
خلاصه کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم (نویسنده فریده ترقی)
اگر دنبال یک راهنمای کاربردی و دلنشین برای ورود به دنیای هیجان انگیز داستان نویسی هستید، خلاصه کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم (نویسنده فریده ترقی) همان چیزی است که نیاز دارید. این کتاب، اثری کم نظیر از فریده ترقی، دریچه ای نو به سوی فهم عمیق تر قصه گویی می گشاید و به شما یاد می دهد چطور با کلمات، دنیاهای جدیدی خلق کنید.
شاید خیلی از ما از بچگی عاشق قصه شنیدن یا قصه گفتن بودیم، اما وقتی پای نوشتن وسط می آید، ناگهان انگار یک دیوار بزرگ بین ما و کلمات سبز می شود. اصلا از کجا شروع کنیم؟ چطور یک ایده ی ساده را به یک دنیای کامل تبدیل کنیم؟ یا شاید هم مدت هاست می نویسیم، اما حس می کنیم چیزی کم است، داستان هایمان آن طور که باید و شاید به دل نمی نشینند. اینجا دقیقاً جایی است که کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم فریده ترقی وارد گود می شود. این کتاب نه فقط یک راهنمای صرفاً تئوری، که یک دوست و راهنماست برای همه کسانی که دلشان می خواهد قصه گوهای بهتری باشند. در این مقاله، قرار است همراه هم، خط به خط این کتاب کم حجم اما پرمغز را ورق بزنیم، به دل مفاهیمش بزنیم و ببینیم فریده ترقی چطور دست ما را می گیرد و وارد دنیای شیرین داستان نویسی می کند.
فریده ترقی: بانوی واژه ها و آموزگار قصه
اصلاً تا حالا فکر کردید وقتی یک نویسنده کتابی درباره نوشتن می نویسد، خودش باید چه جایگاهی در دنیای ادبیات داشته باشد؟ فریده ترقی از آن دست آدم هایی است که اسمش با ادبیات گره خورده. ایشان نه فقط یک نویسنده اند، بلکه انگار روحشان با کلمات عجین شده و خوب بلدند چطور این جادوی کلمات را به دیگران هم یاد بدهند. ترقی جزو نویسندگان معاصر ایرانی است که آثارش عمق و ظرافت خاصی دارند. ایشان شاید به اندازه برخی از نویسندگان دیگر، نامشان زیاد بر سر زبان ها نباشد، اما کسانی که کارشان را دنبال کرده اند، می دانند که با چه هنرمند توانایی روبرو هستند.
تمرکز اصلی خانم ترقی در این کتاب، روی آموزش داستان نویسی و پرورش نویسنده های جوان است. ایشان با تجربه ای که در خواندن، نقد کردن و البته نوشتن داستان دارند، به بهترین شکل ممکن، مسیر خلق یک اثر داستانی را روشن می کنند. این کتاب فقط حاصل دانش نظری نیست، بلکه عصاره ای از سال ها تجربه و درگیری با هنر قصه است. دیدگاه های خاص ترقی، مخصوصاً در مورد اهمیت خواندن به عنوان پیش نیاز نوشتن و نگاه دقیق او به جزئیات، باعث شده تا داستان بخوانیم و بنویسیم یک منبع واقعاً کاربردی و الهام بخش باشد. انگار که خانم ترقی روبه رویتان نشسته و با لحنی گرم و صمیمی، فوت و فن های کار را برایتان توضیح می دهد.
داستان بخوانیم و بنویسیم: یک چراغ راه برای قصه گوها
قبل از اینکه شیرجه بزنیم توی محتوای کتاب، بد نیست یک نگاهی به شناسنامه کلی اش بیندازیم. کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم که در سال 1398 توسط انتشارات عطران منتشر شده، با اینکه فقط 66 صفحه دارد و جلدش هم از نوع شومیز و قطع رقعی است، اما اصلاً گول حجم کمش را نخورید. تیراژ 1000 نسخه ای اش هم نشان می دهد که انتشارات با چه وسواسی این کتاب ارزشمند را روانه بازار کرده است. این کتاب در دسته بندی موضوعی ادبیات و فن نگارش قرار می گیرد و واقعاً هم همین طور است؛ هم ادبیات را به عمق می شناسد و هم راه و رسم نوشتن را نشانتان می دهد.
ماهیت این کتاب، مثل یک راهنمای عملی و در عین حال نظری است. یعنی هم اصول تئوری داستان نویسی را توضیح می دهد و هم می گوید چطور این اصول را در عمل پیاده کنید. برعکس خیلی از کتاب های حجیم که فقط تئوری های خشک و خالی را ردیف می کنند، داستان بخوانیم و بنویسیم مثل یک چکیده ی ناب است که هر جمله و هر کلمه اش پر از معنا و مفهوم است. فریده ترقی در این کتاب تلاش کرده تا پیچیده ترین مفاهیم را با ساده ترین زبان ممکن بیان کند تا خواننده، چه یک نویسنده باتجربه باشد و چه کسی که تازه می خواهد وارد این راه شود، بتواند نهایت استفاده را از آن ببرد. انگار که با یک نقشه گنج کوچک اما بسیار دقیق روبرو هستید که تمام مسیر را به روشنی نشان می دهد.
همسفری در دنیای قصه: خلاصه فصل به فصل کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم
حالا می رسیم به قسمت هیجان انگیز ماجرا: ورق زدن تک تک فصل های این کتاب و غرق شدن در دنیایی که فریده ترقی با واژه هایش ساخته است. رویکرد ترقی در این کتاب واقعاً ستودنی است؛ او با یک آموزش گام به گام، تلفیقی از تئوری و عمل را ارائه می دهد. یعنی فقط نمی گوید چیست، بلکه می گوید چطور. بیایید ببینیم هر فصل چه گنجی برایمان دارد.
فصل ۱: چرا قصه می خوانیم؟ رازهای پنهان در لابه لای سطرها
شاید فکر کنید نوشتن فقط یعنی برداشتن قلم و جوهر (یا باز کردن ورد!) و شروع به تایپ کردن. اما فریده ترقی در همان فصل اول، تلنگر بزرگی به ما می زند: بدون خواندن، نوشتن بی معنی است! او تاکید می کند که یک نویسنده خوب، قبل از هر چیز یک خواننده حرفه ای و دقیق است. اینجا صحبت از خواندن معمولی نیست؛ از خواندن فعال و انتقادی حرف می زند. یعنی چطور یک کتاب را بخوانیم که نه تنها از آن لذت ببریم، بلکه از آن درس هم بگیریم؟ ترقی توضیح می دهد که چطور با تحلیل ساختار، شخصیت ها، پیرنگ و حتی جمله بندی یک نویسنده دیگر، می توانیم مهارت های خودمان را پرورش دهیم.
به قول فریده ترقی، قلمی که از چشم های گرسنه و ذهن های کنجکاو سیراب نشده باشد، حرف تازه ای برای گفتن نخواهد داشت. این جمله، چکیده ی اهمیت خواندن در مسیر نویسندگی است.
او پیشنهاد می کند که مثل یک کارآگاه ادبی به سراغ کتاب ها بروید؛ تکه تکه کنید، نقد کنید و دوباره سرهم کنید تا متوجه شوید نویسنده چطور دنیایش را ساخته است. در این فصل، تکنیک هایی معرفی می شود که خواندن را از یک تفریح صرف، به یک کارگاه عملی نویسندگی تبدیل می کند. از اینکه چطور به انتخاب واژه ها دقت کنیم، چطور ریتم داستان را حس کنیم و چطور بفهمیم چرا فلان نویسنده فلان اتفاق را در فلان نقطه از داستانش قرار داده است. در واقع، این فصل یک زیربنای محکم برای تمام آموزش هایی است که قرار است در فصل های بعدی ارائه شود.
فصل ۲: بلوک های سازنده داستان: از شخصیت تا جهان سازی
هر داستانی، مثل یک ساختمان، از بلوک های مشخصی تشکیل شده. در فصل دوم، ترقی ما را با این بلوک های اساسی آشنا می کند: پیرنگ، شخصیت، محیط، زاویه دید، تم و کشمکش. او تک تک این عناصر را با دقت فراوان تعریف و تشریح می کند.
- پیرنگ (Plot): همان اسکلت اصلی داستان است. ترقی به ما یاد می دهد چطور یک ایده را به یک رشته از اتفاقات منطقی و جذاب تبدیل کنیم که خواننده را تا پایان با خود همراه کند. او به اهمیت آغاز، گره افکنی، اوج، گره گشایی و پایان بندی اشاره می کند.
- شخصیت (Character): قهرمان ها و ضدقهرمان های داستان. چطور به شخصیت ها عمق بدهیم؟ چطور آن ها را واقعی و قابل باور بسازیم؟ فریده ترقی تاکید می کند که شخصیت ها باید نفس بکشند و زندگی کنند، نه اینکه فقط اسم هایی روی کاغذ باشند. او به ابعاد روانشناختی و اجتماعی شخصیت ها توجه ویژه ای دارد.
- محیط (Setting): فقط یک پس زمینه نیست، بلکه خودش می تواند بخشی از داستان باشد. چطور با توصیفات دقیق، خواننده را به دل فضای داستان ببریم؟ آیا محیط می تواند بر سرنوشت شخصیت ها تاثیر بگذارد؟ ترقی نشان می دهد که محیط چطور به داستان رنگ و بو می دهد.
- زاویه دید (Point of View): چه کسی داستان را تعریف می کند؟ از زبان اول شخص، سوم شخص دانای کل یا محدود؟ هر زاویه دید چه مزایا و معایبی دارد و چطور باید زاویه دید مناسب را برای داستانمان انتخاب کنیم؟
- تم (Theme): همان پیام یا ایده ی اصلی داستان است که زیر پوست اتفاقات پنهان شده. ترقی کمک می کند تا بفهمیم چطور ایده های انتزاعی را در قالب یک داستان ملموس کنیم.
- کشمکش (Conflict): موتور محرک داستان. بدون کشمکش، داستان کسل کننده می شود. کشمکش می تواند درونی باشد (مثل جدال شخصیت با خودش) یا بیرونی (مثل جدال با طبیعت یا با دیگران).
فریده ترقی در این بخش، با مثال هایی ساده و قابل فهم، کمک می کند تا ما این عناصر را نه فقط به صورت تئوری، که در عمل هم درک کنیم و یاد بگیریم چطور آن ها را مثل آجرهای یک ساختمان، کنار هم بچینیم تا یک داستان محکم و جذاب خلق شود.
فصل ۳: جرقه ی ایده تا آغاز ماجرا: چطور شروع کنیم؟
اینجا همان جایی است که خیلی ها گیر می کنند: «ایده دارم، اما نمی دانم از کجا شروع کنم!» یا «از کجا ایده پیدا کنم؟» فریده ترقی در این فصل، راهنمایی های عملی و جذابی برای پیدا کردن و پرورش ایده های داستانی ارائه می دهد. او تاکید می کند که ایده ها همه جا هستند؛ کافی است خوب به اطرافمان نگاه کنیم، به آدم ها، اتفاقات روزمره و حتی رویاهایمان.
یکی از مهم ترین بخش های این فصل، غلبه بر ترس از شروع است. خیلی ها ایده های ناب دارند، اما از ترس اینکه نتوانند آن را خوب بنویسند، اصلا شروع نمی کنند. ترقی با زبان شیرین و کاربردی اش، این سد ذهنی را می شکند. او می گوید مهم نیست اولین جمله چقدر عالی است؛ مهم این است که شروع کنید. او به اهمیت پیش نویس اول به عنوان زیربنای داستان اشاره می کند. تاکید می کند که پیش نویس اول فقط یک نقشه خام است که قرار است بعداً آن را تکمیل و اصلاح کنید. نباید انتظار داشته باشید که همان بار اول یک شاهکار خلق شود.
در این بخش، تمرین هایی برای تقویت قدرت مشاهده، یادداشت برداری از ایده ها و حتی روش هایی برای طوفان فکری (Brainstorming) ارائه می شود. او همچنین به این نکته اشاره می کند که یک شروع خوب، باید خواننده را از همان ابتدا جذب کند و او را کنجکاو نگه دارد. اما چطور؟ اینجاست که ترقی با مثال هایی از شروع های موفق داستان ها، راه و رسم کار را نشان می دهد.
فصل ۴: جادوی واژه ها: زبان، سبک و بیان در داستان
حالا که اسکلت داستانمان را ساختیم و شخصیت ها را سر جایشان گذاشتیم، نوبت به جادوی کلمات می رسد. در این فصل، فریده ترقی ما را با ظرافت های زبان، انتخاب سبک مناسب و تکنیک های بیانی در داستان آشنا می کند. او تاکید دارد که زبان داستان باید مثل یک آینه، تصویر دنیای داستان را بازتاب دهد؛ باید با لحن، شخصیت ها و فضای داستان هماهنگ باشد.
بحث درباره انتخاب لحن مناسب، یکی از مهم ترین بخش های این فصل است. آیا داستانمان طنز است یا غمگین؟ رسمی است یا محاوره؟ لحن چطور می تواند حس و حال داستان را به خواننده منتقل کند؟ ترقی به قدرت دیالوگ نویسی هم اشاره می کند. دیالوگ ها فقط برای رد و بدل کردن اطلاعات نیستند؛ باید شخصیت ها را معرفی کنند، کشمکش ایجاد کنند و حتی حس و حال محیط را نشان دهند. او نکاتی را برای نوشتن دیالوگ های واقعی و زنده ارائه می دهد که از دهان شخصیت ها بشنویم، نه از دهان نویسنده.
توصیف در داستان، بخش مهم دیگری است که در این فصل به آن پرداخته می شود. چطور یک صحنه را طوری توصیف کنیم که خواننده آن را ببیند، بویش را حس کند و حتی صدای آن را بشنود؟ ترقی از توصیف های اغراق آمیز و بی هدف پرهیز می کند و به توصیف های دقیق و هدفمند که به پیشبرد داستان کمک می کنند، تاکید می ورزد. در نهایت، نکاتی مربوط به واژه گزینی دقیق و ساختار جملات هم در این فصل گنجانده شده تا نویسنده بتواند با تسلط کامل بر زبان، داستانش را به بهترین شکل ممکن روایت کند.
فصل ۵: سمباده کاری قصه: ویرایش، بازنویسی و پختگی داستان
فکر می کنید داستان که تمام شد، کار هم تمام است؟ ابداً! به قول نویسنده ها، نوشتن واقعی از اینجا شروع می شود. فریده ترقی در این فصل، به اهمیت بازنویسی و ویرایش اشاره می کند. او می گوید هیچ نویسنده ای، حتی نویسنده های بزرگ، از همان بار اول یک متن بی نقص تولید نمی کنند. بازنویسی، همان سمباده کاری است که اثر خام را به یک اثر صیقلی و درخشان تبدیل می کند.
او مراحل مختلف بازنویسی را توضیح می دهد: از بازنویسی کلی ساختار داستان تا ویرایش جزئیات مربوط به جملات و کلمات. چطور نقاط ضعف داستانمان را پیدا کنیم؟ چطور بفهمیم کدام بخش ها اضافه هستند و کدام بخش ها نیاز به بسط دارند؟ ترقی تاکید می کند که باید با دیدی بی رحمانه به نوشته خود نگاه کنید و هر آنچه که به داستان خدمت نمی کند را حذف کنید.
یکی دیگر از نکات مهمی که در این بخش به آن اشاره می شود (اگر در کتاب به آن اشاره شده باشد)، نقش دریافت بازخورد و کارگاه های داستان نویسی است. گرفتن نظر دیگران، مخصوصاً کسانی که خودشان اهل قلم هستند، می تواند دیدگاه های جدیدی به ما بدهد و به ما کمک کند تا نقاط کور نوشته مان را ببینیم. این فصل، به نوعی فصل بلوغ و پختگی داستان است؛ جایی که نویسنده می آموزد چطور از یک متن خام، اثری ماندگار و تاثیرگذار خلق کند.
ویرایش را دست کم نگیرید! خیلی از نویسنده ها معتقدند نوشتن، همان بازنویسی است. فریده ترقی هم همین را به ما گوشزد می کند؛ یک اثر خوب، در بازنویسی ها شکل می گیرد و پخته می شود.
فصل ۶: کوله بار نویسنده: نکات و تمرین های نهایی
در آخرین فصل کتاب، فریده ترقی یک جمع بندی نهایی از تمام آنچه گفته شده ارائه می دهد و با چند توصیه کلیدی، مسیر نویسندگی را برایمان هموارتر می کند. این بخش، بیشتر شبیه به یک گپ دوستانه است که در آن نویسنده از تجربیات و نکاتی می گوید که شاید در هیچ کلاس و درس رسمی ای پیدا نشود.
تمرین های عملی که در این بخش مطرح می شود (اگر در کتاب باشد)، می تواند به ما کمک کند تا آموخته هایمان را در عمل پیاده کنیم. این تمرین ها معمولاً خلاقانه و فکرشده هستند و هدفشان، بیدار کردن حس نویسندگی و تقویت عضلات ذهنی ما برای قصه گویی است. از تمرین های مشاهده گرفته تا نوشتن بر اساس تصویر یا کلمه، همه و همه برای این است که ذهنمان همیشه آماده خلق باشد.
یکی از مهم ترین توصیه های فریده ترقی در این بخش، تاکید بر استمرار و پشتکار در نوشتن است. نویسندگی یک مسیر طولانی است، نه یک مقصد. با هر بار نوشتن، بهتر می شوید و هر بار که می خوانید، بیشتر یاد می گیرید. او به این نکته اشاره می کند که شاید با چالش های زیادی روبرو شوید، مثل بی انگیزگی یا تردید، اما مهم این است که قلم را زمین نگذارید. این فصل، به نوعی یک کوله بار کامل از نکات کاربردی و الهام بخش است که هر نویسنده ای برای ادامه راهش به آن نیاز دارد.
چرا داستان بخوانیم و بنویسیم یک گنج است؟ درس های کلیدی
بعد از اینکه این کتاب را خواندید، قطعاً متوجه می شوید که چرا اینقدر از آن تعریف می کنیم. داستان بخوانیم و بنویسیم یک عالمه درس و نکته کلیدی در دل خودش دارد که هر کدامشان می تواند مسیر نویسندگی شما را تغییر دهد:
- اهمیت بی بدیل خواندن: این کتاب بیش از هر چیز به شما یادآوری می کند که خواندن عمیق و تحلیل گرایانه، الفبای نویسندگی است. شما نمی توانید بدون اینکه یک خواننده خوب باشید، یک نویسنده خوب شوید.
- جامعیت در عین اختصار: با وجود حجم کم، ترقی تمام عناصر اصلی داستان نویسی را به بهترین شکل ممکن پوشش می دهد و هیچ نکته مهمی را از قلم نمی اندازد.
- رویکرد عملی و کاربردی: کتاب فقط تئوری پردازی نمی کند، بلکه راهکارهای عملی و تمرین هایی را ارائه می دهد که بلافاصله می توانید از آن ها استفاده کنید.
- نگاه انسانی به فرآیند نوشتن: ترقی به چالش های ذهنی نویسندگان، مثل ترس از شروع یا بی انگیزگی، توجه می کند و راهکارهایی برای غلبه بر آن ها ارائه می دهد. او نویسندگی را نه فقط یک مهارت، بلکه یک سفر درونی می بیند.
- تاکید بر بازنویسی: این کتاب به شما نشان می دهد که ویرایش و بازنویسی چقدر در پختگی و کیفیت نهایی یک اثر موثر است.
خلاصه که این کتاب، مثل یک نقشه راه است که تمام پیچ و خم های مسیر داستان نویسی را به روشنی نشانتان می دهد. شاید نوآوری خاصی در مفاهیم نباشد، اما نوع نگاه و بیان فریده ترقی و تلفیق ماهرانه تئوری و عمل، این کتاب را از بقیه متمایز می کند.
این کتاب به درد چه کسانی می خورد؟ شناسنامه مخاطب
اگر هنوز مطمئن نیستید که این کتاب برای شما مناسب است یا نه، بیایید ببینیم چه کسانی قرار است بیشترین بهره را از آن ببرند:
- نویسندگان نوپا و مشتاق: اگر تازه می خواهید پا به دنیای داستان نویسی بگذارید و دنبال یک منبع معتبر و کاربردی هستید که از صفر شروع کند و گام به گام پیش برود، این کتاب یک نقطه شروع عالی است. اصلاً نیازی به پیش زمینه خاصی ندارید.
- والدین دانش پذیر و مربیان: شاید فکر کنید این کتاب فقط برای نویسنده هاست. اما اگر به عنوان یک والد دوست دارید فرآیند خلاقانه داستان نویسی را بهتر درک کنید یا حتی به فرزندانتان در این مسیر کمک کنید (البته با توجه به اینکه کتاب برای بزرگسالان است)، این کتاب می تواند دید عمیق تری به شما بدهد.
- خوانندگان عادی و علاقه مندان به ادبیات: حتی اگر قصد نوشتن هم ندارید، خواندن این کتاب می تواند لذت خواندن داستان ها را برایتان عمیق تر کند. وقتی بفهمید یک داستان چطور ساخته شده، با دید بازتری به سراغ کتاب ها می روید و از خواندنشان لذت بیشتری می برید.
- دانشجویان و پژوهشگران ادبیات: این کتاب می تواند به عنوان یک منبع کمکی عالی برای فهم بهتر مبانی فن داستان نویسی در کنار منابع آکادمیک دیگر، مورد استفاده قرار گیرد.
این کتاب با بقیه منابع صرفاً تئوریک فرق می کند؛ چون نه تنها مفاهیم را توضیح می دهد، بلکه روح نویسندگی را در شما زنده می کند و با لحنی دوستانه، شما را به میدان عمل فرا می خواند. این کتاب به شما یاد می دهد که نویسندگی یک هنر زیستن است، نه فقط یک مهارت خشک و خالی.
تفاوت داستان بخوانیم و بنویسیم با بقیه کتاب ها چیست؟
شاید بپرسید: این همه کتاب آموزش داستان نویسی در بازار هست، این یکی چه فرقی با بقیه دارد؟ فرق اصلی داستان بخوانیم و بنویسیم در چند نکته کلیدی است که آن را از سایر منابع متمایز می کند:
- تمرکز بر خواندن فعال: برخلاف بسیاری از کتاب ها که مستقیماً به سراغ تکنیک های نوشتن می روند، فریده ترقی با هوشمندی تمام، فصل اول کتابش را به اهمیت خواندن اختصاص می دهد. این رویکرد، یک دیدگاه اساسی و ریشه ای به نویسندگی است که به خواننده می آموزد قبل از هر چیز، منبع الهام و دانشش را از کجا تامین کند.
- ایجاز و عمق: این کتاب با وجود حجم کم، به طرز شگفت انگیزی عمیق و پرمغز است. ترقی توانسته پیچیده ترین مفاهیم را در کوتاه ترین و روشن ترین جملات بیان کند. این ایجاز، باعث می شود خواننده خسته نشود و هر جمله را با دقت بیشتری دنبال کند.
- لحن صمیمی و راهنماگونه: سبک نگارش فریده ترقی، بر خلاف بسیاری از متون آکادمیک، خشک و رسمی نیست. او با لحنی دوستانه، مثل یک معلم دلسوز و باتجربه، خواننده را همراهی می کند. این حس صمیمیت، یادگیری را لذت بخش تر می کند.
- قابل هضم برای همه سطوح: چه یک تازه کار باشید و چه کسی که سال هاست می نویسد، این کتاب نکاتی برایتان دارد. اصول پایه را به شکلی توضیح می دهد که برای مبتدیان قابل درک باشد و در عین حال، عمقی دارد که برای حرفه ای ها هم تازگی داشته باشد.
در واقع، داستان بخوانیم و بنویسیم یک فست فود آموزشی نیست که فقط مفاهیم را سریع به شما بدهد؛ بلکه مثل یک غذای خانگی است که با دقت و وسواس پخته شده و سرشار از عطر و طعم است، حتی اگر حجمش کم باشد.
حرف آخر: قصه ای که خواندنش واجب است!
خب، رسیدیم به آخر این سفر پرماجرا در دنیای داستان بخوانیم و بنویسیم فریده ترقی. این کتاب کوچک و جمع وجور، اما پر از نور و راهنمایی، واقعاً می تواند چراغ راه خیلی از ما باشد که می خواهیم قلم به دست بگیریم و دنیای خودمان را با واژه ها خلق کنیم. اگر تا به حال جرات شروع کردن را نداشتید یا فکر می کردید داستان نویسی کار سختی است، این کتاب به شما نشان می دهد که با عشق، پشتکار و البته راهنمایی های درست، می توانید قصه گوی خوبی باشید.
فریده ترقی با این اثرش، نه تنها فن داستان نویسی را آموزش می دهد، بلکه عشق به کلمات و قصه گویی را در دل خواننده زنده می کند. پس اگر فرصتی دست داد، حتماً نسخه کامل این کتاب ارزشمند را تهیه کنید و از تک تک صفحاتش لذت ببرید. شک نکنید که این کتاب، جای خودش را در کتابخانه ی دل و ذهنتان باز خواهد کرد و هر بار که می خواهید قصه بگویید، صدای راهنمای ترقی در گوشتان زمزمه خواهد شد. حالا نوبت شماست که قلم به دست بگیرید و داستان خودتان را آغاز کنید! اگر این کتاب را خوانده اید، خوشحال می شویم نظرات و تجربیاتتان را با ما و بقیه دوستان در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم (فریده ترقی) | نکات اصلی" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب داستان بخوانیم و بنویسیم (فریده ترقی) | نکات اصلی"، کلیک کنید.