت و توسعه بدون فراهم کردن زیرساخت ها در حوزه های مختلف معنایی ندارد. «توسعه و توسعه» با اتصال پیوندهای زیرساختی مختلف محقق می شود به عنوان مثال زیرساخت های راه آهن زمانی مفید است که حلقه دیگر توسعه راه آهن یعنی ایستگاه های بارگیری و ترانزیتی فراهم شود.

دستان خالی گیلان از محله

با توجه به اینکه گیلان در مسیر اقتصادی و تجاری دریای خزر و کشورهای اوراسیا قرار دارد و از طرفی دروازه ایران به اروپا است امروزه می تواند یکی از استان های توسعه یافته در زمینه های مختلف باشد اما نه تنها از آن بهره برده است. این ظرفیت تجارت خارجی است اما فقر و ناراحتی آن در زیر طراوت و طراوت جنگل های هیرکانی در نقاط مختلف پنهان شده است.

توان توان و ظرفیت گیلان در 4 حوزه زمینی دریایی هوایی و ریلی برای سایر کشورهاست. شماره و ثابت شده است و به همین دلیل کشورهای همسایه دریای خزر به ویژه روسیه مشتاق هستند تا از طریق «گیلان» با ایران ارتباط برقرار کنند.

موفق باشید مندی کشورهای مرزی خزر از طریق دروازه گیلان نوید روزهای خوب و توسعه را برای این استان برای فعالیت های تجاری و اقتصادی می دهند و این مهم با فراهم شدن زیرزمین اتفاق می افتد.

کریدور جاده ای ایران

حتما در مورد کریدور شمال-جنوب در رسانه ها و حوزه های خبری زیاد شنیده اید که در سال 2000 در کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ با همکاری سه کشور روسیه ایران و هند با همکاری سه کشور روسیه و در شهر سن پترزبورگ تاسیس شد. با هدف توسعه مبادلات اقتصادی و تسهیل حمل و نقل.

ابتدای این کریدور استراتژیک ایران و کشور فنلاند است که در شمال اروپا قرار دارد و مقصد این کریدور به کشورهای جنوب شرق آسیا خلیج فارس و دریای عرب ختم می شود. این کریدور برای حمل و نقل کالا هم از طریق دریا و هم از طریق راه آهن استفاده می شود.

کریدور شمال-جنوب کشورهای اروپای شمالی از جمله سوئد و نروژ را به بندر روسیه سن پترزبورگ متصل می کند و از بنادری مانند آمستردام و هامبورگ استفاده می کند. کریدور شمال به جنوب ایران از بنادر روسیه تا بنادر جنوبی دریای خزر از جمله امیرآباد امتداد دارد.

همچنین از کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران مانند بندر شهید رجایی می رود و در نهایت به بنادر جنوبی خلیج فارس کشورهای جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور و کشورهای حاشیه خلیج فارس می رسد. اقیانوس هند و خلیج فارس

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در مسیر بسیاری از کریدورهای مهم بین المللی قرار دارد. این امر فرصت های خوبی برای توسعه اقتصادی ایران و افزایش تجارت با کشورهای همسایه می دهد.

طرح توسعه تجاری و اقتصادی گیلان

اما چالش توسعه تجاری و اقتصادی ایران در کریدور شمال-جنوب گیلان کامل شد تا اینکه دولت سیزدهم خط ریلی رشت-خزر را راه اندازی کرد بخشی از این پازل پر شد اما همچنان پروژه راه آهن رشت- آستارا. به عنوان آخرین قطعه از این پازل

پروژه یک میلیارد یورویی با چالش اعتباری

موسی فکور معاون استاندار گیلان در گفتگو با خبرنگار نارنجی به تشریح جزئیات بیشتر پروژه راه آهن رشت – آستارا پرداخت و اعلام کرد: پروژه راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر است که مطالعات آن از سال 1381 تا 1382 انجام شده است.

به گفته وی ظرفیت مسافری و باری خط ریلی رشت – آستارا 2 میلیون و 700 هزار نفر و 7 میلیون تن در سال است.

توقف پروژه راه آهن رشت - آستارا در بحبوحه کمبود اعتبار

معاون عمرانی استاندار گیلان اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا را 4 سال عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه 6 میلیون مترمکعب است. انبار و 270 هزار متر مکعب بتن پیتو و زمان اجرای آن 4 سال پیش بینی شده است.

فکور به پیچیدگی های اجرای این پروژه و پیش بینی های مالی و اعتباری آن اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا نیازمند وام یک میلیارد یورویی است.

وی بر اهمیت و نقش موثر خط ریلی رشت – آستارا در ابعاد مختلف تاکید کرد و گفت: تکمیل و تسهیل ارتباط ترانزیتی بین بین المللی با آغاز به کار خط ریلی رشت – آستارا کریدور شمال – جنوب کشور ساخته می شود.

توسعه تجارت و صنعت گردشگری در انتظار یک پروژه است

معاون استاندار گیلان با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا ایران و آذربایجان را به هم متصل می کند گفت: گسترش تجارت و بازرگانی و توسعه روابط بین بین المللی از طریق خط ریلی رشت – آستارا از طریق آذربایجان به کشورهای آسیای مرکزی قفقاز روسیه و اروپا متصل می شود.

او نشان داد توریست پسند بودن گیلان همچنین گفت: راه اندازی خط ریلی رشت – آستارا که منجر به توسعه روابط بین بین المللی و تبدیل شدن به منطقه با تکمیل ارتباط ریلی با مرکز و سایر کشورها صنعت گردشگری در گیلان در حال توسعه است.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه این استان از قابلیت های ترانزیتی خوبی برخوردار است گفت: با تکمیل این خط قطار و در نتیجه تکمیل آخرین تیوب کریدور شمال به جنوب و از سوی دیگر. همجواری گیلان با پایتخت امیدواریم این استان در زمینه صادرات پیشرو شود و صادرات نیز رشد کند.

فکور از اتمام 10 کیلومتر زیرسازی پروژه راه آهن رشت – آستارا با هماهنگی راه آهن رشت – کاسپر خبر داد و اظهار داشت: 151 کیلومتر از زیرزمینی پروژه راه آهن رشت – آستارا همچنان باقی مانده است.

به گفته وی آسفالت کل 162 کیلومتر پروژه راه آهن رشت – آستارا و ساخت تمامی ایستگاه ها با قراردادی به ارزش 16 هزار میلیارد تومانی به کارخانه خاتم الانبیا واگذار شده است.

یک پروژه فراملی در انتظار مذاکره است

معاون عمرانی استانداری گیلان از تصرف 17 کیلومتر زمین برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا خبر داد و گفت: برای تکمیل زمین این پروژه حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فکور از پیگیری منابع زمینی برای تحقق پروژه راه آهن رشت – آستارا خبر داد و گفت: تعمیر کارگاه و تسطیح بستر و زیرسازی از رشت و آستارا انجام شده است.

وی به استقبال طرف روسی از همکاری مشترک برای اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: قرارداد با طرف روسی برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا در حال انجام است.

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم و انتصاب هادی حق شناس به عنوان سرپرست مدیریت اجرایی گیلان شاید یکی از مهمترین درخواست های توسعه ای از این دولت تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا باشد پروژه ای که تلاش های زیادی برای آن صورت گرفته است. در دولت سیزدهم اجرا شد اما عمر این دولت فراتر از این است. اقتصاددانان و مرکز تجاری راه آهن رشت – آستارا روی زمین ماند.

توقف پروژه راه آهن رشت - آستارا در بحبوحه کمبود اعتبار

دولت پزشکان و یک تصمیم بزرگ

استاندار گیلان در کنار دولت چهاردهم اگر می خواهد زنگ پیشرفت و توسعه استان را به صدا درآورد باید با نگاهی خاص و راهبردی به پروژه راه آهن رشت – آستارا نگاه کند چرا که به نظر می رسد این مهم ترین چالش باشد. برای آن اجرای این پروژه یک بحث مالی است.

توقف پروژه راه آهن رشت – آستارا باعث بحران مالی و اعتباری شده و کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه و گسترش روابط ملی و بین المللی است. بین المللی و همچنین روابط تجاری و اقتصادی در انتظار تکمیل و اجرای این پروژه است.

اما تنها ریل گذاری مسیر جاده رشت – آستارا برای تردد قطارها جوابگوی حجم زیاد ارتباطات تجاری و اقتصادی نیست و باید زیرساخت های ترانزیتی در گیلان فراهم شود.

حال باید دید دولت چهاردهم چقدر برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر اهمیت دارد یا مسیر دیگری را برای سیاست خارجی و تجارت انتخاب خواهد کرد!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توقف پروژه ریلی رشت- آستارا در بن بست اعتباری/ کریدور شمال به جنوب معطل آخرین تکه پازل – خبرگزاری نارنجی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توقف پروژه ریلی رشت- آستارا در بن بست اعتباری/ کریدور شمال به جنوب معطل آخرین تکه پازل – خبرگزاری نارنجی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه