عوارض کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

پوست کودکان بسیار حساس تر از بزرگسالان است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. استفاده از کرم های ضد آفتاب مینرال برای محافظت از پوست کودکان در برابر اشعه های مضر خورشید در عین حال که میتواند مفید باشد عوارضی را هم در پی نخواهد داشت. در کشور خودمان هم برندهای مختلفی هستند که کرم های ضد افتاب فرموله و تولید میکنند. یکی از آنها برند لافارر است. البته اینکه ضد آفتاب لافارر فیزیکی است یا شیمیایی؟ موضوع دیگری است که باید جداگانه بررسی شود.

عوارض کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

اما اگر بخواهیم عوارض جانبی و احتمالی کرم های ضد آفتاب را برای کودکان بررسی کنیم میتوان گفت تحریک التهاب و قرمزی حساسیت و واکنش های آلرژیک یا حتی خشکی پوست شایع ترین آنها هستند.

استفاده از کرم ضد افتاب برای بچه ها چه مشکلاتی ممکن است ایجاد کند؟

مهم است بدانیم که اکثر کرم های ضد آفتاب با کیفیت هستند و استفاده صحیح از آن ها عوارض جانبی جدی به دنبال ندارند. با این حال آگاهی از عوارض احتمالی و راه های پیشگیری از آن ها به والدین کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای محافظت از پوست فرزندان خود بگیرند. عوارض کرم ضد آفتاب برای کودکان عبارت است از:

  1. واکنش های آلرژیک: برخی کودکان ممکن است به ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب حساسیت نشان دهند و علائمی مانند قرمزی خارش تورم و جوش را تجربه کنند.
  2. تحریک پوست: استفاده از کرم ضد آفتاب نامناسب یا استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد خشکی پوسته پوسته شدن و سوزش شود.
  3. جذب مواد شیمیایی: برخی ترکیبات موجود در کرم های ضد آفتاب شیمیایی می توانند به لایه های زیرین پوست نفوذ کنند و در موارد نادر جذب بدن شوند.

عوامل موثر در بروز این عوارض چیست؟

عواملی که سبب می شود پوست کودکان به کرم ضدآفتاب واکنش نشان دهد عبارت است از:

  • نوع پوست کودک: پوست های حساس تر بیشتر مستعد واکنش های آلرژیک هستند.
  • نوع کرم ضد آفتاب: ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب و کیفیت آن در بروز عوارض موثر است.
  • میزان استفاده: استفاده بیش از حد از کرم ضد آفتاب می تواند باعث تحریک پوست شود.
  • سن کودک: پوست نوزادان بسیار حساس تر است و باید از کرم های ضد آفتاب مخصوص نوزادان استفاده شود.

راه های پیشگیری :

برای پیشگیری از این مشکل مهم نیاز است موارد زیر را رعایت کنیم اما قبل از آن خوب است که بدانیم مشورت با پزشک کمک شایانی به شما در غلبه و پیشگیری از عوارض ضدآفتاب برای کودکان می کند:

محصولات مناسب پوست کودکان

  • طیف گسترده: از محصولاتی که در برابر UVA و UVB محافظت می کنند استفاده کنید.
  • مناسب برای پوست کودک: محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص پوست کودکان طراحی شده اند و حاوی مواد آلی و معدنی ملایم هستند.
  • بدون عطر و رنگ: از محصولاتی که بدون عطر و رنگ هستند استفاده کنید تا احتمال ایجاد حساسیت را کاهش دهید.

نحوه استفاده

  • قبل از خروج از منزل: 15 تا 20 دقیقه قبل از خروج از منزل کرم ضد آفتاب را روی پوست کودک بمالید. در هنگام انجام این کار لازم است باملایمت هرچه تمام تر این کار را انجام دهید علی الخصوص در قسمت های نازک پوست مانند دور چشم و لب ها.
  • مقدار مناسب: به اندازه کافی از کرم استفاده کنید و آن را به طور یکنواخت بر روی تمام قسمت های پوست که در معرض آفتاب قرار می گیرد ماساژ دهید. دست ها و پاهای کودکان را هم در صورت پوشیده نبودن کرک ضدآفتاب بزنید.
  • آب و هوای ابری: برخی به اشتباه فکر میکنند که استفاده از کرم ضدآفتاب در روزهای ابری بی معنی است اما باید بدانید که در این روزها میزان اشعه یو وی آفتاب بسیار بیشتر است و لازم است که در این روزها از ضدآفتاب برای کودکانتان غافل نشوید.
  • تکرار: هر دو ساعت یک بار و پس از شنا یا تعریق مجدداً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ناحیه اطراف چشم: از مالیدن کرم ضد آفتاب به اطراف چشم خودداری کنید. این کار سبب سردرد در کودکان می شود بهتر است کرم ضدآفتاب مخصوص دور چشم کودکان را تهیه نمایید.
  • لب ها: از بالم لب مخصوص کودکان با SPF مناسب استفاده کنید.

سن مناسب

  • برای نوزادان زیر۶ ماه استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه نمی شود. بهتر است از قرار گرفتن مستقیم نوزاد در معرض نور خورشید اجتناب کنید و از لباس های محافظ و کلاه استفاده کنید.
  • استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان بالای 6 ماه توصیه می شود.

نکات مهم درباره استفاده از کرم ضد افتاب برای کودکان

  • تست حساسیت: قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب روی تمام صورت کودک مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست او تست کنید.
  • محافظت های مکمل: علاوه بر کرم ضد آفتاب از کلاه لبه دار عینک آفتابی و لباس های آستین بلند استفاده کنید.
  • سایه: سعی کنید کودک را در ساعات اوج تابش خورشید (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) در سایه نگه دارید.

جمع بندی

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست حساس کودکان در برابر اشعه های مضر خورشید بسیار مهم است. اما مانند هر محصول دیگری ممکن است برخی کودکان به ترکیبات خاص کرم ضد آفتاب حساسیت نشان دهند. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم که چه مواردی سبب بروز آلرژی می شود و راه های پیشگیری از عوارض آن را به طور کامل شرح دادیم بدیهی است برای پوست سالم فرزندانتان نیاز به استفاده از محصولات باکیفیت دارید و این محصولات را تنها می توانید از فروشگاه های معتبر و مورد اعتماد تهیه نمایید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوارض کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوارض کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟"، کلیک کنید.